Citat:
Ursprungligen postat av
Stizze1
Vi vet ju hur svaga dessa vittnesmål var, hundtanten kunde inte uppge vilket år hon gjort sin iakttagelse hon pekade ut fel byggnad, tidpunkten är gör tidig pga läkarnas alibi,, fotohandlarnas vittneskonfrontation är verkligt suspekt, de väljer andra att peka ut först, o hela konfrontationen går felaktigt till, de säger saker som är uppenbart osant,, men hur framfördes detta i kammarätten? Utan att veta gissar jag att det lades fram som att båda dessa vittnes mål var tydliga och sanningsenliga, vilket ledde fram till att de blev av med möjligheterna till att verka som läkare, Helin bör ju i tingsrätten känt till dessa vittnesmåls svagheter, hur agerade han då egentligen enligt de riktlinjer som säger hur en åklagare skall agera?
En åklagare ska ha på fötterna om denne väcker åtal, då är det mycket märkligt och troligen mycket ovanligt att det inte överklagas vid en friande dom i tingsrätten som kan ses som en transportsträcka för det slutgiltiga avgörandet i hovrätten.
Men det gjorde inte Helin. Han hade ju fått sin fällande dom indirekt, en ”dom” som de ”fällda” inte kunde överklaga.
Ett ruttet rättssystem värdig ett underutvecklat u-land eller diktatur.
Naturligtvis blev ingen av förövarna av detta straffade på minsta sätt, tvärtom blev de belönade. Helin, Rajs, Spak, Lindblad etc.
Körde repris på ”Det svenska styckmordet” i bakgrunden när jag gjorde annat. Noterade de inspelningar med Jovan R från intervjuerna för självbiografin. En verklig megaloman, Rättsliga rådets sågning av hans utlåtande gjorde de för att de var avundsjuka på hans brillans, de ville hämnas på honom.
”JR: De är störda av att Jovan är så duktig, så ambitiös och kan dokumentera. Jag uppfattar kampen mellan dom och mig som kampen mellan Mozart och Salieri.
Författaren: Menar du verkligen att Rättsliga rådet använde da Costa-ärendet för att komma åt dig?
JR: Utan tvekan. Rättsliga rådet ställer automatiskt upp och skyddar mördaren.
Författaren: Också vinner de?
JR: Nej. Det är det som är vitsen. Vad tror du, att jag är sen sådan nolla att de vinner över mig? Nej.
https://www.svtplay.se/video/jBwdp5J/dokument-inifran-det-svenska-styckmordet/4-rattvisa?video=visa&position=1909
31:55
Jag tror aldrig de kommer att få någon offentlig upprättelse, staten och myndigheter kommer att sitta overksamma och hoppas att de dör snart. TA är 75 år och ser ganska skraltig ut, TH är 68 år och verkade vara i bättre skick än TA men han ligger lågt och träder inte fram.
Hade Solna polisen fått ha hand om fallet hade nog chansen att de löst fallet varit ganska stor. Troligt att GM fanns i den kretsen de hade som potentiella GM.