2025-01-20, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
LN hade eget fotolab på Karolinska säger du.
Är det samme LN som använde aborterade foster i sin fotokonst?

Om en fotograf kan hålla aborterade foster vid liv för sin fotokonst, hur långt är då fotografen villig att gå för att nå sina mål och sitt onormala intresse för att dokumentera ”livet” i sin utveckling.
Livet börjar ju i livmodern. Det hade definitivt varit intressant att djupdyka i LN:s fotoarkiv.
Finns det kanske bilder på anus, livmoder eller annat?
Samme LN
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Nilsson_(fotograf)
Citera
2025-01-20, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Du citerar alltså "Bigpox" inlägg med tankebrist:
"Fotohandlaren lämnade uppgifter i förhör att flickan som gjorde kopior tog så illa vid sig av bilderna att han fick överta jobbet så helt automatiskt verkar det inte gått till. Osökt kommer man att tänka på låtraden, när storfiskaren talar om…"

Framkallningprocessen var automatisk men ett visst handhavande krävdes naturligtvis, bl.a. kontrollera bilderna så att kvaliten och färgtonen var ok, i annat fall behövde de bilderna göras om. Det hände den dagen enligt S, om jag inte minns fel (bilderna blev för blåa, var det nog).
Framkallning av filmen kan inte göras om. Tillverkning av papperskopior kan förstås göras om.
Var finns uppgifter vilken typ av automatisk maskin Schröders foto hade?
Citera
2025-01-20, 06:41
Medlem
habets avatar
Citat:
Du citerar alltså "Bigpox" inlägg med tankebrist:
"Fotohandlaren lämnade uppgifter i förhör att flickan som gjorde kopior tog så illa vid sig av bilderna att han fick överta jobbet så helt automatiskt verkar det inte gått till. Osökt kommer man att tänka på låtraden, när storfiskaren talar om…"

Framkallningprocessen var automatisk men ett visst handhavande krävdes naturligtvis, bl.a. kontrollera bilderna så att kvaliten och färgtonen var ok, i annat fall behövde de bilderna göras om. Det hände den dagen enligt S, om jag inte minns fel (bilderna blev för blåa, var det nog).

Ok, gick man då igenom varje enskild bild för att se om den var ok?
Citera
2025-01-20, 07:18
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Åtminstone i en dåtida fotobutik som hade sjukhus och många läkare som kunder.
Med fräcka och självsäkra GM.

Men hur skulle Thomas Allgén och Teet Härm veta om att så var fallet gällande Schröders Foto i Solna Centrum?
Citera
2025-01-20, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Catrines omvittnade kattplaner är en intressant och ofta förbisedd uppgift, som kan indikera att hon ämnade skaffa en mer långvarig bostadslösning.

Jag utgår från att djur inte var tillåtna på de bostadshotell hon frekventerade, och hon bör så klart själv ha insett att hon inte kunde släpa med sig en katt på stan.

Att en stadigvarande bostad kan ha varit aktuell kan sättas i samband med den planerade flytten till Saba och/eller den store blonde mannen. Informationen är också tankeväckande i relation till kattägaren Monika.

Jag har inte sett uppgiften om att C och TÅ faktiskt träffade en säljare. Vet du var den finns eller har du någon närmare kännedom om säljaren?

Man ska aldrig underskatta narkomaners förmåga att hitta knäppa lösningar. Det är synd om djuren. En bostadslös människospillra som Catrine, kan mycket väl skaffa katt utan att ha några vettiga planer för katten.

I värsta fall släpas den runt mellan boenden, som Catrines lilla barn släpades runt 1981......

TÅ uppgav att han och Catrine träffade en säljare 8/6 eller 9/6. Jag trodde att detta stod i dropboxen. Men antagligen har jag uppgiften i pappersbergen hemma.
Citera
2025-01-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Angående de eviga skålarna var Arne och Anita inte överens. Arne hade sett två tre njurformade rostfria skålar medan Anita hade sett två ovalformade glasskålar där inälvor flöt omkring. Sidan 795.

https://www.dropbox.com/scl/fi/cguntv8bngo5iqqjvgl44/dacosta.zip?e=16&file_subpath=%2FBilaga+A-G+%28grund%29_NY+%281451+sid%29.pdf&rlkey=u41ganzq vzocqke0qi7k685ul&st=k2mi9g0i&dl=0

Fantasin var det inget fel på 🙂

Ovala glasskålar där inälvor "flyter runt", borde vara en meter långa. Haha. 100 x 70 cm ungefär?
Om vi ska tolka det tokiga vittnet snällt, var de konstigt formade skålarna 50-100 cm långa.

Ovala?

