• 1
  • 2
2025-01-20, 23:44
Medlem
I somras gick jag ur gymnasiet och har sedan dess sökt jobb på lager, butiker, budfirmor mm. Har inte varit särskilt kräsen, utan sökt det mesta i min stad. Velat ha någonting på minst 50%. Sökt periodvis under ca ett halvår.

Till en början skickade jag in CV och personligt brev som såg "estetiskt" bra ut. Summan av kardemmuman - dålig idé. Insåg att många av jobben jag sökte var via olika ATS-system (Appliant Tracking System) som rensade bort mina fint kurerade ansökningar så fort jag klickade "Ansök". Bara genom detta sumpade jag nog 20+ jobbansökningar.

Lärde mig av mina misstag och skickade hädanefter bara in supertråkiga, men ATS-anpassade CVn och personliga brev till ytterligare annonser och fick träff betydligt snabbare, på två olika tjänster. Så det är ett hett tips om ni är i samma sits Kolla t.ex. ATS CV tutorials på YT!!

Fortsättbningsvis, nu till mina bekymmer. Gick vidare på en av mina ansökningar till ett jobb jag verkligen vill ha. Problemet är att rekryteringsprocessen har pågått i ca 2 månader. Först har man sökt jobb i ett halvår, där man väntat i snitt ca en månad för att få svar från vardera ansökning. Och nu en extremt utdragen rekryteringsprocess som tär på tålamodet.

Ska det vara så svårt att hitta jobb idag? Känns som jag tappat alla rutiner och börjat må sämre för att allt är så långdraget. Känns ju nästan inhumant att söka jobb idag. Man skriver först ett CV som grund. Sedan när man har annonsen framför sig, skriver man ett personligt brev.

Men inte nog där. Därefter får man gå tillbaka till sitt CV och skriva om för att ATS-systemen ska snappa upp just de nyckelorden som stod i den specifika annonsen. Efter någon timmes arbete går man in i annonsen för att skicka in.

Äntligen!
- Nej

För då ska man antingen gör ett/flera av följande:
• Logik-test med former och figurer
• Problemlösningstest
• Personlighetstest
• Chatta med en chatbot (Ja, på riktigt. T.ex. hubert.ai)
• M.fl.

Sedan får man som sagt vänta, vänta och vänta.

Hur orkar ni med det här? Jag börjar bli galen. Det tar på krafterna att anstränga sig men få så lite tillbaka. Ibland får man inte ens ett nej-besked, utan väntar desperat på svar tills dess att man glömt bort att man ansökt från första början.

Tycker ni det är okej?

Kommentarer som "Välkommen till vuxenvärlden" undanbedes, tack. Ser hellre att ni delar med er av era egna historier eller seriösare tankar så man känner sig mindre ensam. Fler som har så utdragna antagningsprocesser? Vad är det som tar så lång tid? Hur mår ni av det? Har ni några tips för att stå ut? Det mesta vettiga är av intresse! Tankar, idéer, åsikter och funderingar. Särskilt om du är i liknande ålder.
Citera
2025-01-20, 23:53
Medlem
Jag vet att du inte vill ha det här svaret. Men jag har jobbat på flera ställen där vi har anställt folk, och de som bara har gymnasieutbildning och ingen livserfarenhet sorteras genast bort. Och det kan vara därför det har dröjt så länge med att få svar, din ansökan är helt ointressant.

Du måste skaffa dig en yrkesutbildning. Visst finns det undantag, men då har de ofta praktiserat på den arbetsplatsen eller har kontakter.
Citera
2025-01-20, 23:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Hur många jobb har du sökt sedan juni?
Hur många intervjuer har du varit på?
Om du fyrdubblar antalet ansökningar och ringer på varje så har du inte tid att älta grejerna.
Att söka ett eller två jobb och hoppas så inihelvete på dem då blir man ju galen.
------------------
Varför mår du dåligt av långa rekryteringsprocesser?
Det får man lära sig att skita i för det kan du inte påverka.
vet du hur man gör för att skita i det?
En annan grej du kan pröva är att helt tvärtom sätta dig på en stol i vardagsrummet och koncentrera dig på att må dåligt över att det tar tid. Gå in för det till 100 % under 15 minuter. Då märker du hur fånigt det är att bry sig om det man inte kan påverka och blir mer inriktad på att göra det man kan.
---------------------
Vad gör du på dagarna?
Röker, sover, spelar spel?
Citera
2025-01-21, 00:00
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag sökte jobb i Sverige i lite mindre än 10 år i Sverige innan jag gav upp permanent. Jag fick förvisso deltidsjobb när jag var student, men heltidsjobb var bara att glömma, trots att det var det som jag var mest intresserad av. Jag sökte tusentals jobb över hela landet, utan att få något. Nu var det delvis pga finanskrisen som var då. Jag hade förvisso heltid under visstid, men inget permanent.

