2025-01-19, 13:48
  #39973
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det innebär alltså att den här kunden hade kännedom om hur det såg ut i de här lokalerna och visste vart mörkerrummet var. Det är så knäpp så man blir rädd, varför var det ingen (läs försvarsadvokat) som ifrågasatte sådana här under rättegångarna?
Att advokaterna var så tillbakalutade är en stor anledning till varför det gick som det gick. Om det sedan rent allmänt gick till så på den tiden eller om det låg i just dessa advokaters personlighet är en öppen fråga. Lärdomen man kan dra är att om man råkar illa ut så ska man se till att få en advokat som är på bettet.
Citera
2025-01-19, 13:48
  #39974
Medlem
UT64s avatar
Kollar lite i förhöret med herr Schröder igen och det är en del märkliga saker han säger sig ha sett:

..så har man liksom en såg i taket i något slags snöre eller anordning..

När jag var ung, när jag var i det militära, bögar, jag stötte på en, har alltid haft väldigt.. har icke gillat det. Han verkade lite sån samtidigt som han var alltså, att han liksom ville visa det också..

Herr Schröder hävdar vidare att bilderna han sett tagits med blixtbelysning.

Fru Schröder säger att den mystiske kunden kallat sig för "obducent". och bilderna var de värsta de haft på 15 år.

Frågeställningar kring detta: Kom det ner sågar från taket på rättsläkarstationen? Kan Thomas Allgén uppfattas som homosexuell? Behövdes blixt för att fota ett lik på en rättsläkarstation? (Jag menar att "obduktionsbelysning" ju är ett begrepp för just extremt avslöjande ljus.) Vilka hemska bilder hade de på Schröders Foto för 15 år sedan? Och är det rimligt att någon presenterar sig som "obducent"?
Citera
2025-01-19, 14:02
  #39975
Medlem
Har jag uppfattat det rätt att fru Olsson med hunden ser två män med en barnvagn gå in i (fel) byggnad?
Vilken väg gick CdC in då? Om hon nu styckades på rättsläkarstationen i en obduktionssal som så ypperligt rengjordes att inga spår fanns efteråt , så måste hon ju kommit dit på något sätt? Gick hon dit för egen maskin och ritualmördades där eller fraktades hennes döda kropp i barnvagnen? Jag får inte den påstådda händelsekedjan att gå ihop.
Sen trots sin flit att göra rent och inte efterlämna spår så lämnar obducenterna både fingeravtryck på påsar, en handduk med DNA och offrets händer intakta så att man kan identifiera henne med fingeravtryck.
Citera
2025-01-19, 14:02
  #39976
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Mitt inlägg bemötte svamlet om glasskålar i obduktionssalar, inget mer.

Vad som "bevisas" är väl att S:s uppgift om glasskålar kan varit korrekt, inget mer.

Ang. att "fota sitt brott", sånt händer även nu 40 år senare.
När det gäller "svammel" så ska du läsa lite i förhören. Där får du en bra dos av det. Att Polisen fick ihop något av Schröders luddiga kommentarer och misslyckade fotokonfrontation tyder på att Polisen ville ha det. Och den korkade brottsling som fotodokumenterar sina brott har ena foten i fängelset. (lyckligtvis) Men ingen tror väl att läkarna var korkade människor, vilket gör den här påstådda fotoinlämningen osannolik.
Citera
2025-01-19, 14:06
  #39977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Kollar lite i förhöret med herr Schröder igen och det är en del märkliga saker han säger sig ha sett:

..så har man liksom en såg i taket i något slags snöre eller anordning..

När jag var ung, när jag var i det militära, bögar, jag stötte på en, har alltid haft väldigt.. har icke gillat det. Han verkade lite sån samtidigt som han var alltså, att han liksom ville visa det också..

Herr Schröder hävdar vidare att bilderna han sett tagits med blixtbelysning.

Fru Schröder säger att den mystiske kunden kallat sig för "obducent". och bilderna var de värsta de haft på 15 år.

Frågeställningar kring detta: Kom det ner sågar från taket på rättsläkarstationen? Kan Thomas Allgén uppfattas som homosexuell? Behövdes blixt för att fota ett lik på en rättsläkarstation? (Jag menar att "obduktionsbelysning" ju är ett begrepp för just extremt avslöjande ljus.) Vilka hemska bilder hade de på Schröders Foto för 15 år sedan? Och är det rimligt att någon presenterar sig som "obducent"?
Det behövdes blixt för att få skarpa bilder inomhus, beror på hur känslig filmen var. Jag fotade när barnen föddes, 400 asa tri-x på 30/dels sek utan blixt. Man fick fokusera för att hålla kameran så stilla som möjligt. Blev OK men inte superskarpa.
400 ASA var ganska grynig svartvit film. Om man ville ha ”snabb” färgfilm var det vanligen 200 ASA, inte alls lika skarp som 64 ASA Kodachrome.
ASA är samma som ISO idag, 200-400 är löjligt lågt för en modern digitalkamera som man kan fota handhållet med i nästan rent mörker och ändå få OK bilder.
Enligt sv Wikipedia om foto så kom de helautomatiska framkallarna i början av 80-talet, kommersiellt gångbara, då försvann tidningarnas mörkrum. Troligen för dyrt för Karolinska och rättsläkarstation. Lennart Nilsson hade eget foto-lab på Karolinska.
Automatiska framkallare var troligen en stor investering, komplicerade mekaniska och elektroniska maskiner.
https://www.alamy.com/stock-photo-film-processing-machines-at-institute-of-photography-falmouth-university-104566987.html
Citera
2025-01-19, 14:07
  #39978
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tänker också att om det var automatiska maskiner så lär ju rullen kommit ut ur maskinen i en "bunt" och att då stå och bläddra igenom dessa kort med fotohandlaren verkar ju mycket troligt, eller?
Hur som helst så förändrar det ju inte scenariot att kunden måste ha vetat vart maskinen fanns och att även resten av personalen också skulle ha sett bilderna!

