2025-01-19, 09:59
  #39949
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
"Han sa nånting om att detta var ett speciellt projekt ett eller annat som de skulle ha dessa bilderna till och att det icke må komma ut under några omständigheter att de hade sett dessa bilderna, men samtidigt var han jävla villig att visa oss bilderna och då var det att njutningen kom in där när han stod där och bläddrade, att han var en viktig person eller nåt sånt att han var en person tillgång att ta dessa bilder, det var lite skämmande."

Det fetade är ju bara för slående. Har någonsin, i övriga världen, en högt utbildad - och därmed minst normalintelligent - mördare först tagit bilder på sitt brott och sedan stått i en helt vanlig fotoaffär och skrutit över mordbilderna helt öppet??
Citera
2025-01-19, 10:05
  #39950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan inte du costa-mop för en gångs skull svara på en fråga?

Vet du om det användes runda glasskålar på rättsläkarstationen 1984?
Nej allt var i rostfritt stål,,
Citera
2025-01-19, 10:13
  #39951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Nej allt var i rostfritt stål,,

Haha. De runda glasskålarna är ett löjligt tydligt tecken på att de pratade skit. Sjukvård = rostfritt, rostfritt, rostfritt och möjligen plast. Alla kärl är av stål och plast.
Man använder inte krossbara kärl.
Det fattar en 12-åring men inte polisens utredare....
Citera
2025-01-19, 10:13
  #39952
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Nej allt var i rostfritt stål,,
Rostfritt ja. Jag förutspår att rättshaveristen kommer att svara att "På ett foto kan blank metall SE UT som glas" vilket gör att stjärnvittnena makarna Schröder åter är relevanta..
Citera
2025-01-19, 10:15
  #39953
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det fetade är ju bara för slående. Har någonsin, i övriga världen, en högt utbildad - och därmed minst normalintelligent - mördare först tagit bilder på sitt brott och sedan stått i en helt vanlig fotoaffär och skrutit över mordbilderna helt öppet??

Ja, eller hur.
En annan fråga jag funderat över är hur fotohandlarparet får ihop kronologin över inlämnandet och uthämtning.
Personen ifråga skulle alltså ha lämnat in bilderna och sen då råkat kommit in i butiken precis när de höll på att framkalla bilderna och då får man ju förmoda att detta inte gjordes i butiken utan i något rum innanför.
Ändå skall personen i fråga ha varit närvarande vid framkallandet och diskuterat bilderna.
Jag får inte ihop det.
Citera
2025-01-19, 10:18
  #39954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det har diskuterats förut.
Om kammarrätten bortsåg från ”barnets berättelse” - hur har de då kunnat komma fram till sin slutsats.

Hur kan man komma på idéen att anse det säkerställt att en helt ostraffad skötsam gift småbarnsfar styckat en kropp på någon han uppger sig aldrig träffat - bara för att ett fotohandlarpar efter tre år plötsligt uppger att de säger sig - med många felaktigheter och motsägelser - minnas att denne person lämnat in bilder, som aldrig hittats och vars existens aldrig verifierats, på styckade kroppsdelar som man inte ens kan slå fast kommer från utredningens offer?

Och att detta gjorts tillsammans med en likaledes ostraffad skötsam och omvittnat duktig ung blivande specialistläkare på rättsmedicin i Solna, som också uppger sig aldrig träffat utredningens offer och endast haft några kortare främst yrkesrelaterade kontakter för flera år sedan med den andre utpekade?

Hur kan detta räcka?

Hur kan två människor bli fråntagna hela sitt yrkesliv, sin långa utbildning och sin försörjning och pekas
ut som ”människostyckare” - enbart på detta?

Visst det finns lite till.
En hundtant drar sig efter tre år till minnes att hon sett dessa två personer och en barnvagn utanför en helt annan byggnad någon pingsthelg, troligen året då utredningens offer - kanske eller kanske inte - dog. Hon kan peka ut dem i rättssalen och vet vem som är vem - för det har hon läst i tidningarna uppger hon stolt.

Ja så finns det ett vittne till, en kund i fotobutiken - Ruben - som också uppger sig minnas mannen som skulle ha lämnat in fotografierna. Dock förnekar andra anställda i fotobutiken att detta överhuvudtaget skulle ha hänt.

