2025-01-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Du kanske inte presterar lika bra som de andra på intervjuerna.
Intervjuerna??? du menar de som jag inte fått?
Citera
2025-01-19, 20:00
Medlem
Att skicka 100 ansökningar och inte komma till en enda intervju känns faktiskt mysko. Det borde blivit ett par intervjuer åtminstone.

Man får komma ihåg också att även om man blir kallad till intervju så är minst 5-10 andra också kallade. Så även när man kommit så långt är chansen till jobbet i teorin bara 10-20%.

Det är det här som är dilemmat när man har hög arbetslöshet, att det blir så hemskt många sökande på varje jobbannons.
Citera
2025-01-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Du kanske ser ut som Salim eller Ravy på stilen

Jag vet att man är stämplad som det ifall man är invandrare men tyvärr äger jag inga dyra märkeskläder, guldhalsband eller någonting åt det hållet, tvärtom har jag stilig klädstil, alltid rakad och hygenisk, åker på skidresor med polare osv osv hade kunnat fortsätta men du förstår nog.
Citera
2025-01-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?

Sluta gnälla det är likadant för många svenskar som saknar nätverk. Samt definitivt skulle det vara likadant för en svensk som flyttade till ditt hemland.

Du kommer aldrig att nå dina mål innan du inser att det är du och inte svenskarna som måste förändras. Du är här nu och måste anpassa dig - precis som en svensk skulle få anpassa sig i ditt hemland.

Detta gör du genom att studera hur svenskar klär sig och agerar socialt. Sedan imiterar du det - även om det inte känns som dig. Efter ett tag kommer du att bli förändrad till svensk.

Vill du inte det så är det mycket bättre för dig att flytta till dit hemland. Även om du inte är född där så ÄR det ditt hemland just för att DU fortfarande betraktar dig som tillhörande den kulturen. Detta bevisas av att du ser dig själv i polaritet till "svenskarna".
Citera
2025-01-19, 20:04
Medlem
Varför startar du inte eget?
Citera
2025-01-19, 20:04
Medlem
Citat:
Det bästa med detta är att era döttrar verkligen älskar oss.

Med det argumentet visar du att du inte har något vettigt argument.

Det sämsta med att ha dig och din familj här är att din mor verkligen har jobbat hårt.
Med att sälja sig till sjömän till lägstbjudande. Att du finns beror på att din mor behövde pengar till cigg och vips så finns du Gorlarson och du är värd 50:-

Det innebär att bra sexarbetare inte kan ta vettigt betalt.

Du ser hur pajigt det blir med den här typen av argument och det säger något om din personlighet, det finns antagligen goda skäl till att den här killen inte ens fått gå på intervju trots toppbetyg och 100+ sökta jobb. Alla röda flaggor vajar tätt.

Men svensk vänster har lärt er utsocknes att vara offer och ni omfamnar det såååå hårt när det passar er agenda.

Och den vanligaste och enklaste frågan kommer direkt, om nu Sverige är så rasistiskt som du vill göra gällande, varför är du kvar här då?

Samt varför har vi tagit emot ca 2 miljoner människor sista 20-25 åren om vi hatar alla som inte är svenskar?

Det har vart roligt att kliva ner 4 steg intellektuellt för att svara på dumheterna men du har oljat f5 knappen bra då du skriver i tråden som om du vore manisk.
Citera
2025-01-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
jag skriver det här med kärlek. Har också icke-svensk påbrå men född här som dig, så ta inte det jag skriver nu personligt.

Vad är det du egentligen tillför för värde inom den industri du söker jobb inom? Har du faktiska skills/färdigheter som gör dig attraktiv och kan du visa upp det på något sätt? Vi vet alldeles för lite om vad för utbildning du exakt gått och om huruvida du är vass på något som de flesta inte är. Om du också är från mellanöstern så får du släppa attityden att "svenskar är si och så". Släpp hela "vart-folk-är-ifrån"-grejen. Det hjälper inte. alls.

Har bekanta med icke-svensk påbrå som studerat 3-4 år byggingenjör och har inget jobb och en del fått skola om sig. Samtidigt känner jag andra med icke-svensk påbrå som pluggat byggingenjör på ett annat lärosäte i landet. Vet du vad skillnaden är? Ena gruppen kan knappt prata sitt eget hemspråk, än mindre svenska, ordentligt. Den andra gruppen pratar bättre svenska än studenterna som pluggar lingvistik (eller i alla fall skenet av det...), klär sig väldigt bra (inga adidasryttare här inte) och har 1-2 skills i olika programvaror, i detta fall 3D-modellering (Revit) och kollisionskontroll mha. programvaran Solibri. De är liksom "hela paketet". Ingen "erik", "johan" eller whatever kan klå det.

