2025-01-16, 16:13
Medlem
Flabbars avatar
Går det inte längre att få en sida med några enkla grafer på olika innehav utan att behöva gå in på varje fond/aktie för sig? Det känns lite svåröverskådligt. Måste nog leta upp någon annan aktör för mina olika innehav.
Citera
2025-01-17, 21:35
Medlem
nu är det så här att en vän ska betala mig 200 tusen kronor han är skyldig. Då jag gärna avstår att ta emot dom på mitt egna bankkonto då svenska banker brukar vara jobbiga ibland.

Går det att han sätter in pengarna på mitt avanza från hans egna bank konto?
Har någon testat om det går och om dom märker?
Citera
2025-01-18, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flarre89
nu är det så här att en vän ska betala mig 200 tusen kronor han är skyldig. Då jag gärna avstår att ta emot dom på mitt egna bankkonto då svenska banker brukar vara jobbiga ibland.

Ja det går. Varje depå har ett bankkonto-nummer kopplat till sig. Jag fick förra året in en överföring på 900 000 kr från en annan person, inga konstigheter.

I appen går du till sätt in pengar och sen väljer du banköverföring. Då ser du vad varje konto har för bankkontonummer
Citera
2025-01-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flarre89

Det är större risk att fastna i penningtvättkontroll hos Avanza med den transaktionen. Det är mer avvikande med stor insättning från främmande konto hos Avanza än hos husbanken.
Citera
2025-01-18, 12:07
Medlem
wwrs avatar
Tänk så dumt att Avanza tagit bort funktionen "börsskärm". Totalt hjärnsläpp.

- Hur följer man börsen?
- Kollar börsskärmen förstås!

(Annars har de varit bra att ha att göra med. Varför denna tokighet?)
Senast redigerad av wwr 2025-01-18 kl. 12:50.
Citera
2025-01-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är större risk att fastna i penningtvättkontroll hos Avanza med den transaktionen. Det är mer avvikande med stor insättning från främmande konto hos Avanza än hos husbanken.
Det håller jag inte med om. Jag har ofta stora transaktioner till/från Avanza (500k-1000k) och undviker storbanken (LF) så mycket som möjligt. Fick massa obehagliga och larviga (Swish till/från min sambo) när jag skulle köpa bostad och använda LF som bolånebank. Slutade med att jag tog en annan bank
Senast redigerad av Kaleus 2025-01-18 kl. 13:38.
Citera
2025-01-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Det håller jag inte med om. Jag har ofta stora transaktioner till/från Avanza (500k-1000k) och undviker storbanken (LF) så mycket som möjligt. Fick massa obehagliga och larviga (Swish till/från min sambo) när jag skulle köpa bostad och använda dem som bolånebank. Slutade med att jag tog en annan bank

Fast det verkar heller inte som att dina transaktioner var skumma transaktioner från vänner som var skyldiga dig pengar.
Citera
2025-01-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fast det verkar heller inte som att dina transaktioner var skumma transaktioner från vänner som var skyldiga dig pengar.
De kan ju inte avgöra om en insättning på 900k till mitt Avanza-konto från en annan person är ett lån/gåva etc utan att ställa några frågor. Vilket de alltså aldrig gjort.
Citera
2025-01-21, 10:40
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Avanza´s tillägstjänst Simply Wallstreet 99kr/mån, värt?

Länk HÄR

99kr i månaden är inte gratis, frågan är om man kan prestera bättre på börsen och tjäna in den summan plus lite mer. Förutsätter ju dock att man har kapital...

Vad tycker FB?
Citera
2025-01-21, 10:55
Medlem
RostigHinks avatar
Inlägg infogat alldeles före detta.

/Moderator
Citera
2025-01-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Länk HÄR

99kr i månaden är inte gratis, frågan är om man kan prestera bättre på börsen och tjäna in den summan plus lite mer. Förutsätter ju dock att man har kapital...

Vad tycker FB?
Du kan testa tjänsten gratis på deras egna sida https://simplywall.st/plans och göra din egna bedömning. Avanza har ingen som helst integration med sajten så fördelen att skaffa Premium-versionen genom Avanza är bara att du kan betala per månad istället och att det kanske blir 10 spänn billigare (beroende på valutakurs). Istället för att börja erbjuda massa externa betaltjänster borde Avanza fixa till sin egna jävla sida istället...

---

I jakten på att försämra ytterligare för sina kunder så skriver för övrigt sopan till ny VD idag att Avanza kommer plocka bort externa sparkonto+ framöver. Därmed kommer man få nöja sig med Avanzas egna sparkonto med sämre ränta (skiljer för närvarande 0,55 procentenheter mellan Avanzas egna sparkonto och deras Santander sparkonto+).
Citera
2025-01-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

I jakten på att försämra ytterligare för sina kunder så skriver för övrigt sopan till ny VD idag att Avanza kommer plocka bort externa sparkonto+ framöver. Därmed kommer man få nöja sig med Avanzas egna sparkonto med sämre ränta (skiljer för närvarande 0,55 procentenheter mellan Avanzas egna sparkonto och deras Santander sparkonto+).

Därmed försvinner troligen arbitragemöjligheten, att kunna låna för 1,99 procent och låna ut för en högre ränta, ett tag typ 3,75 procent. Lite tråkigt. Om man inte vill öppna konto direkt hos sparinstituten får man åtminstone hålla koll på Nordnet och husbanken (nästan alla kör ju med minst tre banker) för jag kommer vägra att av ren lättja bjussa Avanza på extra pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in