Jobbmarknaden i Sverige är hopplöst efterblivet, då det är delvis fackets korruption som är ett av problemen.
Citera
2025-01-21, 00:04
Medlem
Om du har möjlighet, GÅ TILL DERAS LOKALER och lämna CV och PB, visa upp dig.
Det hjälper mycket, skit i om dem inte ansöker just nu, för du vet aldrig när, hur eller varför dem söker.
Lämna in flygande ansökningar.
Klä dig bra, prata med stil, och äg tillfället.
Citera
2025-01-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag sökte jobb i Sverige i lite mindre än 10 år i Sverige innan jag gav upp permanent. Jag fick förvisso deltidsjobb när jag var student, men heltidsjobb var bara att glömma, trots att det var det som jag var mest intresserad av. Jag sökte tusentals jobb över hela landet, utan att få något. Nu var det delvis pga finanskrisen som var då. Jag hade förvisso heltid under visstid, men inget permanent.

Jobbmarknaden i Sverige är hopplöst efterblivet, då det är delvis fackets korruption som är ett av problemen.

Förklara gärna fackets korruption för mig.
Citera
2025-01-21, 00:05
Medlem
Alternativt ställ dig på någon industri utan utbildningskrav.
Dem älskar 19 åringar som kan jobba skift och slita ut sig.
Citera
2025-01-21, 00:06
Medlem
hockexs avatar
Det är bara att gilla läget, se till att tacka ja till alla tjänster du får ett erbjudande på och sen tar du det som verkar bäst.
Anledningen är precis som du skriver, man vet aldrig när de hör av sig igen, brukar bli att flera hör av sig när man redan accepterat en tjänst, men det är bara att ångra sig och spela spelet.

Därav blir det en liten läxa att aldrig säga upp sig innan man hittat något annat
Citera
2025-01-21, 00:10
Medlem
Mitt ex var inte så smart och fick arbete ganska snabbt. Ja flera jag träffat har varit mindre begåvade men ändå fått eller haft jobb. Är du inskriven på arbetsförmedlingen? Det finns kanske något program du kan gå in via.

Du bör iallafall ringa upp arbetsplatser eller gå iväg och prata med chefer på olika ställen.

Annars finns ju McDonalds och liknande.
Citera
2025-01-21, 00:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Förklara gärna fackets korruption för mig.

De har fått så många rättigheter att företagarna inte vågar anställa mer personal, då det blir svårt att bli av med dem, pga att facket går in och ska börja bråka då. De som redan har säkra anställningar lever bra, men de som har svårt att få foten in i arbetslivet är det en katastrof.

Att sedan äger LO hela S gör situationen ännu värre, då det är ett bidragsparti, inte ett arbetarparti.
Citera
2025-01-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag vet att du inte vill ha det här svaret. Men jag har jobbat på flera ställen där vi har anställt folk, och de som bara har gymnasieutbildning och ingen livserfarenhet sorteras genast bort. Och det kan vara därför det har dröjt så länge med att få svar, din ansökan är helt ointressant.

Du måste skaffa dig en yrkesutbildning. Visst finns det undantag, men då har de ofta praktiserat på den arbetsplatsen eller har kontakter.

Kanske inte svaret man "vill" ha, men iallafall ärligt. Det uppskattas ska du veta. Tack.

Kanske ska passa på att lägga till att det jag söker nu är inget "långsiktigt" jobb judt nu, utan något för att spara ihop pengar för att finansiera egna projekt och kommande företag. Bara att göra det tydligt att jag inte är någon latmask på så vis, utan ambitiös och annars "framgångsrik" för min ålder, om man nu får säga så. Just bara det här med rekryteringsprocessernas upplägg som är så otroligt ineffektivt för den sökandes del.

Med det sagt - om några år kommer jag studera på universitet och förmodligen ha betydligt lättare att hitta jobb. Kan nog vara svårt där jag står nu, lite mitt emellan.
Citera
2025-01-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hur många jobb har du sökt sedan juni?
Hur många intervjuer har du varit på?
Om du fyrdubblar antalet ansökningar och ringer på varje så har du inte tid att älta grejerna.
Att söka ett eller två jobb och hoppas så inihelvete på dem då blir man ju galen.
------------------
Varför mår du dåligt av långa rekryteringsprocesser?
Det får man lära sig att skita i för det kan du inte påverka.
vet du hur man gör för att skita i det?
En annan grej du kan pröva är att helt tvärtom sätta dig på en stol i vardagsrummet och koncentrera dig på att må dåligt över att det tar tid. Gå in för det till 100 % under 15 minuter. Då märker du hur fånigt det är att bry sig om det man inte kan påverka och blir mer inriktad på att göra det man kan.
---------------------
Vad gör du på dagarna?
Röker, sover, spelar spel?

Absolut har jag kunnat söka ännu fler jobb. Nu har jag ju i princip fått ett jobb, så just det är inget att älta över. Måste bara vänta på en del i rekryteringsprocessen, som är lite invecklad för just denna tjänst. Men ja, jobbet har jag nu fått. Problematiken nu är mer att jag mått dåligt för att allt tagit så extremt lång tid. Är bra på att ignorera faktorer man inte kan påverka annars. Men det här känns svårare på något sätt, för att det pågått under så lång tid.

Och nej, varken röker eller spelar. Sover gör jag. Målar, ritar, föreningsaktiv, umgås med vänner när de har tid mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in