Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Polisens roll är i så fall att se OM ett brott har begåtts och vem i så fall som kan tänkas vara skyldig
Om jag slår ihjäl någon med frias med hjälp av att jag åberopar nödvärn så har jag inte begått något brott eftersom handlingen var försvarlig i relation till den situation jag befann mig i och därmed har heller inget brott skett eftersom jag agerade i självförsvar
Det är pågång med en rättslig prövning, Sara ska upp i rätten nu i vår, så det är precis som du säger att dom inte har något frikort
Säg att du inte läste min länk utan att säga att du inte läste.
Citat:
Ett brottmål börjar ofta hos tingsrätten genom att domstolen utser en offentlig försvarare eller ett målsägandebiträde när ett brott har begåtts.
Du blandar ihop brottsmål och brott.
Du kan begå ett brott utan att bli dömd för det, rekvisiten att begå ett brott är att bryta emot lagen.
Du kan bryta lagen utan att bli dömd för att det inte går att påvisa att du är av rimliga skäl visats att du begått brott och med uppsåt.
I vissa fall kan det påvisas att du begått ett brott men att uppsåtet saknas så som i din lilla egna berättelse. Då kan man bli friad.
Din logik är att om man går och snor en tv utav någon som har övervakningskameror men man bär helsvarta kläder, hårnät, sko skydd och mask så att inga fysiska bevis lämnas på platsen. Man har ingen fysisk koppling eller bor i samma stad som den man stjäl tvn utav.
Då är din stormpunkt att man inte har begått något brott för man har inte kunnat dömas för det. Det är fel, det är ett brott att sno en tv utav någon annan. Eller som du kanske snarare skulle likna det med "Låna tvn utan ägarens lov".
Sätten du kommer på för att legitimera och försvara.
https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/sa-hanteras-ett-brottmal-i-domstol/
Vi tar det igen:
Citat:
När ett brott har begåtts
Sedan kan det finnas anledningar till att ingen blir dömd, men
Citat:
Det sker till exempel om det inte finns tillräckliga bevis för åklagaren att väcka åtal.
Att bryta emot lagen = begå brott
Bli dömd för ett brott = åtal
Du tycks förvirra dessa två, du kan alltså begå ett brott utan att åtalas för det.
I ditt exempel så har man begått ett brott för det är olagligt att döda någon, där emot kommer troligen inte åtal väckas pga rimlig anledning för ens egen liv och säkerhet. MEN du kan ändå i ditt exempel dömas för dråp eller vållande till annans död. TROTTS att det inte var avsiktligt.
Samt bonus, polisens roll är inte att se OM ett brott har begåtts, den bedömningen gör åklagaren.
https://bra.se/kunskapsstod/lokalt-och-regionalt-stod/polisens-ansvar
Citat:
För att säkra att polisens arbete bedrivs på ett effektivt sätt har Polismyndigheten en brottsförebyggande strategi.
https://www.informationsverige.se/sv/om-sverige/att-bo-i-sverige/polisens-roll-i-samhallet.html
Citat:
Polisen ska hjälpa och skydda människor från brott.
Polisens uppgift är att skydda oss ifrån brott inte bedöma om brott begåtts.