Mohammad har hus, familj och arbete – ska ändå utvisas
Barometern 16 januari
Platsen är Stallgårdens äldreboende i Orrefors och en grupp pensionärer sitter kring ett bord i samlingslokalen tillsammans med Elin Philipsson som är anställd på boendet. Barometern har bjudits in av en anhörig till en boende.
25-årige Mohammad Mahdi Fayazi är också där. Tidigare var han anställd där som omsorgsassistent men slutade i november då hans arbetstillstånd upphörde att gälla och hans ansökan om förlängning avslagits.
Stämningen har varit upprörd på boendet sedan beskedet kom, menar pensionärerna. Mohammad hade då hunnit göra sig omtyckt på boendet; gjorde ofta det där lilla extra för trivseln.
– Jag förstår inte hur man kan göra så här mot en människa. Han har ett arbete, och ett viktigt arbete dessutom. Vi vill ha Mohammad kvar här, säger Elsa Johansson och får nickande medhåll av sina kamrater.
Mohammad Mahdi Fayazi föddes i Pakistan av afghanska föräldrar, och var två år gammal när familjen drog vidare till Iran. Där lever i dag hans mamma, pappa och syskon som papperslösa.
Mohammad lämnade Iran som tonåring, kom till Sverige 2015 och fick tillfälligt uppehållstillstånd. Gymnasielagen gjorde det möjligt för honom att stanna kvar. Senare fick han tidsbegränsat uppehållstillstånd och arbetstillstånd.
– När man söker uppehållstillstånd är det viktigt att man kan försörja sig, och det har jag gjort. Jag tycker att jag uppfyllt alla de krav som ställts, säger han.
Han kom till Sverige som papperslös, utan id-handling – någon sådan har han aldrig haft. Efter åldersbedömning och tester fick han via Skattemyndigheten ett svenskt personnummer med möjlighet att ta körkort, skaffa mobil och öppna bankkonto, men inte att skaffa pass.
Sedan 2019 har han varit anställd på Nybro kommun, som omsorgsassistent på Stallgården. Senare blev han ett par med arbetskollegan Elin Philipsson.
Under åren som följde har han väntat på besked på sin ansökan om permanent uppehållstillstånd. I november kom beskedet från Migrationsverket – avslag på ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd, avslag på ansökan om flyktingstatusförklaring, avslag på ansökan om alternativ skyddsstatusförklaring och avslag på ansökan om resedokument.
Beskedet var att han skulle utvisas till Afghanistan – bland annat för att han inte kunnat uppvisa någon identitetshandling.
– Någon sådan har jag aldrig haft, och kan inte skaffa heller, säger han.
Myndighetsbeslutet menar vidare att hans förändrade syn på religion (han kallar sig numera ateist) inte är tillräckligt tillförlitliga. Detsamma sägs om hans skyddsbehov – trots att han är hazar, en folkgrupp som utsatts och utsätts för förföljelse i Afghanistan.
– Om man inte fullt ut delar talibanernas syn på religion får man problem, man bestraffas. Och jag har inte det synsättet. Jag är västerländsk. Har inga kopplingar alls till Afghanistan, har inga nätverk och ingenstans att ta vägen, säger han.
– I Mohammads fall finns en massa positiva saker i vågskålen som borde tala för att han ska få stanna. Han har arbetat och bidragit till det svenska samhället istället för att vara en belastning. Men så har Migrationsverket hittat några detaljer som de hakar fast vid – och som de tycker väger tyngre. Det känns som att avslaget vilar på väldigt lösa grunder. Vårt juridiska ombud säger samma sak; allt är så luddigt, säger Elin Philipsson.
Migrationsverkets beslut har överklagats till Migrationsdomstolen.