2024-12-17, 22:45
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefanten2
Tack för snabbt svar! Två frågeställningar om än lite röriga:

Tänker straffskalan är ju 6 månader till 2 år på det brottet. Också ett sk artbrott. Vad säger det bara blir 1 månad i mitt exempel? Omvandlas resten till böter/samhällstjänst osv osv då? Man undrar vad krävs för att få 1-2 år isf, vad skulle vara värre än säga man ska ta livet av någon inom snut/vakt. Är det kontext "full och dum på krog" VS "systematiskt spamma någons mail 100ggr med samma sak" då eller?

Om fängelse: pratar vi öppen anstalt eller skickar dem mig till Klass 2 för de tycker jag är (dödshot + alkoholist) trots kort fängelse? Var går gränsen, och är mitt fall i fara hamna på en klass 2 ändå om åklagare verkligen vill sätta mig där? Har jag gnagande känsla allt detta ståhej med rättegång osv bara för 1 månad och en dask på röv, känns som man kan få mer av det jag läst överallt speciellt nu när det skärpts senaste åren. Svårt säga i individuella fall men ni förstår.. Tack på förhand!

Du har fått bra svar redan, så tänkte bara kommentera ovan. Det är Kriminalvården som beslutar var du ska placeras och vilken säkerhetsklass. Inte tingsrätt eller åklagare. Åklagare har alltså ingen som helst talan om var du placeras, så en åklagare kan inte verkligen vilja sätta dig på klass 2. (Eller tja, han/hon kan ju vilja, men det kommer inte göra nån skillnad).

Domstolen dömer inte till ”livstid på Saltvik”, ”fem månader på Österåker” eller ”en månad på klass 3-anstalt” utan enbart till fängelse. Därefter kontaktas dem dömde av Kriminalvården där denne själv har möjlighet att lämna synpunkter om placering.

https://www.kriminalvarden.se/for-do...lse/placering/
Citera
2024-12-26, 20:42
Medlem
GerardDepardieus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefanten2
Tack igen, nämligen där jag är kluven och orolig. Reserverad säga exakt vad som sades för bli outad men det kan involverat exempelvis specifik skada mot kropp med farligt föremål samt "jag känner en snubbe som kan komma efter dig" i dem banorna under den hetlevrade situationen som något jag dumdristigt tog ur en krim-serie stereotypiskt bara för att. Antar det rör om i grytan då..?

Du kan vara lugn Pellefanten. Som ostraffad förstagångare så kommer det inte bli något fängelse . Även om straffvärdet är fängelse 1 månad - så kommer det omvandlas till villkorligt med samhällstjänst eller liknande.

Har du blivit kallad till personutredning på frivården ?? Dom kan ge information och förklara alternativa påföljder än fängelse.

Har själv blivit dömd för hot mot snutar och förgripelse mot tjänsteman(mot samma snut) och jag fick frivårdspåföljd.

Uppdatera gärna i tråden hur det gick ( om du vill såklart )

Mvh Gerard Depardieu
Citera
2024-12-30, 06:03
Medlem
Volvo950s avatar
Straff för 3.5 gram kokain och 5 ecstasy?

På straffskalan är det ca 1 månad/gram kokain. Hur vanligt är det att få fotboja?

Är ostraffad.
Senast redigerad av Volvo950 2024-12-30 kl. 06:16.
Citera
2024-12-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo950

På straffskalan är det ca 1 månad/gram kokain. Hur vanligt är det att få fotboja?

Är ostraffad.

Tryck på att du skulle använda det själv. Det räcker över gränsen för normalgraden, men är samtidigt så lite att du skulle kunna bruka det själv på kort tid.

Du lär få villkorlig dom.
Citera
2024-12-30, 10:18
Medlem
Volvo950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Tryck på att du skulle använda det själv. Det räcker över gränsen för normalgraden, men är samtidigt så lite att du skulle kunna bruka det själv på kort tid.

Du lär få villkorlig dom.

Okej tack för svaret.
Citera
2024-12-30, 10:30
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo950

Är ostraffad.

Straffvärdet är väl cirka 3-4 månaders fängelse för eget bruk, gör du bra ifrån dig på mötet med Frivården och samtycker till det lär det bli villkorlig dom kombinerat med samhällstjänst. Pratar du om att du befinner dig i ett missbruk m.m. blir det mest troligt skyddstillsyn. Du bör ha fått/få en offentlig försvarare som hjälper dig.