Watson, we see a krux of epic proportions.....
Citera
2025-01-20, 10:13
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Man ska aldrig underskatta narkomaners förmåga att hitta knäppa lösningar. Det är synd om djuren. En bostadslös människospillra som Catrine, kan mycket väl skaffa katt utan att ha några vettiga planer för katten.

I värsta fall släpas den runt mellan boenden, som Catrines lilla barn släpades runt 1981......

TÅ uppgav att han och Catrine träffade en säljare 8/6 eller 9/6. Jag trodde att detta stod i dropboxen. Men antagligen har jag uppgiften i pappersbergen hemma.

Mycket intressant! Hade helt missat eller glömt detta. TÅ är onekligen en intressant person för övrigt. Liksom Vinof med anhang. Samtliga borde ha DNA-testats.
Citera
2025-01-20, 10:22
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Det verkade väl vara en bra ide att kalla sig läkare och obducent som FÖRKLARING till att man har bilder på avskilda kroppsdelar (och som inte var från legitim verksamhet).
Åtminstone i en dåtida fotobutik som hade sjukhus och många läkare som kunder.
Med fräcka och självsäkra GM.
(Det är en av flera hypoteser).

Tycker du att Allgén och Härm verkar ”fräcka och självsäkra”? Rajs passar väl bättre in på beskrivningen i så fall.

Fråga: tror du på riktigt att Allgén och Härm har styckat Da Costa under rituella former? Trots att precis allt från början till slut bevisar motsatsen? De har ju knappt varit ytligt bekanta än mindre känt till Da Costas existens. Hur kan du inte begripa detta?
Citera
2025-01-20, 11:57
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ok, gick man då igenom varje enskild bild för att se om den var ok?

Jag har fått bilden av att manuell framkallning i mörkrum är mest för hobbyfotofrafer och att färgfoton Framkallades med nån stor maskin av nåt slag. Mer eller mindre automatiskt trodde jag. Men man kanske slängde ett getöga på bilderna

Har man någonsin identifierat den anställda flickan som tagit så illa vid sig?

Märkligt annars. Om de inte kunde få tag på en de anställd?
Citera
2025-01-20, 12:07
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan inte du förklara varför ett sista vittne inte ska utredas?
I helt andra utredningar är det sista vittnet ofta centralt eller har du något emot att vi diskuterar det sista vittnet?

Ska bara tillägga att jag är helt överens med dig att det var helt galet att arkitekten inte utreddes ordentligt.

Jag tycker dock också det är märkligt att inte något större fokus lades på brottsoffrets kontakter på Egeniavägen - dvs Vinof och kretsen runt honom.

Du frågar om vad jag tror . Jag har ingen specifik teori åt ett visst håll mer än att det verkar som mördaren finns någon helt annan stans än där de la fokus (läkarna). Som du säger brukar man fokusera på den som såg brottsoffret sist, men också på ev bekanta i närheten av där kroppen hittas.. Så i nån av de två pölarna finns en ful fisk.
Citera
2025-01-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Mycket intressant! Hade helt missat eller glömt detta. TÅ är onekligen en intressant person för övrigt. Liksom Vinof med anhang. Samtliga borde ha DNA-testats.

TÅ och BO verkar ha haft en mkt märklig relation, en relation som prostituerade kvinnor ska akta sig för. När gränserna mellan prostitution och kärleksrelation suddas ut, börjar det bli riktigt j-a farligt.

De flesta prostituerade kvinnor som säljer sig i flera år, hamnar i denna typ av relation, för att torsken har pengar, husrum eller prylar att erbjuda, och det handlar om ett ömsesidigt utnyttjande, vad feministerna än säger.

TÅ hängde på BO som ett plåster i maj och juni 1984. Han satt tom och väntade på henne, i bilen, när hon umgicks med sina knarkarpolare, i parker osv.

Ja, alla män på E-vägen 25 borde ha förhörts och testast.
Citera
2025-01-20, 13:54
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har fått bilden av att manuell framkallning i mörkrum är mest för hobbyfotofrafer och att färgfoton Framkallades med nån stor maskin av nåt slag. Mer eller mindre automatiskt trodde jag. Men man kanske slängde ett getöga på bilderna

Har man någonsin identifierat den anställda flickan som tagit så illa vid sig?

Märkligt annars. Om de inte kunde få tag på en de anställd?

Det fetade: Är du förvånad? De frågade ju systern till fotohandlarhustrun och hon hade inte märkt något av det här. Hon blev t.o.m. ovänner med fotohandlarparet för att hon sade att hon inte mindes nått sånt här.
Så när polisen inte fick napp från henne så "tordes" de väl inte fråga någon fler.
ALLLT var ju inriktat på att sätta dit läkarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in