2025-01-21, 16:19
Medlem
Jag vet inte vad du söker till men efter två samtal så är det dags att gå vidare. Det hela handlar bara om att HR ska få ut sina timmar på dig så de kan legitimera att inte få sparken. Parasiter är vad dom är.

Undvik rekryteringsföretag.

Sök udda jobb, eller sök dig till utlandet där de saknar arbetskraft, där är inte så många frågor, ett samtal sen startat du 10 dagar senare när de kollat ditt krim-register.
Senast redigerad av SamDumpty 2025-01-21 kl. 16:23.
Citera
2025-01-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Gå in och äg stället du vill jobba på. Sök tjänst som KAM:are och sex månaders provanställning och därefter en ny löneförhandling.
Är du av rätta virket så lyckas du.

Vilka företag släpper ens in någon längre än vakten/receptionen? Eller vill ha CV på papper?
Citera
2025-01-21, 17:02
Medlem
Ett tips som jag kan ge dig är, skriv ut massa cvn, åk ut till arbetsplatserna där du kan tänka dig att jobba. Sök upp alla budfirmor i ditt närområde tex och ta en dag och bara åk runt och lämna ditt CV. Jag har gjort så i början på mitt yrkesliv och det har alltid givit positiv respons! Ett annat tips är att om du exempelvis är ute och stötter på exempelvis en budnisse, fråga lite om jobbet och om dom vet om dom söker förare, ofta har föraren säkerligen ett nummer till ansvarig.
Senast redigerad av 12v 2025-01-21 kl. 17:09.
Citera
2025-01-21, 19:04
Medlem
Fråga runt på Facebook eller dylikt om någon vet något jobb. Kontakter är mkt värt! Ring runt i kommunen de har många ggr vikariepooler för tex matbespisning, skolor o fritids. Hemtjänst lr personlig assistent behöver alltid personal...
Citera
2025-01-21, 19:27
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Har precis blivit jobbsökande med och har stora meriter inom min bransch, så pass stora att jag borde få komma på varje intervju.

Mitt problem är att jag förmodligen har en för hög lön, så ingen vill anställa mig, det kan också anses som ett minus.

Men jag har frångått lite och sökt andra jobb med. Förstår vad du menar.

Jag fick ta ett personlighetstest på 120 frågor + ett IQ-test bara för att ta mig vidare från steg 1. Sen ska man ha telefonintervju och om man går vidare ska det bli fysisk intervju. Allt för ett jobb som inte ens är heltid.

Och sen ska varje arbetsgivare samla in så mkt uppgifter om dig som möjligt för att sälja vidare. Ej rimligt att man ska uppge sin bostadsadress för att få ett jobb tex.
Citera
2025-01-21, 19:56
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duschtankar
I somras gick jag ur gymnasiet och har sedan dess sökt jobb på lager, butiker, budfirmor mm. Har inte varit särskilt kräsen, utan sökt det mesta i min stad. Velat ha någonting på minst 50%. Sökt periodvis under ca ett halvår.

Till en början skickade jag in CV och personligt brev som såg "estetiskt" bra ut. Summan av kardemmuman - dålig idé. Insåg att många av jobben jag sökte var via olika ATS-system (Appliant Tracking System) som rensade bort mina fint kurerade ansökningar så fort jag klickade "Ansök". Bara genom detta sumpade jag nog 20+ jobbansökningar.

Lärde mig av mina misstag och skickade hädanefter bara in supertråkiga, men ATS-anpassade CVn och personliga brev till ytterligare annonser och fick träff betydligt snabbare, på två olika tjänster. Så det är ett hett tips om ni är i samma sits Kolla t.ex. ATS CV tutorials på YT!!

Fortsättbningsvis, nu till mina bekymmer. Gick vidare på en av mina ansökningar till ett jobb jag verkligen vill ha. Problemet är att rekryteringsprocessen har pågått i ca 2 månader. Först har man sökt jobb i ett halvår, där man väntat i snitt ca en månad för att få svar från vardera ansökning. Och nu en extremt utdragen rekryteringsprocess som tär på tålamodet.

Ska det vara så svårt att hitta jobb idag? Känns som jag tappat alla rutiner och börjat må sämre för att allt är så långdraget. Känns ju nästan inhumant att söka jobb idag. Man skriver först ett CV som grund. Sedan när man har annonsen framför sig, skriver man ett personligt brev.

