2025-01-21, 15:47
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langrennsfan
Stor skillnad på ett få tecken och många tecken då dessutom landet med "många tecken" haft mycket fler märkligheter gällande doping.
Sverige har strengt tatt flere dopingsaker enn Norge på generell basis, så det stemmer jo ikke. Nok en gang.
Citera
2025-01-21, 15:47
  #494
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Langrennsfan
Det har du rätt i!

Oavsett vad hon haft för sig vad hon är, så hör hon inte hemma i världscupen då hon uppenbart inte tävlar på likvärdiga villkor som de andra.

Grott-Kikki och Grott-Gnomen får helt enkelt bilda en egen cup, varför inte provrörs-cupen.
Citera
2025-01-21, 15:49
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Sverige har strengt tatt flere dopingsaker enn Norge på generell basis, så det stemmer jo ikke. Nok en gang.

Men inte nära heller lika mycket märkligheter som Norge gällande doping i längdåkning och inte heller är en nation där det finns inga konsekvenser ifall man åker fast för doping. I Norge är det lite så att varför skulle man inte dopa sig då vet att oavsett kommer vara älskad för resten av sitt liv av det egna landet.
__________________
Senast redigerad av Langrennsfan 2025-01-21 kl. 15:52.
Citera
2025-01-21, 15:57
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langrennsfan
Men inte nära heller lika mycket märkligheter som Norge gällande doping i längdåkning och inte heller är en nation där det finns inga konsekvenser ifall man åker fast för doping. I Norge är det lite så att varför skulle man inte dopa sig då vet att oavsett kommer vara älskad för resten av sitt liv av det egna landet.
Det hadde nok vært en annen sak om Johaug (og Sundby, som fikk hele 2 måneder) skulle blitt dømt for bevisst doping, men det ble de jo ikke. Du må ikke lure deg selv til å tro at reaksjonen hadde vært en annen i Sverige om noe lignende hadde skjedd med Frida Karlsson.
Citera
2025-01-21, 16:01
  #497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Det hadde nok vært en annen sak om Johaug (og Sundby, som fikk hele 2 måneder) skulle blitt dømt for bevisst doping, men det ble de jo ikke. Du må ikke lure deg selv til å tro at reaksjonen hadde vært en annen i Sverige om noe lignende hadde skjedd med Frida Karlsson.

Ifall en idrottare blir fast för doping i andra länder förnekas inte det t.ex. i Finland är människorna väldigt besvikna på dem det samma gäller i Sverige. I Norge hyllas dessa åkare och deras dopinganvändning förnekas liksom du gjorde också med Johaug i ditt inlägg.
Citera
2025-01-21, 16:08
  #498
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
---Du må ikke lure deg selv til å tro at reaksjonen hadde vært en annen i Sverige om noe lignende hadde skjedd med Frida Karlsson.

Nonsens. Tant Johaugs och idrottsläkarens desperata försök till bortförklaringar var inte trovärdiga - hade Karlsson stängts av 18 månader för missbruk av anabola steroider hade attityden med största sannolikhet generellt, från vintersportintresserade i Sverige, varit mycket annorlunda än den är i Norge i fallet Johaug. Hursomhelst är det meningslösa spekulationer från din sida: Johaug är dömd för doping, Karlsson är det inte.
I Falun ägnar sig inte pissfulla svenskar åt att kasta öl på norska tävlande, men i Holmenkollen har det förekommit mer än en gång att norrmän gör det mot svenska längdskidåkare. Något säger mig att det råder en viss skillnad i mentalitet mellan vintersportintresserade i de båda nordiska grannländerna:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidprofilen-efter-kaoset-upptradde-som-grisar/
__________________
Senast redigerad av Ezzelino 2025-01-21 kl. 16:16.
Citera
2025-01-21, 16:22
  #499
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nonsens. Tant Johaugs och idrottsläkarens desperata försök till bortförklaringar var inte trovärdiga - hade Karlsson stängts av 18 månader för missbruk av anabola steroider hade attityden med största sannolikhet generellt, från vintersportintresserade i Sverige, varit mycket annorlunda än den är i Norge i fallet Johaug. Hursomhelst är det meningslösa spekulationer från din sida: Johaug är dömd för doping, Karlsson är det inte.
Må få si at det overrasker meg at du liter mer på random flashbackere enn Åke Andrèn. Selv lener jeg meg heller på expertisen.
Den medisinske experten i RF`s dopingkommisjon tyckte presis som du, og var også skeptisk, men det var innen han hadde
gjennomstudert fallet
. Han var stenhard i sine uttalelser, innen han noggrant hadde forsket i alle dataene i testene.

Ingen hadde blitt testet så mye og frekvent som hun, innan fallet. 82 ganger var det. ( fordi hun vant så mye selvsagt)
Når han i tillegg fick värdet på den positive testen, vende han helt om, og sa så her:
"Halten hade behövt vara tusen gånger så hög för att vara suspekt.Tretton nanogram per milliliter är obetydligt mer än vad man kan mäta över huvud taget.
– Det här stödjer henne, det här värdet, säger Åke Andrén-Sandberg, medicinsk expert i RF:s dopningskommission."


Hans konklusjon var at både legen og Therese hadde gjort idiotiske misstak, og at straff var helt korrekt å utdømme, men at man kunne utelukke noe bevisst doping.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...haug-i-kroppen
Citera
2025-01-21, 16:25
  #500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Må få si at det overrasker meg at du liter mer på random flashbackere enn Åke Andrèn. Selv lener jeg meg heller på expertisen.
Den medisinske experten i RF`s dopingkommisjon tyckte presis som du, og var også skeptisk, men det var innen han hadde
gjennomstudert fallet
. Han var stenhard i sine uttalelser, innen han noggrant hadde forsket i alle dataene i testene.