Det här kan ju ses som petitesser i sammanhanget men ser man till sannolikheten till att hela scenariot skulle ha kunnat ske så blir det rätt viktigt - med tanke på följderna.
Fotohandlaren lämnade uppgifter i förhör att flickan som gjorde kopior tog så illa vid sig av bilderna att han fick överta jobbet så helt automatiskt verkar det inte gått till. Osökt kommer man att tänka på låtraden, när storfiskaren talar om…
Citera
2025-01-19, 14:10
  #39979
Medlem
Finns det någonstans uppgift om att det var färgbilder?
__________________
Senast redigerad av Ha5678 2025-01-19 kl. 14:14.
Citera
2025-01-19, 14:24
  #39980
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
De hade stora maskiner för framkallningen (från USA om jag inte minns fel).
Dvs inte "mörkerrum" (mörkrum alltså) så som "nbsp" svamlade om i sitt inlägg.

Men vad har något av detta alls att göra med Catrine da Costa eller Thomas Allgén eller Teet Härm? De enda personer som är intressanta i något fotosammanhang är fotohandlarna iom deras misslyckade försök att ”hjälpa polisen” sätta fast ”bögen”.
Citera
2025-01-19, 14:30
  #39981
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det behövdes blixt för att få skarpa bilder inomhus, beror på hur känslig filmen var. Jag fotade när barnen föddes, 400 asa tri-x på 30/dels sek utan blixt. Man fick fokusera för att hålla kameran så stilla som möjligt. Blev OK men inte superskarpa.
400 ASA var ganska grynig svartvit film. Om man ville ha ”snabb” färgfilm var det vanligen 200 ASA, inte alls lika skarp som 64 ASA Kodachrome.
ASA är samma som ISO idag, 200-400 är löjligt lågt för en modern digitalkamera som man kan fota handhållet med i nästan rent mörker och ändå få OK bilder.
Enligt sv Wikipedia om foto så kom de helautomatiska framkallarna i början av 80-talet, kommersiellt gångbara, då försvann tidningarnas mörkrum. Troligen för dyrt för Karolinska och rättsläkarstation. Lennart Nilsson hade eget foto-lab på Karolinska.
Automatiska framkallare var troligen en stor investering, komplicerade mekaniska och elektroniska maskiner.
https://www.alamy.com/stock-photo-film-processing-machines-at-institute-of-photography-falmouth-university-104566987.html

LN hade eget fotolab på Karolinska säger du.
Är det samme LN som använde aborterade foster i sin fotokonst?

Om en fotograf kan hålla aborterade foster vid liv för sin fotokonst, hur långt är då fotografen villig att gå för att nå sina mål och sitt onormala intresse för att dokumentera ”livet” i sin utveckling.
Livet börjar ju i livmodern. Det hade definitivt varit intressant att djupdyka i LN:s fotoarkiv.
Finns det kanske bilder på anus, livmoder eller annat?
__________________
Senast redigerad av Taifun1117 2025-01-19 kl. 14:53.
Citera
2025-01-19, 14:38
  #39982
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
De hade stora maskiner för framkallningen (från USA om jag inte minns fel).
Dvs inte "mörkerrum" (mörkrum alltså) så som "nbsp" svamlade om i sitt inlägg.

Med tanke på det som står här under, menar du alltså att de här maskinerna från USA alltså var typ halvautomatiska? Eller varför skulle annars flickan behöva göra kopiorna?

Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Fotohandlaren lämnade uppgifter i förhör att flickan som gjorde kopior tog så illa vid sig av bilderna att han fick överta jobbet så helt automatiskt verkar det inte gått till. Osökt kommer man att tänka på låtraden, när storfiskaren talar om…
Citera
2025-01-19, 14:52
  #39983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jaha, om det är fråga om glas antar jag att detta var något som presenterats i media, och sedan påpassligt vävts in i Schröders redogörelse, med benägen hjälp av tjänstvilliga poliser. Men betydelsen av dessa skålar är oklar, är det så att läkarna stod och fotade sitt brott och sedan gick till fotoaffären i närheten? Och glasskålar på något sätt bevisar detta?
Svårt att säga. Men jag tror att knulldockemannen menade att det var ju fantastiskt att de visste att skålarna var RUNDA. Idioten fattar inte att de är så sådana skålar ser ut överallt.
Citera
2025-01-19, 15:02
  #39984
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Men vad har något av detta alls att göra med Catrine da Costa eller Thomas Allgén eller Teet Härm? De enda personer som är intressanta i något fotosammanhang är fotohandlarna iom deras misslyckade försök att ”hjälpa polisen” sätta fast ”bögen”.

Det är nog tyvärr mitt fel, det är jag som ställer frågor kring hur det här inlämnandet har gått till.
Mitt syfte är att blottlägga det här så kallade "solida" vittnesmålet från fotohandlarparet. Jag tycker att vi, genom gemensamma analyser om vad som sagt och hur det ska ha gått till, kommit rätt långt med att avslöja vilket extremt "svammel" och lögner dessa vittnesmål från paret har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in