Thats it!
Välkommen till Kafka-land!
Och så förfäras vi över andra mindre demokratiska länders ociviliserade rättslösa rättssystem.
Vi vet ju hur svaga dessa vittnesmål var, hundtanten kunde inte uppge vilket år hon gjort sin iakttagelse hon pekade ut fel byggnad, tidpunkten är gör tidig pga läkarnas alibi,, fotohandlarnas vittneskonfrontation är verkligt suspekt, de väljer andra att peka ut först, o hela konfrontationen går felaktigt till, de säger saker som är uppenbart osant,, men hur framfördes detta i kammarätten? Utan att veta gissar jag att det lades fram som att båda dessa vittnes mål var tydliga och sanningsenliga, vilket ledde fram till att de blev av med möjligheterna till att verka som läkare, Helin bör ju i tingsrätten känt till dessa vittnesmåls svagheter, hur agerade han då egentligen enligt de riktlinjer som säger hur en åklagare skall agera?
Citera
2025-01-19, 11:13
  #39955
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Lisa Magnusson skriver idag i DN på ledarsidan:
"Nu är världen redo att lyssna på allmänläkaren och obducenten"
"Alla” fattade att de båda männen var skyldiga till styckmordet på Catrine da Costa.

”Alla” hade fel.

Självklart bör regeringen tillsätta en kommission för att utreda hanteringen av det här rättsfallet.
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-nu-ar-varlden-redo-att-lyssna-pa-allmanlakaren-och-obducenten/

Läkarna kan nog sägas ha fått upprättelse hos den allmänna opinionen, det som återstår är den formella.
Ja, men det formella är oerhört viktigt då det är det som skriver historien. Opinionen är glömsk. Redan 1999 när Per Lindebergs bok kom ut stod det klart att det var ett justitiemord och ändå kom det som en chock nu när tv-serien kom. Ett formellt tillrättaläggande skulle en gång för alla vrida vapnen ur händerna på sådana knäppgökar som Borgnäs.
Citera
2025-01-19, 11:32
  #39956
Medlem
zvenzons avatar
Har TeetH kontakt med sin son Rob*n?
Det har ju pratats en del om det sorgliga att TA inte haft kontakt med sin dotter Kar*n sedan 80-talet.
Men THs son har väl inte nämnts? Han är ungefär i samma ålder som TAs dotter.
Känt är att mamman Marg*reta och sonen lämnade TH en tid efter att han tog en överdos metadon. (Överdosen tog han fyra veckor efter att sonen hade fötts).
Citera
2025-01-19, 11:57
  #39957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Vi vet ju hur svaga dessa vittnesmål var, hundtanten kunde inte uppge vilket år hon gjort sin iakttagelse hon pekade ut fel byggnad, tidpunkten är gör tidig pga läkarnas alibi,, fotohandlarnas vittneskonfrontation är verkligt suspekt, de väljer andra att peka ut först, o hela konfrontationen går felaktigt till, de säger saker som är uppenbart osant,, men hur framfördes detta i kammarätten? Utan att veta gissar jag att det lades fram som att båda dessa vittnes mål var tydliga och sanningsenliga, vilket ledde fram till att de blev av med möjligheterna till att verka som läkare, Helin bör ju i tingsrätten känt till dessa vittnesmåls svagheter, hur agerade han då egentligen enligt de riktlinjer som säger hur en åklagare skall agera?
En åklagare ska ha på fötterna om denne väcker åtal, då är det mycket märkligt och troligen mycket ovanligt att det inte överklagas vid en friande dom i tingsrätten som kan ses som en transportsträcka för det slutgiltiga avgörandet i hovrätten.
Men det gjorde inte Helin. Han hade ju fått sin fällande dom indirekt, en ”dom” som de ”fällda” inte kunde överklaga.
Ett ruttet rättssystem värdig ett underutvecklat u-land eller diktatur.
Naturligtvis blev ingen av förövarna av detta straffade på minsta sätt, tvärtom blev de belönade. Helin, Rajs, Spak, Lindblad etc.

Körde repris på ”Det svenska styckmordet” i bakgrunden när jag gjorde annat. Noterade de inspelningar med Jovan R från intervjuerna för självbiografin. En verklig megaloman, Rättsliga rådets sågning av hans utlåtande gjorde de för att de var avundsjuka på hans brillans, de ville hämnas på honom.
”JR: De är störda av att Jovan är så duktig, så ambitiös och kan dokumentera. Jag uppfattar kampen mellan dom och mig som kampen mellan Mozart och Salieri.
Författaren: Menar du verkligen att Rättsliga rådet använde da Costa-ärendet för att komma åt dig?
JR: Utan tvekan. Rättsliga rådet ställer automatiskt upp och skyddar mördaren.
Författaren: Också vinner de?
JR: Nej. Det är det som är vitsen. Vad tror du, att jag är sen sådan nolla att de vinner över mig? Nej.
https://www.svtplay.se/video/jBwdp5J/dokument-inifran-det-svenska-styckmordet/4-rattvisa?video=visa&position=1909
31:55
Jag tror aldrig de kommer att få någon offentlig upprättelse, staten och myndigheter kommer att sitta overksamma och hoppas att de dör snart. TA är 75 år och ser ganska skraltig ut, TH är 68 år och verkade vara i bättre skick än TA men han ligger lågt och träder inte fram.

