2025-01-21, 18:09
Avstängd
Funderar på elbil från Volvo finns det eller har dom slutat med de?
Citera
2025-01-21, 18:12
Medlem
https://www.volvocars.com/se/
Citera
2025-01-21, 18:51
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Värdelöst skräp.

Scam.

Bilarna är designade och tillverkad av glada amatörer. Bilarna är så jävla uselt designade och tillverkade att man blir mörkrädd.

Allt. Precis allt är bakofram. Från nyckel till backspegel.

Värst är infotainmentsystemet.

Det huvudsakliga intrycket är att man tagit de senaste 30-40 åren av bilteknik och bilutveckling. Och kastat på soptippen. Och att man har utvecklat sina nya elbilar utan att återanvända en stavelse ifrån tidigare erfarenheter. Det är som om man skulle ha tagit ett gäng tolvåringar från den afghanska landsbygden, som aldrig har sett en bil, att bli chefdesigner och huvudkonstruktörer.

Jag har fan tillverkat lådbilar som kännts gedignare.
Ord och inga visor här... Kan du vara lite mer specifik?

Har nyligen bytt bil till en Mazda CX-60, frugan kör dock en Volvo EX40 som jag testat några gånger. Kan inte hitta något direkt fel med den bilen förutom utseendet.
Citera
2025-01-21, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ord och inga visor här... Kan du vara lite mer specifik?

Har nyligen bytt bil till en Mazda CX-60, frugan kör dock en Volvo EX40 som jag testat några gånger. Kan inte hitta något direkt fel med den bilen förutom utseendet.

Jag har en lång lista. Utan prio:

1. Backspegeln är felplacerad
Det är helt omöjligt att se rakt bakåt. 10 meter i backen bakom bilen ser man däremot väldigt tydligt. Och nej, det går inte att ställa in och det spelar ingen roll om du är lång eller kort.

2. Bilen går inte att få ren.
Eftersom dumjävlarna som designade bilen, har valt ett helt värdelöst, for-, och designspråk, så kvarstår det 10-15 områden på bilen som smutsen fortfarande är kvar, trots att du har kört värsta programmet i tvätthallen.

3. Knapparna på ratten
Med tiden har det etablerat en standard för hur knapparna sitter på ratten. Vart knappen för farthållning, radio, mikrofon och så vidare. Tror du att Volvo ens har tittat på de andra biltillverkarna, hur den defacto-standarden ser ut?

Inte 20 sekunder ens, om du frågar mig. Man har kastat ut knapparna som om man har kastat pil på på ratten.

4. Hängare
Trots att biljäveln kostar 700 000 kr. Finns det inte en enda hängare att hänga en kavaj på, något som har varit standard i varenda bil som jag har kört de senaste 40 åren.

5. Ständigt återkommande inställnings fel
Jag vet inte hur många gånger som jag har ställt in mina inställningar på Förarstolen. Ingen annan kör bilen. Trots det, ställer sig stoljäveln i ett reset-läge, gång på gång.

6. Klimatkontroll
Läge motsvarar läge max i alla andra bilar. Är det bara något för varmt ute så får du bihåleinflammation efter 5 minuter. För det går inte att ställa in ”lite” kalluft.

7. Lane-stödet
Det tog tre veckor för mig, i ren panik, där biljäveln, kastade sig till vänster eller till höger, helt oförberett, jag höll flera gånger på att köra in i andra bilar, eller mitträcket, för att bilen och Dess styrmekanism, alltså att den automatiska hålla en viss fil, är helt felaktigt konstruerad. Någon tipsade mig om att det går att stänga av den funktionen. Och det är ju korrekt. Men att den funktionen är deff. Och att den är default varje gång man sätter sig i bilen. Det är så jävla amatörmässigt så att det inte är sant.

Och det är en generell betraktelse. Bilen saknar all form av minne, eller intelligens. Infamous systemet har konstruerats av ett gäng clowner. Klickar man på radio, så visas alla kanaler upp, som ingen jävel har hört talas om. De dyker upp i alfabetsordning. Man behöver alltså bläddra i 5 minuter innan man kommer fram till P1. Lyssnar man bara på p1 och p4, som jag gör, så måste man bläddra fram till dem programmen, varje gång som man sätter sig i bilen. Och p4 ska inte prata om. Om jag väljer p4 i en viss region. Så är inte radion. Tillräckligt jävla intelligent för att förstå att jag ska lyssna på p4 även 20 mil norrut. Jag måste alltså själv byta från p4 Gävle till p4 Västernorrland. 2025!