Finns det skäl att misstänka försäljning och du döms för innehav med det syftet blir straffvärdet 6 månader istället, man kan fortfarande slippa fängelse men då beror det än mer hur mötet med Frivården går. Mer troligt med skyddstillsyn än villkorligt i det scenariot även om båda alternativen är möjliga.
Citera
2024-12-30, 11:39
Medlem
Volvo950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Straffvärdet är väl cirka 3-4 månaders fängelse för eget bruk, gör du bra ifrån dig på mötet med Frivården och samtycker till det lär det bli villkorlig dom kombinerat med samhällstjänst. Pratar du om att du befinner dig i ett missbruk m.m. blir det mest troligt skyddstillsyn. Du bör ha fått/få en offentlig försvarare som hjälper dig.

Finns det skäl att misstänka försäljning och du döms för innehav med det syftet blir straffvärdet 6 månader istället, man kan fortfarande slippa fängelse men då beror det än mer hur mötet med Frivården går. Mer troligt med skyddstillsyn än villkorligt i det scenariot även om båda alternativen är möjliga.

Okej det var eget bruk. Tack för svaret.
Citera
2025-01-18, 15:35
Medlem
nojjmans avatar
Vad kan staffet bli för detta beslag?
21 g psilocin
9 g dmt
11g hach
5g cannabis
30 tabletter 2C-B
25 tabletter ecstasy
23g kokain
3 lappar LSD

Tacksam för svar.
Citera
2025-01-19, 02:59
Tingsrätten, kuksugande idioter eller bara otrevliga idioter?

Dömdes för ringa narkotikabrott, hade två spliff på mig som vägdes till 1,5~ gram. Eftersom de vägdes både med Rizzla och tobak bestred jag att de skulle ge mig 40 dagsböter istället för 30 (gränsen går vid 1g cannabis).

I brevet jag fick hem står det: "Enligt tingsrätten, som vid straffvärdesbedömningen inte finner skäl att ta hänsyn till att den narkotika som innehafts av MIG innehållit spår av tobak eller annat preparat som inte är narkotikaklassat, motsvarar straffvärdet 40 dagsböter". Vadå att asen "inte finner skäl att ta hänsyn till det"?

Jag har ju för fan mailat in explicita uppgifter som gör gällande att NFC vägt hela jävla spliffen, men dregelmongona i TR ignorerar det helt godtyckligt? Visst, 10 dagsböter blir bara 1500 spänn för mig, men det är en principsak.

Ska jag bestrida det här igen? Börjar tröttna på att dra ut på processen, men samtidigt hatar jag rättsväsendet och slösar gärna deras tid och resurser. Hade gärna satt tingsrätten i brand med, men det är en annan diskussion.
Citera
2025-01-24, 15:49
Medlem
XU94s avatar
Var går gränsen till narkotika brott av normalgraden och grovt narkotika brott när det gäller lyrica kapslar på 300mg?
Hur mycket kan det anses vara för eget bruk innan det blir narkotika och grovt narkotika brott?
Vad kan straffet bli i dessa nämnda fall?
Senast redigerad av XU94 2025-01-24 kl. 15:55.
Citera
2025-01-24, 17:59
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojjman
Vad kan staffet bli för detta beslag?
21 g psilocin
9 g dmt
11g hach
5g cannabis
30 tabletter 2C-B
25 tabletter ecstasy
23g kokain
3 lappar LSD

Tacksam för svar.

Minst 6 månader fängelse.
Citera
2025-01-24, 18:39
Medlem
Fick två brev från polisen om beslagtagna postförsändelser. Det står i båda att ett brev har stoppats i postgången på grund av misstanke om narkotikabrott och att försändelsens innehåll kommer att förstöras om jag inte gör anspråk inom tre veckor. Det är två olika diarienummer på breven så jag antar att det två olika utredningar?

Vad kommer att hända? Kommer de göra husrannsakan, beslagta min dator/mobil och kalla mig på förhör? Om de slår ihop båda breven så misstänker jag att innehållet blir precis strax över normalgraden (5g amf i den ena och 2g amf i den andra). Blir lite nervös nu men jag har rent hus och är drogfri numera. Dock har jag åkt fast för ringa innan men det var över tio år sedan. Bör jag kontakta en advokat?
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2025-01-24 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in