Men inte nog där. Därefter får man gå tillbaka till sitt CV och skriva om för att ATS-systemen ska snappa upp just de nyckelorden som stod i den specifika annonsen. Efter någon timmes arbete går man in i annonsen för att skicka in.

Äntligen!
- Nej

För då ska man antingen gör ett/flera av följande:
• Logik-test med former och figurer
• Problemlösningstest
• Personlighetstest
• Chatta med en chatbot (Ja, på riktigt. T.ex. hubert.ai)
• M.fl.

Sedan får man som sagt vänta, vänta och vänta.

Hur orkar ni med det här? Jag börjar bli galen. Det tar på krafterna att anstränga sig men få så lite tillbaka. Ibland får man inte ens ett nej-besked, utan väntar desperat på svar tills dess att man glömt bort att man ansökt från första början.

Tycker ni det är okej?

Kommentarer som "Välkommen till vuxenvärlden" undanbedes, tack. Ser hellre att ni delar med er av era egna historier eller seriösare tankar så man känner sig mindre ensam. Fler som har så utdragna antagningsprocesser? Vad är det som tar så lång tid? Hur mår ni av det? Har ni några tips för att stå ut? Det mesta vettiga är av intresse! Tankar, idéer, åsikter och funderingar. Särskilt om du är i liknande ålder.

Förstår helt, det är extremt frustrerande att vara arbetslös och söka söka söka men inte få ett skit.

Om du kan tänka dig butik så sök timjobb/extrajobb också och inte bara 50% för man kommer upp i det ändå på nolltid genom att ta alla pass man får. Finns alltid lata jävlar som vill bli av med sina jobbpass så du kan ta dem.

Om du faller på logiktester så se till att öva, finns på youtube och nätet (googla matrigma free). Glöm inte penna och papper när du gör dem för när man kommer till de svårare nivåerna är det svårt att hålla alla mönster i huvudet.

Du verkar skärpt och kan formulera dig så tror du får ett jobb när som helst.
Citera
2025-01-21, 20:31
Medlem
vemsfels avatar
Varför bara 50%? Känns som man lämnar många möjligheter på bordet genom det kravet. Hur som helst är en förklaring till långa och många intervjusteg att det kostar så fruktansvärt mycket att anställa ”fel” person, dvs någon som inte funkar i verksamheten. Jag fattar att man därför inte orkar gå igenom och öga alla anställningar manuellt utan istället överlåter det till ai för att slippa sitta med Svarte Petter ”if shit hits the fan” och kan ursäkta en felrekrytering med att man har bara följt rutinen.
Citera
2025-01-21, 21:30
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
vilket jävla skitsnack
företagen anställer de de vill, de skiter i vad facket säger, att du inte blev anställd var att de valde någon annan bättre eller sämre helt enkelt, skyll inte dina misslyckanden på andra

Jag är långtifrån den ende med dessa problem. Det är ofta man läser om liknande fall i media.
Citera
2025-01-21, 22:36
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duschtankar
I somras gick jag ur gymnasiet och har sedan dess sökt jobb på lager, butiker, budfirmor mm. Har inte varit särskilt kräsen, utan sökt det mesta i min stad. Velat ha någonting på minst 50%. Sökt periodvis under ca ett halvår.

Till en början skickade jag in CV och personligt brev som såg "estetiskt" bra ut. Summan av kardemmuman - dålig idé. Insåg att många av jobben jag sökte var via olika ATS-system (Appliant Tracking System) som rensade bort mina fint kurerade ansökningar så fort jag klickade "Ansök". Bara genom detta sumpade jag nog 20+ jobbansökningar.

Lärde mig av mina misstag och skickade hädanefter bara in supertråkiga, men ATS-anpassade CVn och personliga brev till ytterligare annonser och fick träff betydligt snabbare, på två olika tjänster. Så det är ett hett tips om ni är i samma sits Kolla t.ex. ATS CV tutorials på YT!!

Fortsättbningsvis, nu till mina bekymmer. Gick vidare på en av mina ansökningar till ett jobb jag verkligen vill ha. Problemet är att rekryteringsprocessen har pågått i ca 2 månader. Först har man sökt jobb i ett halvår, där man väntat i snitt ca en månad för att få svar från vardera ansökning. Och nu en extremt utdragen rekryteringsprocess som tär på tålamodet.