Ingen hadde blitt testet så mye og frekvent som hun, innan fallet. 82 ganger var det. ( fordi hun vant så mye selvsagt)
Når han i tillegg fick värdet på den positive testen, vende han helt om, og sa så her:
"Halten hade behövt vara tusen gånger så hög för att vara suspekt.Tretton nanogram per milliliter är obetydligt mer än vad man kan mäta över huvud taget.
– Det här stödjer henne, det här värdet, säger Åke Andrén-Sandberg, medicinsk expert i RF:s dopningskommission."


Hans konklusjon var at både legen og Therese hadde gjort idiotiske misstak, og at straff var helt korrekt å utdømme, men at man kunne utelukke noe bevisst doping.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...haug-i-kroppen

Tror du geniunt att Johaug var ren och fick i sig anabola av misstag?
Citera
2025-01-21, 16:32
  #501
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langrennsfan
Det är inget hat ellet vanföreställningar att ta upp att en åkare visar flera tecken som är oftast konsekvenser från doping.

Jo det är en vanföreställning att tro sig kunna avgöra det.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
WADA:s gränsvärdet för noretisterone är 2 ng/mL, och en normaldos daglig dos av Primolut (10 mg norethisterone) innebär uppmätta värden av
19-norandrostenedione till över 40 ng/mL, alltså 20 gånger högre än gränsvärdet

KSS har inte uppvisat något som överstiger några otillåtna värden. Medicineringen avslutades när de fick puberteten att starta. Hon fyller 26 inom några veckor så du kan ju [kanske] räkna själv när det skedde.

Tycker att Jonna Sundling sammanfattar bra vilket vansinne som pågår:
– Jag ser inte på henne (Stavås Skistad) som någonting speciellt. Det är nog bara ni andra som gör det.
Citera
2025-01-21, 16:36
  #502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo det är en vanföreställning att tro sig kunna avgöra det.



KSS har inte uppvisat något som överstiger några otillåtna värden. Medicineringen avslutades när de fick puberteten att starta. Hon fyller 26 inom några veckor så du kan ju [kanske] räkna själv när det skedde.

Jag har ju inte ens en enda gång tagit fram medicineringen och ändå tar du upp det gång på gång. Att inte blivit fast i test säger absolut inget då så lätt att komma undan det. Mina spekulationer har handlat om intersex samt doping inför 22-23 säsången.
Citera
2025-01-21, 16:37
  #503
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo det är en vanföreställning att tro sig kunna avgöra det.



KSS har inte uppvisat något som överstiger några otillåtna värden. Medicineringen avslutades när de fick puberteten att starta. Hon fyller 26 inom några veckor så du kan ju [kanske] räkna själv när det skedde.

Tycker att Jonna Sundling sammanfattar bra vilket vansinne som pågår:
– Jag ser inte på henne (Stavås Skistad) som någonting speciellt. Det är nog bara ni andra som gör det.

Det finns ingenting som indikerar på att Grottan slutat bruka dessa p-piller med dopingeffekt. Marit använde dem ex under hela sin karriär.

Och vad gäller gränsvärden, har man TUE så blir man inte föremål för utredningar och då kommer inte sådant till vår kännedom.
__________________
Senast redigerad av billigost 2025-01-21 kl. 16:39.
Citera
2025-01-21, 16:46
  #504
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
---både legen og Therese hadde gjort idiotiske misstak---

Från en tvivelaktig norsk ståndpunkt är det säkert så - tant Johaug åkte ju dit för missbruk av anabola steroider. Hade man lyckats dölja det hade förmodligen allt varit frid och fröjd.

Jag tror inte på historien om den sårbehandlande, tydligt dopingvarningmärkta salvan.

https://www.svt.se/sport/vintersport/har-aldrig-hort-nagon-som-anvant-den-pa-lapparna

Citat:
"---Enligt den version som gavs på presskonferensen förra torsdagen så ska Therese Johaug ha smörjt in sina solbrända och såriga läppar med krämen Trofodermin. En kräm som innehåller den dopingklassade substansen Clostebol.

– Jag har aldrig hört om någon som har använt Trofodermin till behandling av läppar som är solbrända, säger Peter Ploner, doktor i farmaci och expert på läkemedel, till den norska tv-kanalen.

Både Johaug och läkaren Fredrik Bendiksen berättar samma historia om hur Bendiksen handlade krämen och en annan kräm på ett lokalt apotek. Att de missade varningssymbolerna är givetvis det största misstaget men nu menar alltså Ploner att det även är konstigt att man överhuvudtagat valde den krämen för behandlingen.

– Man smörjer inte clostebol på den tunna huden. Jag måste vara ärlig och säga att jag inte tror på det. Trofodermin kan inte användas på läpparna, säger Peter Ploner till TV2.---"

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ilskan-mot-johaug-det-ar-inte-trovardigt/

Citat:
"---Duon förklarade på en presskonferens på tisdagen att Johaug led av svåra munsår, varpå Bendiksen köpte salvan Trofodermin för att behandla det.

Han ska då ha missat att upptäcka att det fanns en dopingklassad substans i salvan som Johaug använde.

Påhitt, enligt den finska landslagsläkaren Maarit Valtonen. Hon menar att den norska förklaringen inte verkar sanningsenlig.

– Det är inte trovärdigt. Läpparna är en så liten yta av kroppen att det inte kan absorberas så höga koncentrationer att det ger utslag i urin eller blod, säger Valtonen till Ilta Sanomat.---"

Johaug är dömd för doping. Hon har avtjänat sitt straff och är fri att tävla. Och inga svenskar kommer att kasta öl på henne i Falun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in