8. Vindrutetorkarna
Jag byter mina vindrutetorkare frekvent. Trots det, så är Rutjäveln aldrig ren. Efter att vindrutetorkaren har svept över glaset, så är det alltid en rand, eller en dimma kvar efteråt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Och, som om det inte vore nog, vindrutetorkarna är helt felkonstruerad. Om du sprutar vatten på vindrutan eller om det regnar mycket, så vräker vindrutetorkarna en halv kubikmeter över sidorutan.

9. Interiören
Inte nog med att inte jag interiören är hemsk. Lågbudget. Plast och inredning som skulle passa bättre i en Toyota Yaris.

Huvud interiören består av en gummiprofil över Göteborg. I en bil som kostar 700 000 kr!

10. Köregenskaper/ljudnivå
Jag har kört en hel del på vintern. Bilen beter sig som ett strykjärn. Trots fyrhjulsdrift. Trots alla moderna påfund som ABS, ESP och så vidare. Efter tio mils vinterkörning tystnade biljäveln äntligen. Så skönt. Äntligen kunde man höra vad som sas på radion.

Det enda problemet?

Hjulhusen är fel, konstruerade. Tio mil på vinterväg, så byggs det upp snö och is, så att det finns en glipa på 5 mm mellan däck och den ismassa som har byggts upp inne i hjulhusen. Det har jag aldrig varit med om. Totalt körfarligt. Dubbdäcken ligger alltså skaver mot den ismassa som har byggts upp. Jag lovar att däcken får en betydligt lägre livslängd. Än vad de borde ha. Och att det är totalt livsfarligt, när isen lossnar, och en stor klump rasslar ner framför däcket i 110 km i timmen.

Ska jag fortsätta?

😎
Citera
2025-01-21, 19:56
Medlem
Citat:

Det är helt omöjligt att se rakt bakåt. 10 meter i backen bakom bilen ser man däremot väldigt tydligt. Och nej, det går inte att ställa in och det spelar ingen roll om du är lång eller kort.

Eftersom dumjävlarna som designade bilen, har valt ett helt värdelöst, for-, och designspråk, så kvarstår det 10-15 områden på bilen som smutsen fortfarande är kvar, trots att du har kört värsta programmet i tvätthallen.

3. Knapparna på ratten
Med tiden har det etablerat en standard för hur knapparna sitter på ratten. Vart knappen för farthållning, radio, mikrofon och så vidare. Tror du att Volvo ens har tittat på de andra biltillverkarna, hur den defacto-standarden ser ut?

Inte 20 sekunder ens, om du frågar mig. Man har kastat ut knapparna som om man har kastat pil på på ratten.

4. Hängare
Trots att biljäveln kostar 700 000 kr. Finns det inte en enda hängare att hänga en kavaj på, något som har varit standard i varenda bil som jag har kört de senaste 40 åren.

Jag vet inte hur många gånger som jag har ställt in mina inställningar på Förarstolen. Ingen annan kör bilen. Trots det, ställer sig stoljäveln i ett reset-läge, gång på gång.

6. Klimatkontroll
Läge motsvarar läge max i alla andra bilar. Är det bara något för varmt ute så får du bihåleinflammation efter 5 minuter. För det går inte att ställa in ”lite” kalluft.

7. Lane-stödet
Det tog tre veckor för mig, i ren panik, där biljäveln, kastade sig till vänster eller till höger, helt oförberett, jag höll flera gånger på att köra in i andra bilar, eller mitträcket, för att bilen och Dess styrmekanism, alltså att den automatiska hålla en viss fil, är helt felaktigt konstruerad. Någon tipsade mig om att det går att stänga av den funktionen. Och det är ju korrekt. Men att den funktionen är deff. Och att den är default varje gång man sätter sig i bilen. Det är så jävla amatörmässigt så att det inte är sant.

Och det är en generell betraktelse. Bilen saknar all form av minne, eller intelligens. Infamous systemet har konstruerats av ett gäng clowner. Klickar man på radio, så visas alla kanaler upp, som ingen jävel har hört talas om. De dyker upp i alfabetsordning. Man behöver alltså bläddra i 5 minuter innan man kommer fram till P1. Lyssnar man bara på p1 och p4, som jag gör, så måste man bläddra fram till dem programmen, varje gång som man sätter sig i bilen. Och p4 ska inte prata om. Om jag väljer p4 i en viss region. Så är inte radion. Tillräckligt jävla intelligent för att förstå att jag ska lyssna på p4 även 20 mil norrut. Jag måste alltså själv byta från p4 Gävle till p4 Västernorrland. 2025!

