2025-01-21, 21:39
Medlem
88g14flashplants avatar
Märks att de som växte upp till Sökarna kommit upp i barnafödande ålder..
Citera
2025-01-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Som lärare med över 15 års erfarenhet så ge exempel på flick- och pojknamn där eleverna med dessa namn alltid har varit skötsamma, artiga, ambitiösa och bara allmänt trevliga. Notera att jag exkluderar utländska namn här.

Flicknamn: Alva, Klara, Lova, Nelly, Ines, Matilda, Linn, Alice, Norah, Magdalena, Thea, Agnes, Josefine.
Pojknamn: Erik, Filip, Elliot, Simon, Albert, William, Loke, Rasmus, Tim.

Har haft flertalet elever med dessa namn och alla har varit fantastiska. Sedan har jag även haft flertalet med vissa namn där samtliga av dessa elever har haft allvarliga svårigheter eller har varit rena psykopater eller galningar. Exempel på namn som man ska akta sig för.

Flicknamn: Amanda, Vanessa, Selma, Nicole, Lara, Olivia, Nathalie, Isabell, Ebba,
Pojknamn: Ludvig, Samuel, Josef, Viktor, Elias, Alla typer av namn som kan förkortas till Niko, Hampus, Jonas, Andreas.

Matilda: ofta tjock och ful
Ines:besserwisser
Elliot:tanig
Magdalena: rund med glasögon
Citera
2025-01-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Märks att de som växte upp till Sökarna kommit upp i barnafödande ålder..

Var inte det 1-2 decennier dem som kollade på sökarna födde barn?
Citera
2025-01-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
De mest populära pojknamnen 2024 är:

1. Noah
2. William
3. Hugo
4. Liam (=William)
5. Adam
Noah rimmar på toa och Madame Adam låter som en transa från Frankrike. William och Liam är väl OK om man har ett engelskt efternamn. Vet inte vad det är med namnet Hugo men jag har aldrig gillat det.
Citera
2025-01-21, 22:16
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Forskare menar att namn går i cykler på ca 80-100 år.
Och då skulle alltså t ex dessa namn bli populära inom några år:

Kerstin
Ulla
Britt
Anita
Monica
Annika
Gunilla
Kristina
Margareta
Hjördis

Lennart
Tage
Sven
Nils
Göran
Kjell
Lars
Bertil
Dag
Birger

Beroende på vilken krets man har omkring sig så måste jag nog säga att dess är verkligen på uppgång. Brukar skratta inombords när mina barn berättar vilka de hängt med. Låter som att de besökt ett äldreboende. Men inte mig emot! Gillar traditionella namn.

Men det finns ju namn som inte är hippa men tidlösa. Typ bibliska namn.

Liam och alla tjejnamn som slutat på -lie är nog de värsta jag kan tänka mig.
Citera
2025-01-21, 22:18
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Barnafödandet har ju utvecklats som så att föräldrarna blivit allt äldre, så jag tycker iaf att det känns rimligt. Var ska de annars ha fått "Liam" ifrån?
Citera
2025-01-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Elisabeth finns ju i Bibeln. Assar och Ingemar är de enda riktigt nordiska av dina förslag.
Tänk att heta Assar i England eller USA. Ungefär som att heta Lars.

Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Vidrigt såklart hur vi viker oss för den brittiska kulturen. Har vi ingen stolthet? Bara massa mjuka fjollnamn från öarna. Döper hellre mitt barn till Preben än Noah
Kul med Preben som grundar sig på ett slaviskt namn. Fick en knäpp och kollade hur många det är som heter Boromir i Sverige och det är en (1) person bara! Det förvånar mig faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Barnafödandet har ju utvecklats som så att föräldrarna blivit allt äldre, så jag tycker iaf att det känns rimligt. Var ska de annars ha fått "Liam" ifrån?
Hade aldrig hört det namnet innan vad jag vet så det borde vara då det slog igenom. Eller var det kanske snubben från Oasis som inspirerade?
Senast redigerad av TJUVSVERIGE 2025-01-21 kl. 22:32.
Citera
2025-01-21, 22:25
Medlem
Döpa en unge till Liam borde ju vara förbjudet och straffbelagt.

Det är ett namn som bara hör hemma på de brittiska öarna.

Tycker synd om många barn i dagens samhälle med avseende på deras namn.
Citera
2025-01-21, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Som lärare med över 15 års erfarenhet så ge exempel på flick- och pojknamn där eleverna med dessa namn alltid har varit skötsamma, artiga, ambitiösa och bara allmänt trevliga. Notera att jag exkluderar utländska namn här.

Flicknamn: Alva, Klara, Lova, Nelly, Ines, Matilda, Linn, Alice, Norah, Magdalena, Thea, Agnes, Josefine.
Pojknamn: Erik, Filip, Elliot, Simon, Albert, William, Loke, Rasmus, Tim.

Har haft flertalet elever med dessa namn och alla har varit fantastiska. Sedan har jag även haft flertalet med vissa namn där samtliga av dessa elever har haft allvarliga svårigheter eller har varit rena psykopater eller galningar. Exempel på namn som man ska akta sig för.

Flicknamn: Amanda, Vanessa, Selma, Nicole, Lara, Olivia, Nathalie, Isabell, Ebba,
Pojknamn: Ludvig, Samuel, Josef, Viktor, Elias, Alla typer av namn som kan förkortas till Niko, Hampus, Jonas, Andreas.

Tim?? Alla Tims jag träffat har varit dampbarn.
Citera
2025-01-21, 22:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Jag växte upp med Sökarna och många av mina polare har blivit föräldrar relativt nyligen. I storstäderna i dag är det inte konstigt att få barn när man är 35-40.
Citera
2025-01-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag växte upp med Sökarna och många av mina polare har blivit föräldrar relativt nyligen. I storstäderna i dag är det inte konstigt att få barn när man är 35-40.

Men filmen kom ju ut 93, målgrupp 15-20?

Idag 47-52 år
Citera
2025-01-21, 22:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Men filmen kom ju ut 93, målgrupp 15-20?

Idag 47-52 år

Jag och mina polare såg den i mitten av 90-talet när vi var fjortisar. Sökarna var poppis i rätt många år så det finns absolut nyblivna föräldrar i dag som såg den under sin uppväxt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in