Önskar dig lycka till.

Jag förstår vad du menar. Dock är det svårt att komma med erfarenhet om man kommer som nyexad. Jag kan dock Revit på en bra nivå skulle jag säga. Läser du annat jag skrivit i tråden så förstår du mig lite bättre.
Citera
2025-01-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarfjaerden
Du är för slapp, du har inte ens bemödat dig att delta i tråden du startade. Den draget märks när du kommer på intervjuer.

Jaa precis jag är sååå lat, det är inte alls för att jag precis kommit hem från ett tolvtimmars jobb pass...

Intervjuer??? juste ja de jag aldrig fått medverka i?
Citera
2025-01-19, 20:09
Medlem
Citat:
Över 100 ansökningar 0 intervjuer.
Har du funderat på vilka tjänster du sökt?
Tyvärr kan du vara bränd om du tidigt sökte för seniora tjänster och nu blir åsidosatt p.g.a att du varit arbetslös efter examen?
Du bör nog reflektera lite då det kanske är det som är problemet, då du skrivet att din bror blev VD vid 25.
Har själv blivit förundrad flera ggr. när nån får in ansökningar om seniora eller t.o.m chefstjänster där en nyexad helt utan arbetslivserfarenhet söker.
Sen har det varit lite olika i olika tider, men nu när det ofta är konkurrens om jobben, så tar man hellre en nyexad med en ny examen jämfört med någon som har ett tomt CV nåt år efter examen.
Finns mycket att fundera på.
Citera
2025-01-19, 20:10
Medlem
Citat:
Jag förstår dig men snälla... var semiproffs idrottare i en stor svensk idrottsförening, jobbat i 9 år sedan gymnasiet, fått nytt halvårskontrakt av en och samma arbetsgivare 13 gånger, haft andra jobb samtidigt och har ett helt annat nu där de bråkar mellan avdelningarna för alla vill att jag ska vara på deras avdelning till sommaren...

Tyvärr är det så att väldigt små avvikelser i hur man utformar sitt CV i förhållande till vad som är normalt - kan få HR-folk att reagera negativt. Helt utan anledning. Så du bör undersöka med proffs att du följer rätt mall eller standard där. Jag vet att det låter idiotiskt - men vi snackar om folk som på allvar kan rensa bort dig pga något så ovidkommande som en konstig mailadress. Eller för den delen sociala och kulturella normer som är självklara för en svensk men som du av någon anledning missat. Det har inte nödvändigtvis med etnicitet att göra utan händer även svenskar från avvikande socioekonomiska strata.
Citera
2025-01-19, 20:11
Medlem
Citat:
Jag förstår dig men snälla... var semiproffs idrottare i en stor svensk idrottsförening, jobbat i 9 år sedan gymnasiet, fått nytt halvårskontrakt av en och samma arbetsgivare 13 gånger, haft andra jobb samtidigt och har ett helt annat nu där de bråkar mellan avdelningarna för alla vill att jag ska vara på deras avdelning till sommaren...

"var semiproffs idrottare i en stor svensk idrottsförening"

Vad har det med någonting att göra när det kommer till ämnet?

Och du är så bra att avdelningar bråkar om att få ha dig hos sig, varför då denna trådstart?
Du är ju bäst i världen på allt och dom rentav BRÅKAR om att få ha dig men du kan inte få en intervju på 100+ sökta jobb.

Uppenbart att delar av din berättelse är skitsnack. Det är delar du inte delar med dig av och responsen blir därefter. Vi som har gått ut mellanstadiet är inte idioter vettu.
Citera
2025-01-19, 20:14
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Det bästa med detta är att era döttrar verkligen älskar oss.

Jag håller med dig, att ha ett utländskt klingande namn kan göra det svårare att få anställning än någon med ett Svenskt namn trots samma kvalifikationer. Så var det för mig när jag började mitt yrke och så verkar det tyvärr fortfarande att vara.

Nu är jag på toppen i min bransch och kanske beror det på att jag aldrig körde med sådana där kommentarer………hjälper verkligen inte ditt case och får dig inte att låta särskilt intelligent och du faller självmant in i stereotypen för av vad en ”blatte” ska vara……..Plus du verkar ganska arrogant med hur du beskriver dig själv. Du kanske inte förtjänar något jobb trots allt? Sluta trolla och skärp dig.
Senast redigerad av CarlosEstevez 2025-01-19 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in