8. Vindrutetorkarna
Jag byter mina vindrutetorkare frekvent. Trots det, så är Rutjäveln aldrig ren. Efter att vindrutetorkaren har svept över glaset, så är det alltid en rand, eller en dimma kvar efteråt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Och, som om det inte vore nog, vindrutetorkarna är helt felkonstruerad. Om du sprutar vatten på vindrutan eller om det regnar mycket, så vräker vindrutetorkarna en halv kubikmeter över sidorutan.

9. Interiören
Inte nog med att inte jag interiören är hemsk. Lågbudget. Plast och inredning som skulle passa bättre i en Toyota Yaris.

Huvud interiören består av en gummiprofil över Göteborg. I en bil som kostar 700 000 kr!

Jag har kört en hel del på vintern. Bilen beter sig som ett strykjärn. Trots fyrhjulsdrift. Trots alla moderna påfund som ABS, ESP och så vidare. Efter tio mils vinterkörning tystnade biljäveln äntligen. Så skönt. Äntligen kunde man höra vad som sas på radion.

Det enda problemet?

Hjulhusen är fel, konstruerade. Tio mil på vinterväg, så byggs det upp snö och is, så att det finns en glipa på 5 mm mellan däck och den ismassa som har byggts upp inne i hjulhusen. Det har jag aldrig varit med om. Totalt körfarligt. Dubbdäcken ligger alltså skaver mot den ismassa som har byggts upp. Jag lovar att däcken får en betydligt lägre livslängd. Än vad de borde ha. Och att det är totalt livsfarligt, när isen lossnar, och en stor klump rasslar ner framför däcket i 110 km i timmen.

Ska jag fortsätta?

😎

Hahaha, du får ett stort tack för ditt underhållande inlägg 😂skrattade flera gånger. Inte din favoritbil som det verkar 😅
Citera
2025-01-21, 19:56
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

3. Knapparna på ratten

4. Hängare

6. Klimatkontroll

7. Lane-stödet

8. Vindrutetorkarna

9. Interiören

Det enda problemet?

Ska jag fortsätta?

😎
Tack! Du hade minsann erfarenheter av rang läser jag. Hoppas TS läser detta också. Har själv inte upplevt problemen du beskriver, men kan vara för att jag kört några vändor till Konsum med bilen
Citera
2025-01-21, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Tack! Du hade minsann erfarenheter av rang läser jag. Hoppas TS läser detta också. Har själv inte upplevt problemen du beskriver, men kan vara för att jag kört några vändor till Konsum med bilen

11. Bilnyckeln
På alla andra bilmärkens nycklar så finns det en fet knapp i mitten på nyckeln som man trycker på. Som används både för att Öppna och lås. Enkel logik. Tryck. Öppna. Tryck. Lås. Tryck. Öppna. Tryck.Lås. Det är ganska självmarkerande när den är öppen respektive stängd. Och så har det varit sen vi fick fjärrkontroller.

Inte på Volvo.

Det finns tre knappar. På sidan av nyckeln. I ljus metall. Som är 4 millimeter breda. Med en liiiten, liitten figur som indikerar om du ska använda knappen för att öppna, stänga eller använda bakluckan.

Försök att se vem av knapparna du ska trycka på, om solen ens lyser med 5% av sin förmåga. Eller, om du är som mig och har lite större fingrar. Så att du trycker på två av knapparna samtidigt. Det är så jävla uselt gjort så att man undrar om dom har konstruerat nyckelsatan med den enda intentionen att göra folk upprörda.

12. USB-kontakten
Sitter långt nere på mittkonsolen. I andra bilar så finns det en liten lampa som indikerar var den sitter. Inte på den här high-end bilen för 700 000kr. Snåljävlarna har RITAT en vit "ellips" runt USB-kontakten. FÖRSÖK att hitta den efter klockan 6 på kvällen mellan oktober-april.

