Efter nio år i Sverige: Rami, 20, hotas av utvisning
Den öländska bonnpojken med solsken i blick hotas nu av utvisning efter 9 år i Sverige trots att han är välintegrerad enligt han själv men hans historia är dock lite suspekt..
Citat:
Rami Rezais föräldrar skickade iväg honom efter det att han fått ett hotbrev från talibanerna som ville att han, som äldste sonen i familjen, skulle ansluta sig till dem.
Hotbrev? I ett land där hälften kan inte skriva och hälften kan inte läsa skickas det inga brev och faktum är att Talibanerna rekryterade barnsoldater antingen i koranskolor eller genom att gå dörr till dörr. Och vad exakt hotade talibanerna med när dom uppenbarligen krävde att han skulle ansluta sig till dom? Faktum är att dom inte skulle ge honom någon förvarning och en chans att fly utan dom skulle bara dyka upp och hämta honom.
Citat:
Migrationsverket vill fortfarande efter nio år utvisa honom till ett Afghanistan där han inte har något eller någon kvar
Trots detta så nämner man inte ett ord om hur och varför hans familj nu är helt utplånade.
Dessutom så flydde han tillsammans med sin farbror och hans familj samt två kusiner . Vart finns dessa personer idag? Är dom också utplånade?
Citat:
– Talibanerna hade skickat mig till läger i Pakistan där jag fått lära mig att kriga.
Ja? Förväntas inte ungdomen att försvara landet i händelse av krig? Vi kallar det värnplikt.
Citat:
Kan du prata språket?
– Jag är väldigt, väldigt dålig på dari, säger Rami Rezai.
Han flydde som 11åring och är väldigt, väldigt dålig på språket. Detta tyder givetvis på att familjen var halvt analfabeter och således inte kunde läsa några hotbrev. Som 20åring verkar han dessutom förlorat förmågan att lära sig nya språk trots att han klarat av att lära sig svenska. .
https://www.olandsbladet.se/2024-11-18/efter-nio-ar-i-sverige-rami-20-hotas-av-utvisning/