2025-01-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag och mina polare såg den i mitten av 90-talet när vi var fjortisar. Sökarna var poppis i rätt många år så det finns absolut nyblivna föräldrar i dag som såg den under sin uppväxt.

Ja då är ni runt 45 idag ganska ovanligt sen ålder att få barn. Men såklart många är ju sent på bollen.

Eller såg ni den på VHS början av 2000 talet som för du skrev att ni var 35-40 då växte ni inte upp i samtiden.
Citera
2025-01-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Forskare menar att namn går i cykler på ca 80-100 år.
Och då skulle alltså t ex dessa namn bli populära inom några år:

Kerstin
Ulla
Britt
Anita
Monica
Annika
Gunilla
Kristina
Margareta
Hjördis

Lennart
Tage
Sven
Nils
Göran
Kjell
Lars
Bertil
Dag
Birger

Nils är ju redan ett av de allra mest populära pojknamnen. Även Tage är vanligt. Bubblare är Kerstin, Lars, Bertil, Margareta, Sven och Anita. Övriga kanske dröjer lite.
Citera
2025-01-21, 22:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vet vi om WT-barn fortfarande döps till Engla?

Den trenden dog med Engla Höglund.
Citera
2025-01-21, 22:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Ja då är ni runt 45 idag ganska ovanligt sen ålder att få barn. Men såklart många är ju sent på bollen.

Eller såg ni den på VHS början av 2000 talet som för du skrev att ni var 35-40 då växte ni inte upp i samtiden.

Vi är runt 40 i dag och det är inte konstigt att få barn då om man bor i en större stad.
Citera
2025-01-21, 22:56
Medlem
mrmiltons avatar
Liam är verkligen en lika stark WT-markör som Y-namnen var för ett antal årtionden sedan.
Citera
2025-01-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Än så länge är väl invandrarna bara 20%, kanske fler bland barnfamiljerna? Alla är inte araber och somalier. En del av dem vill kanske ha svenska eller amerikanska namn.
27% är utlandsfödda eller har två utlandsfödda föräldrar. Kan tänka mig att även muslimer tycker det är tråkigt när alla heter Muhammed. Möjligen ändrar de på stavningen för att få lite variation.
Citera
2025-01-21, 22:57
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitGirlie
Precis vad jag tänkte med.

Som Noah som ligger etta på listan?

Noah eller Noa och äldre Noak, är ett förnamn som förekommer i bibeln. Ur bibeln har namnet till svenska även transkriberats som Noak, efter hebreiska Noach (נֹחַ). Det är förmodligen av hebreiskt ursprung och betyder vila eller törst.
Citera
2025-01-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi är runt 40 i dag och det är inte konstigt att få barn då om man bor i en större stad.

Jo jag vet.. lite tragiskt större risk att få barn med diagnoser och andra komplikationer. Om man inte har lyckats skaffa sig en karriär eller en partner man vill leva med en innan 30-35 så borde man kanske hitta på något annat än barn.
Citera
2025-01-21, 23:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
De mest populära pojknamnen 2024 är:

1. Noah
2. William
3. Hugo
4. Liam (=William)
5. Adam

Bland de tjugo mest populära namen förekommer även Leo, Oliver, Sam, Leon och Charlie. Inte Muhammad, som man kunde tro, utan något slags anglosaxisk kulturimperialism.

Motsvarande för flickor har mer svensk prägel: Alma, Alice, Olivia, Elsa, Vera, Saga, Selma, Astrid, Ella, Signe, samtliga namn som var populära för hundra år sedan. Detta tycks vara ett cykliskt fenomen.

Förutom då Noah (Noak, som det heter på svenska), William och Liam. Varför är dessa namn populära? Varför reagerar inte Skatteverket mot att man kallar någon Liam?

William, Hugo och Adam är knappst WT-namn. Det finns säkert WT-barn med dem namnen, men generellt sett är dessa inga WT-namn.
Citera
2025-01-21, 23:10
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgkillen
Tim?? Alla Tims jag träffat har varit dampbarn.

Håller med.

Hur fan kunde Tim kvala in?

Tvek på Linn på tjejlistan.
Citera
2025-01-21, 23:11
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Jo jag vet.. lite tragiskt större risk att få barn med diagnoser och andra komplikationer. Om man inte har lyckats skaffa sig en karriär eller en partner man vill leva med en innan 30-35 så borde man kanske hitta på något annat än barn.

Lätt att säga när man bor på vischan?
Citera
2025-01-21, 23:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
William, Hugo och Adam är knappst WT-namn. Det finns säkert WT-barn med dem namnen, men generellt sett är dessa inga WT-namn.

Hugo är ett hundnamn och att döpa sin unge till ett hundnamn är wt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in