13. Linsen för backkameran
Felmonterad. Är ALLTID skitig (backkameran är i praktiken oanvändbar).

14. Mottagningen
Varje gång du kör in i en tunnel så lägger radion av! Eller sprakar så att du spräcker trumhinnorna.

15. Nämnde jag ljudisoleringen?
I en bil för 700 000kr så förväntar åtminstone jag mig att bilen ska vara tyst, det ska "höras" att man stänger dörren. Standard i alla premiumbilar. Det enda som ska höras inne i kupén är radion eller ett eventuellt samtal mellan passagerarna. Här har man glömt 40-50 års bilkunnande. Eller aldrig suttit i en Benz, så att dom erhållit en grundläggande förståelse för vad som krävs av en premiumbil. Det går ju för fan inte ens att föra ett telefonsamtal, än mindre ett teamsmöte i bilen. Vilket hela min verksamhet är starkt beroende av.
Senast redigerad av ABanderas68 2025-01-21 kl. 22:45.
Citera
2025-01-21, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hahaha, du får ett stort tack för ditt underhållande inlägg 😂skrattade flera gånger. Inte din favoritbil som det verkar 😅

Nope. Nästa gång blir det en tysk bil. Inte ett kinesjunk. Det som jag är mest bekymrad över, det är att allt detta bilkunnande, all denna genomtänkta designförmåga som Volvo gjorde sig kända för under 70-, kanske också 80-talet, med en genomtänkt förarinteriör, där alla knappar satt där dom skulle, där blinkersspaken och spaken för vindrutetorkare och helljus hade en intuitiv utformning - allt det har dom kastat på soptippen. Det är som om dom kastat in ett gäng ungar från dagis med uppgiften att stöka till det som det bara går. Och ungjävlarna lyckades!
Citera
2025-01-21, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
https://www.volvocars.com/se/

Precis.

Och tittar man riktigt ordentligt så ser man att hjulen på ena sidan snurrar mot fälgriktningen.

Det är så jävla lågbudget att man inte vet vars man ska ta vägen.

Är det verkligen så jävla fattigt att man inte kan ta fram en uppsättning vänster respektive höger, om fälgarna har en tydlig rullriktning? Kan man vara så jävla SNÅL? I en bil som kostar 700 000kr?!

Som sagt. Har dom överhuvudtaget haft en bil, clownerna som jobbar på Volvo?
Citera
2025-01-22, 12:31
Moderator
Citat:
Precis.

Och tittar man riktigt ordentligt så ser man att hjulen på ena sidan snurrar mot fälgriktningen.

Är det verkligen så jävla fattigt att man inte kan ta fram en uppsättning vänster respektive höger, om fälgarna har en tydlig rullriktning? Kan man vara så jävla SNÅL? I en bil som kostar 700 000kr?!

Vilken Volvo har du erfarenhet av? EX30?

Frugan har en XC40 och nog har den brister, men den kostade nog inte 700':-, snarare runt 550':-, kanske något mer eftersom den har nåt paket.
Den har brister men är i det stora hela en rätt trevlig bil, känner inte igen det som du haft problem med när det gäller den, kan hålla med om nyckeln men den har ju keyless så det är oerhört sällan man måste trycka på några knappar. Trodde alla hade keyless idag.
Det är väl väldigt få bilar som har höger och vänsterfälgar? Jag har aldrig ägt eller sett nån standardbil för rimligt pris med det, designen är samma på alla fyra hjulen, det lär gälla även billiga tyskar.

Lite liten skärm, lite fjompig frunk men i det stora taget en trevlig bil sett till pris och storlek. Det är trots allt en liten och relativt billig SUV.
Provsatt EX30 och den håller jag med om var i kinesiskaste laget.
Citera
2025-01-22, 14:28
Medlem
Jag kom från bl.a en Polestar 2, när det blev dags att byta valde jag mellan en EX/C40 eller en EX30. Jag provkörde EX30 grundligt och tyckte väl att den kunnat funka, men det föll på ett alldeles för trångt baksäte. Reglagen kändes också lite plastiga, men inget avgörande.
Så det blev till sist en EX40 privat och samtidigt en EC40 på jobbet. Kollegan som valde en EX30 har haft fler problem än jag, men inget superjobbigt, och mycket har lösts via uppdateringar OTA.
Det som är irriterande på alla nya är backkamerans vy som numera går till rakt bakåt per default, jag föredrar 360-graders vyn jag vant mig vid. Men det gäller ju alla modeller.

/Dick
Citera
2025-01-22, 14:40
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Precis.

Har du råkat ut för "mute-bug" ännu? Det finns faktiskt rapporter om att vissa nyare Volvobilar kan uppleva en bug eller ett problem där bilens ljudsystem plötsligt "mutar" alla ljud utan att föraren har valt att stänga av dem. Det kan hända tillfälligt och kan påverka alla ljud, inklusive radio, musik och navigationsljud. Inte ens telefonen fungerade via handsfree. En trafikfara alltså.
Jag fick det på en hyrbil. Googlade och den enkla lösningen var att låta bilen stå ca 1h.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in