2025-01-19, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!
Vem fan vill ligga och slösa bort tiden i solen? Jag tar mycket hellre barnen på en kulturresa i ett land med bra museer. Alla som inte gör som jag är helt pantade.
Citera
2025-01-19, 10:46
Medlem
Skidresor är för folk som verkligen uppskattar skidåkning. Gör man inte det så är det mycket riktigt bortkastade pengar.
Citera
2025-01-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ja, och då har vi inte ens börjat prata om de äckliga pjäxorna som gör att man ligger i sängen och våndas med fotsmärtor hela natten bara för att upprepa tortyren nästa dag igen!

Ja, och lunchen! Om inte soppa så en överprisad Billys pizza som man får micra själv!

Exactly!

Jag tror att du och jag gör bäst i att nära den turistgenren som endast kräver badbrallor och solskyddsfaktor.

Citera
2025-01-19, 10:49
Medlem
newsfilters avatar
Är väl inte förvånande, Skistar blir som alla andra företag när de växer och tar över fler anläggningar mer och mer giriga och pushar upp priserna för att de vet att folk betalar. Och när de äger de flesta större anläggningar finns det knappt några alternativ i Sverige längre.

Samma sak har hänt i andra länder.
Citera
2025-01-19, 10:54
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Skidresor är för folk som verkligen uppskattar skidåkning. Gör man inte det så är det mycket riktigt bortkastade pengar.

Nej jag uppskattar afterski mest 😃 Jägermeister och öl och livemusik .
Citera
2025-01-19, 11:01
Medlem
Fettsugnings avatar
När jag var yngre och åkte på 'skidresor' sket vi ofta i skidåkningen. Vi festade istället. Då slapp man ju kostnad för liftkort och skidhyra.
Citera
2025-01-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Är väl inte förvånande, Skistar blir som alla andra företag när de växer och tar över fler anläggningar mer och mer giriga och pushar upp priserna för att de vet att folk betalar. Och när de äger de flesta större anläggningar finns det knappt några alternativ i Sverige längre.

Samma sak har hänt i andra länder.
Ja, att folk lägger ut 40 papp på en veckan utan att höja ögonbrynen är häpnadsväckande.

Det handlar inte om att ha råd eller inte utan att det är väldigt mycket pengar för en aktivitet.
Citera
2025-01-19, 11:08
Medlem
Maestro-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!

Haha så sjukt kul skrivet och beskrivet, och jag håller helt med. Nästan allt stämmer. Ändå är jag en sådan där typ som har skidåkning (inkl det där jobbiga runtomkring) som ett livselexir med resor både till fjäll och alper varje år, delvis inkluderande gnälliga döttrar som muttrande och surt långsamt äter en croissant till frukost och är allmänt irriterade på sin välmenande far som dessutom lät dem sova ut på morgonen trots att nysnön ligger bäddad över Verbier...❄️
Livet....😅
Citera
2025-01-19, 11:10
Medlem
Är det så många som åker iväg då.. känner ingen nu. är det inte mest stockholmare som gör detta.
Citera
2025-01-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...

Jag tror däremot så här:

Skidresor är för folk som verkligen behöver visa för grannen att dom minsann är kreditvärdiga!
Citera
2025-01-19, 11:19
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!

Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Resa bokad, 8000kr för stuga. Sälen.
Tre familjer så priset är delat på 3.
Alla har egna skidor.
Ej utför så inget liftkort.
Egen mat tas med, behöver värmas endast.
Övrig kostnad är bränsle. Och något avbeställningsskydd på 400kr.

Om det vore 10 familjer hade det varit som hittat typ!

Men nu var väl frågan mer om en familj? Hur hittar du en stuga för 8 när TS säger 19?
Citera
2025-01-19, 11:21
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
En som verkar ha råd är Maggan Sossen, hon hade visst gjort illa benet sist.
Där har du en idiot.

Alla som har ett jobb har råd, det handlar om sparande och planering vill man åka på en skidresa som kostar en del ja då kanske man får göra avkall från något annat som kostar. . Och lägger man undan ca 1000kr i månaden så på ett år har du fått ihop 12000:- plus ränta. Då har man en bra startplåt till en skidresa . Har man en partner som också har jobb och gör likadant ,lägger undan 1000:- i månaden då har ni ju 20 000:- plus ränta. 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in