Citat:
Ursprungligen postat av
UT64
Kollar lite i förhöret med herr Schröder igen och det är en del märkliga saker han säger sig ha sett:
..så har man liksom en såg i taket i något slags snöre eller anordning..
När jag var ung, när jag var i det militära, bögar, jag stötte på en, har alltid haft väldigt.. har icke gillat det. Han verkade lite sån samtidigt som han var alltså, att han liksom ville visa det också..
Herr Schröder hävdar vidare att bilderna han sett tagits med blixtbelysning.
Fru Schröder säger att den mystiske kunden kallat sig för "obducent". och bilderna var de värsta de haft på 15 år.
Frågeställningar kring detta: Kom det ner sågar från taket på rättsläkarstationen? Kan Thomas Allgén uppfattas som homosexuell? Behövdes blixt för att fota ett lik på en rättsläkarstation? (Jag menar att "obduktionsbelysning" ju är ett begrepp för just extremt avslöjande ljus.) Vilka hemska bilder hade de på Schröders Foto för 15 år sedan? Och är det rimligt att någon presenterar sig som "obducent"?
Det behövdes blixt för att få skarpa bilder inomhus, beror på hur känslig filmen var. Jag fotade när barnen föddes, 400 asa tri-x på 30/dels sek utan blixt. Man fick fokusera för att hålla kameran så stilla som möjligt. Blev OK men inte superskarpa.
400 ASA var ganska grynig svartvit film. Om man ville ha ”snabb” färgfilm var det vanligen 200 ASA, inte alls lika skarp som 64 ASA Kodachrome.
ASA är samma som ISO idag, 200-400 är löjligt lågt för en modern digitalkamera som man kan fota handhållet med i nästan rent mörker och ändå få OK bilder.
Enligt sv Wikipedia om foto så kom de helautomatiska framkallarna i början av 80-talet, kommersiellt gångbara, då försvann tidningarnas mörkrum. Troligen för dyrt för Karolinska och rättsläkarstation. Lennart Nilsson hade eget foto-lab på Karolinska.
Automatiska framkallare var troligen en stor investering, komplicerade mekaniska och elektroniska maskiner.
https://www.alamy.com/stock-photo-film-processing-machines-at-institute-of-photography-falmouth-university-104566987.html