2025-01-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!
Bara för att 40000 är mycket för dig så innebär inte det att det är så för alla. Idiot!
Citera
2025-01-19, 11:53
Medlem
Jag är en och kom undan billigt i år bara 15.000. 😃
Citera
2025-01-19, 11:57
Medlem
Skidresor är väl något som faktiskt har blivit dyrare sett till lönen folk drar in om man ser över en längre period.
Dvs ökat betydligt mer än inflationen.

Vill minnas att när min familj var på skidsemester under 1990 talet till tidiga 00 talet så gick priset från typ 1000 kr vid 1998, sedan 1300 kr vi 2003.
Detta var då 7 dagar vill jag minnas.

Vad kostar det nu? 3000 kr för 5 dagar?

Hittade denna tråd från ett annat forum.
https://www.freeride.se/forum/threads/liftkortspriser-fran-1990-2005-vs-idag.99866/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/liftkorten-har-okat-snabbt-i-pris
Från 2000-2009 så ökade priset med 33% totalt.
Varav inflationen var hälften.

Även om matpriserna på senaste tiden har blivit dyrare i förhållande till lönen så är mat ändå billigare idag sett till lönen jämfört med säg 20-30 år sen.

Kontentan är att skidsemester har blivit brutalt mycket dyrare ur alla aspekter, även sett löneutvecklingen så tänker jag mig ändå att priserna idag är minst 50% högre jämfört med priserna i slutet av 1990 talet.

Vad beror detta på?
Kraftigt ökad efterfrågan gör att man kan öka priserna trotts att man fått fler besökare.
Senast redigerad av Regnpojken 2025-01-19 kl. 11:59.
Citera
2025-01-19, 11:59
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-B
Haha så sjukt kul skrivet och beskrivet, och jag håller helt med. Nästan allt stämmer. Ändå är jag en sådan där typ som har skidåkning (inkl det där jobbiga runtomkring) som ett livselexir med resor både till fjäll och alper varje år, delvis inkluderande gnälliga döttrar som muttrande och surt långsamt äter en croissant till frukost och är allmänt irriterade på sin välmenande far som dessutom lät dem sova ut på morgonen trots att nysnön ligger bäddad över Verbier...❄️
Livet....😅

Ja, fast Alperna och Verbier är ju liiiite mer överkomligt än Sälen i hur "kul" det är. Prismässigt får jag väl helt enkelt gratulera dig till ett toppjobb. Men Alperna är en helt annan upplevelse i jämförelse med Sälen. Att åka där är ju värt det liksom.
Citera
2025-01-19, 11:59
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Skön logik, socialdemokrat?

Att du kan spara ihop en peng för en 40.000 kr resa i en vecka till en skidort I SVERIGE gör inte att det är billigt, trots att du har råd.

Jag kan spara ihop till en Ferrari på några år, men det gör INTE att Ferrari´n är billig.

Ja jag är socialdemokrat och kommer så vara tills jag dör .

Nej inget som är direkt billigt men vill man göra något man gillar som dessutom kostar ja då får man ju planera för det . Dom flesta är inte miljonärer utan vanliga knegare. Men vill man bli miljonär så går det att planera för det också .

40 000 på ett år blir ungefär 3.3 tusen i månaden. Dela det på två så är det ca 1700 i månaden . Om man tänker på det sättet och planerar så är det inte dyrt .
Senast redigerad av CalzoneItalia 2025-01-19 kl. 12:09.
Citera
2025-01-19, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!
Bästa och roligaste inlägget på länge på FB!
Igenkänningsfaktorn är stor!

Aldrig mer skidvecka! haha
Citera
2025-01-19, 12:03
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Poängen är att det ska vara dyrt så att det är förbehållet få. Skidresor är [har blivit/håller på att bli] precis som mycket annat en statusmarkör inom den övre medelklassen (den aspirerande klassen, 10 %-arna) och man visar att man tillhör genom att härma andra som man uppfattar vara del av samma klass.
Citera
2025-01-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det är inte vansinnigt dyrt, en månadslön för semesterresan är normalt. Det kostar att hålla igång en skidanläggning, med svenska löner. Något dyrare än att kratta en sandstrand i låglöneland. Jag vänder på det, vem vill gå och svettas och bränna sönder sig i solen, när man kan roa sig med aktiviteter under vintern när den är som bäst?

Ulrik the man, om du inte vet kan du få en Sälen-safari också om du plussar på familjekortet. Otroligt kul och vet du vad ? I år har vi "ski-board-xxx" + "after-ski -xxx". Och det är faktiskt du och din familj som kommer få det. Helt fantastiskt !
Citera
2025-01-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Världen är full av idioter och det är nästan värre när dom kommer på det.
Citera
2025-01-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja jag är socialdemokrat och kommer så vara tills jag dör .

Nej inget som är direkt billigt men vill man göra något man gillar som dessutom kostar ja då får man ju planera för det . Dom flesta är inte miljonärer utan vanliga knegare. Men vill man bli miljonär så går det att planera för det också .

40 000 på ett år blir ungefär 3.3 tusen i månaden. Dela det på två så är det ca 1700 i månaden . Om man tänker på det sättet och planerar så är det inte dyrt .

Absolut, vill man så kan man, jag har ett intresse som tar mig utomlands några gånger per år, och det går, men att det blir billigt för att man sparar, i mina ögon så makalöst fel resonemang.
Citera
2025-01-19, 12:12
Medlem
Mjälls avatar
Skidåkare är Ingen Homogen Grupp!!!
Citera
2025-01-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Hahaha, ja, Tosstenpoposten uttryckte allt jag känner fast bättre!

Låt denna TS bli början på slutet på överprisade skidresor, låt detta helvete ta slut NU!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in