Citat:
Ursprungligen postat av
Nicholassarkozy
Ord och inga visor här...

Kan du vara lite mer specifik?
Har nyligen bytt bil till en Mazda CX-60, frugan kör dock en Volvo EX40 som jag testat några gånger. Kan inte hitta något direkt fel med den bilen förutom utseendet.
Jag har en lång lista. Utan prio:
1. Backspegeln är felplacerad
Det är helt omöjligt att se rakt bakåt. 10 meter i backen bakom bilen ser man däremot väldigt tydligt. Och nej, det går inte att ställa in och det spelar ingen roll om du är lång eller kort.
2. Bilen går inte att få ren.
Eftersom dumjävlarna som designade bilen, har valt ett helt värdelöst, for-, och designspråk, så kvarstår det 10-15 områden på bilen som smutsen fortfarande är kvar, trots att du har kört värsta programmet i tvätthallen.
3. Knapparna på ratten
Med tiden har det etablerat en standard för hur knapparna sitter på ratten. Vart knappen för farthållning, radio, mikrofon och så vidare. Tror du att Volvo ens har tittat på de andra biltillverkarna, hur den defacto-standarden ser ut?
Inte 20 sekunder ens, om du frågar mig. Man har kastat ut knapparna som om man har kastat pil på på ratten.
4. Hängare
Trots att biljäveln kostar 700 000 kr. Finns det inte en enda hängare att hänga en kavaj på, något som har varit standard i varenda bil som jag har kört de senaste 40 åren.
5. Ständigt återkommande inställnings fel
Jag vet inte hur många gånger som jag har ställt in mina inställningar på Förarstolen. Ingen annan kör bilen. Trots det, ställer sig stoljäveln i ett reset-läge, gång på gång.
6. Klimatkontroll
Läge motsvarar läge max i alla andra bilar. Är det bara något för varmt ute så får du bihåleinflammation efter 5 minuter. För det går inte att ställa in ”lite” kalluft.
7. Lane-stödet
Det tog tre veckor för mig, i ren panik, där biljäveln, kastade sig till vänster eller till höger, helt oförberett, jag höll flera gånger på att köra in i andra bilar, eller mitträcket, för att bilen och Dess styrmekanism, alltså att den automatiska hålla en viss fil, är helt felaktigt konstruerad. Någon tipsade mig om att det går att stänga av den funktionen. Och det är ju korrekt. Men att den funktionen är deff. Och att den är default varje gång man sätter sig i bilen. Det är så jävla amatörmässigt så att det inte är sant.
Och det är en generell betraktelse. Bilen saknar all form av minne, eller intelligens. Infamous systemet har konstruerats av ett gäng clowner. Klickar man på radio, så visas alla kanaler upp, som ingen jävel har hört talas om. De dyker upp i alfabetsordning. Man behöver alltså bläddra i 5 minuter innan man kommer fram till P1. Lyssnar man bara på p1 och p4, som jag gör, så måste man bläddra fram till dem programmen, varje gång som man sätter sig i bilen. Och p4 ska inte prata om. Om jag väljer p4 i en viss region. Så är inte radion. Tillräckligt jävla intelligent för att förstå att jag ska lyssna på p4 även 20 mil norrut. Jag måste alltså själv byta från p4 Gävle till p4 Västernorrland. 2025!
8. Vindrutetorkarna
Jag byter mina vindrutetorkare frekvent. Trots det, så är Rutjäveln aldrig ren. Efter att vindrutetorkaren har svept över glaset, så är det alltid en rand, eller en dimma kvar efteråt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Och, som om det inte vore nog, vindrutetorkarna är helt felkonstruerad. Om du sprutar vatten på vindrutan eller om det regnar mycket, så vräker vindrutetorkarna en halv kubikmeter över sidorutan.
9. Interiören
Inte nog med att inte jag interiören är hemsk. Lågbudget. Plast och inredning som skulle passa bättre i en Toyota Yaris.
Huvud interiören består av en gummiprofil över Göteborg. I en bil som kostar 700 000 kr!
10. Köregenskaper/ljudnivå
Jag har kört en hel del på vintern. Bilen beter sig som ett strykjärn. Trots fyrhjulsdrift. Trots alla moderna påfund som ABS, ESP och så vidare. Efter tio mils vinterkörning tystnade biljäveln äntligen. Så skönt. Äntligen kunde man höra vad som sas på radion.
Det enda problemet?
Hjulhusen är fel, konstruerade. Tio mil på vinterväg, så byggs det upp snö och is, så att det finns en glipa på 5 mm mellan däck och den ismassa som har byggts upp inne i hjulhusen. Det har jag aldrig varit med om. Totalt körfarligt. Dubbdäcken ligger alltså skaver mot den ismassa som har byggts upp. Jag lovar att däcken får en betydligt lägre livslängd. Än vad de borde ha. Och att det är totalt livsfarligt, när isen lossnar, och en stor klump rasslar ner framför däcket i 110 km i timmen.
Ska jag fortsätta?
😎