Ska det vara så svårt att hitta jobb idag? Känns som jag tappat alla rutiner och börjat må sämre för att allt är så långdraget. Känns ju nästan inhumant att söka jobb idag. Man skriver först ett CV som grund. Sedan när man har annonsen framför sig, skriver man ett personligt brev.

Men inte nog där. Därefter får man gå tillbaka till sitt CV och skriva om för att ATS-systemen ska snappa upp just de nyckelorden som stod i den specifika annonsen. Efter någon timmes arbete går man in i annonsen för att skicka in.

Äntligen!
- Nej

För då ska man antingen gör ett/flera av följande:
• Logik-test med former och figurer
• Problemlösningstest
• Personlighetstest
• Chatta med en chatbot (Ja, på riktigt. T.ex. hubert.ai)
• M.fl.

Sedan får man som sagt vänta, vänta och vänta.

Hur orkar ni med det här? Jag börjar bli galen. Det tar på krafterna att anstränga sig men få så lite tillbaka. Ibland får man inte ens ett nej-besked, utan väntar desperat på svar tills dess att man glömt bort att man ansökt från första början.

Tycker ni det är okej?

Kommentarer som "Välkommen till vuxenvärlden" undanbedes, tack. Ser hellre att ni delar med er av era egna historier eller seriösare tankar så man känner sig mindre ensam. Fler som har så utdragna antagningsprocesser? Vad är det som tar så lång tid? Hur mår ni av det? Har ni några tips för att stå ut? Det mesta vettiga är av intresse! Tankar, idéer, åsikter och funderingar. Särskilt om du är i liknande ålder.

Jobbsökandet i Sverige är verkligen en katastrof. År 2014 räckte det med att ringa till ett äldreboende för att få ett jobb. Sedan dess verkar det ha blivit mycket svårare, kanske delvis på grund av den stora invandringen som skett. Rekryteringsprocesserna har förändrats radikalt. När jag sökte jobb inom äldreomsorgen 2013 skrev jag bara ett mejl och uttryckte mitt intresse. Vi bokade en tid för möte, jag åkte dit och intervjuades, och jag fick jobbet.

Idag är det en helt annan historia, även för samma typ av jobb. Nu måste man först skicka in ansökan, gå på intervju, göra ett språktest (på ungefär förskolenivå förmodligen för att sålla ut analfabetiska invandrare), lämna in ett polisregisterutdrag och mycket annat. För andra jobb, som till exempel på Elgiganten, krävs ännu mer. Där fick en bekant göra en mängd tester, som språktester, former- och objektigenkänning, samt prata med en AI. Det är ett riktigt skämt.

När jag berättade detta för min mormor skakade hon bara på huvudet och såg sorgsen ut. På hennes tid kunde man gå in på ett café, fråga om jobb, göra en kort intervju och sedan avsluta med en handskakning
Senast redigerad av Saltkungen 2025-01-21 kl. 22:39.
Citera
2025-01-21, 23:34
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
De flesta ungdomar idag är som dig och vill ha jobb utan ordentlig utbildning. Ryck upp dig, sök till utbildning på högskola eller universitet som ger jobb. Är så förbannat trött på alla ungdomar som dig som festar bort sin gymnasietid och sedan förväntar sig att de ska få jobb direkt efter avslutade "studier", eller att de ska komma in på bra utbildningar med deras betyg. Du är exakt där du förtjänar att vara, gnällspik.
Citera
2025-01-22, 00:08
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Läser inte CV o personligt brev...

Nej klart de inte gör
Citera
2025-01-22, 00:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är snarare ett skämt att nån tror att en enskild individ bland 500 sökande, skulle sticka ut såpass mkt i ett CV att det sen skulle leda till en anställning hos företaget.

Den som får jobbet har en variant på ett vanligt CV som sticker ut mot övriga 499, eller väldigt höga kvalifikationer, eller så är det så enkelt att han redan har kontakter på arbetsplatsen som kan ge honom en fot in.
Det kan va så enkelt som att jobbet har utannonserats enbart för att en viss person ska söka jobbet som han eg redan har fått.

Det är svårt att vara en nål i en höstack.
Så klart. Särskilt svårt blir det när man ombeds söka jobb man ej är kvalificerad för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in