Hade Solna polisen fått ha hand om fallet hade nog chansen att de löst fallet varit ganska stor. Troligt att GM fanns i den kretsen de hade som potentiella GM.
__________________
Senast redigerad av nbsp 2025-01-19 kl. 12:11.
Citera
2025-01-19, 12:08
  #39958
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, eller hur.
En annan fråga jag funderat över är hur fotohandlarparet får ihop kronologin över inlämnandet och uthämtning.
Personen ifråga skulle alltså ha lämnat in bilderna och sen då råkat kommit in i butiken precis när de höll på att framkalla bilderna och då får man ju förmoda att detta inte gjordes i butiken utan i något rum innanför.
Ändå skall personen i fråga ha varit närvarande vid framkallandet och diskuterat bilderna.
Jag får inte ihop det.
Tror det var så här det beskrevs:
de hade expressframkallning (några timmar). Mannen kom tillbaka tidigt, de hade haft maskinfel, framkallningen pågick, mannen gick utan tillåtelse in i rummet bakom disken, och stod sedan där tills det var klart.
Kanske framgår det mer sammanfattat i nån av domarna.
Citera
2025-01-19, 12:24
  #39959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, eller hur.
En annan fråga jag funderat över är hur fotohandlarparet får ihop kronologin över inlämnandet och uthämtning.
Personen ifråga skulle alltså ha lämnat in bilderna och sen då råkat kommit in i butiken precis när de höll på att framkalla bilderna och då får man ju förmoda att detta inte gjordes i butiken utan i något rum innanför.
Ändå skall personen i fråga ha varit närvarande vid framkallandet och diskuterat bilderna.
Jag får inte ihop det.
Framkallning av filmrullen görs i sk mörkrum, så även tillverkande av papperskopior. Man har infrarött ljus för att kunna se något. Att framkalla färgfilm är knepigare än svartvitt, kräver andra kemikalier och att det är exakt temperatur.
Mannen knallar alltså in i mörkrummet och är med när papperskopiorna görs? Fotohandlaren själv var närvarande. Var även "tjejerna" där och blev chockade så de inte kunde äta? En liten folksamling.
Papperskopior läggs i olika kemikalier för att sen hängas på tork. Kan ju ha varit då mannen kom?
Citera
2025-01-19, 12:25
  #39960
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
En åklagare ska ha på fötterna om denne väcker åtal, då är det mycket märkligt och troligen mycket ovanligt att det inte överklagas vid en friande dom i tingsrätten som kan ses som en transportsträcka för det slutgiltiga avgörandet i hovrätten.
Men det gjorde inte Helin. Han hade ju fått sin fällande dom indirekt, en ”dom” som de ”fällda” inte kunde överklaga.
Ett ruttet rättssystem värdig ett underutvecklat u-land eller diktatur.
Naturligtvis blev ingen av förövarna av detta straffade på minsta sätt, tvärtom blev de belönade. Helin, Rajs, Spak, Lindblad etc.

Körde repris på ”Det svenska styckmordet” i bakgrunden när jag gjorde annat. Noterade de inspelningar med Jovan R från intervjuerna för självbiografin. En verklig megaloman, Rättsliga rådets sågning av hans utlåtande gjorde de för att de var avundsjuka på hans brillans, de ville hämnas på honom.
”JR: De är störda av att Jovan är så duktig, så ambitiös och kan dokumentera. Jag uppfattar kampen mellan dom och mig som kampen mellan Mozart och Salieri.
Författaren: Menar du verkligen att Rättsliga rådet använde da Costa-ärendet för att komma åt dig?
JR: Utan tvekan. Rättsliga rådet ställer automatiskt upp och skyddar mördaren.
Författaren: Också vinner de?
JR: Nej. Det är det som är vitsen. Vad tror du, att jag är sen sådan nolla att de vinner över mig? Nej.
https://www.svtplay.se/video/jBwdp5J/dokument-inifran-det-svenska-styckmordet/4-rattvisa?video=visa&position=1909
31:55
Jag tror aldrig de kommer att få någon offentlig upprättelse, staten och myndigheter kommer att sitta overksamma och hoppas att de dör snart. TA är 75 år och ser ganska skraltig ut, TH är 68 år och verkade vara i bättre skick än TA men han ligger lågt och träder inte fram.

Hade Solna polisen fått ha hand om fallet hade nog chansen att de löst fallet varit ganska stor. Troligt att GM fanns i den kretsen de hade som potentiella GM.

Karln kan verkligen inte vara helt frisk!
Detta har säkert lagts ut tidigare men passar ändå bra i sammanhanget.
https://mediemordet.com/fem-rattslakare-i-forsta-motattacken-mot-kollegan-jovan-rajs-han-vill-skandalisera-hela-karen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in