2025-01-17, 19:17
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RavenDraven
Är det okej att prata om att Viaplay förlängde sina rättigheter för längdskidorna till 2030?
(DVS så blir det inget mer SVT på ett tag.)
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4B0QMR/langdskidor-viaplay-forlanger-rattigheterna-sander-till-2030

Först tänkte jag "fan också" då får man väll pröjsa Viaplay 399 KR i månaden till 2030. (Då jag bara tittar på längdskidorna + studion, då det är den enda sporten jag följer på Viaplay, tycker jag att det är för dyrt. kunnat tänka mig ca 180 kr för längd månadsvis.)

Men sen känner jag att jag verkligen gillar Johanna Ojala, Teodor, Johan! Jag tycker dom är fantastiska och kunniga! (dom får gärna byta ut Jihde)
----

Märkt på senare tid att när Jakob och Blomman kommenterar så hostar någon av dom konstant höga hostningar, vilket jag själv känner är irriterande. Förmodar att åldern kommer ikapp (Tror det är Jakob som hostar sönder) <- så det är ändå ganska skönt att inte behöva lyssna på det där.

Finns tråd för detta, Vintersport i media.
Citera
2025-01-17, 19:25
Medlem
Håller till viss del med dig här. Väldigt kort säsong och väldigt lite tid att visa upp sig för publiken och sponsorer. Med tanke på att endel längdåkare ser skidskyttarna som längdåkningens B-lag, så är det konstigt att så många väljer att ta pauser och träna hemma istället för att tävla eller tom bryter lopp för att "de nte kände igen sin kropp." Skidskyttarna maler bara på vecka efter vecka trots att varje helg bjuder på typ tre lopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Ursäkta en lekman inom längdskidåkning. Säsongen är ju väldigt kort! Verkar som att åka så lite som möjligt inom VC är beundransvärt! Idrottare bör väl skapa intresse för sin idrott således kunna tjäna en slant. Intresset svalnar om åkarna hellre vilar eller är på läger i Gran Canaria
Citera
2025-01-17, 19:27
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Så fram imot de her løpene med stort interesse, for å få en total bild av de svenske utøvernes chanser på de ulike diciplinene i VM.
Begynner med det positive fra tidligere, som ble forsterket i dag. Alt er avhengig av at alle har konkurransekraftige ski, at de er i forventet form, og at vi slipper de dumme konfrontasjonene i løypa selvsagt.

Edvin Anger: Så ut til å ha cementert sin fine tekniske forbedring i skate etter siste løpet i TdS, og behersker nu begge stilarter på nær toppnivå. Meget bra medaljchanser i sprint/sprintstafett/10 km klassisk og stafett. Et meget bra resultat i skiatlon helt mulig, men er nog best å avstå, for å satse på sine beste chanser.

Jonna Sundling: Samme som Anger, men ett eller to steg lengre opp på pallen. Hun kan også bli et spøke for de fleste både på skiatlon og 50 km, men hun må få velge sine kriger selv, helt uten innblanding fra ledningen. Det blir viktig.

Maja D: Tror hun kommer med bra form til VM, og tar guldet i sprintstafetten, medalje i sprinten, og får en etappe på stafetten.

Ebba: Besvikelse i dag, med tanke på mine forventninger, men dette var langt i fra en Ebba-løype, så medaljer på 50 km, skiatlon og stafett, er allikevel innen rekkevidde, men en formutvikling må til.

Frida: Bra chanser på 10 km klassisk og stafett, kanskje også skiatlon, men 50 km er bare å glemme. Skatingen sitter ikke nu.

Calle: Hans muligheter er utelukkende i 10 km klassisk og stafett. Han går fremdeles som en dårlig stablet sekk med potatis i skate, og ble bare reddet av å ha blitt dratt fram av Bolger i dag. ( ps. er utrolig tragisk å se en lovende og uholdende utøver som Truls G har kopiert Calles teknikk i skate. Han burde ha skaffet seg andre forbilder)

Poromaa: Dette var hans favorittløype i skate, der hvor han har sine beste framganger, men klarte ikke å matche dem, selv mot uselt motstand. Men gode muligheter i 10 km klassisk, og også i stafett selvsagt ( om han nu gidder å ta i lite denne gangen da, i stedet for å låtsas )

Johanna H: Finns en mulighet for medalje i sprint på en god dag, intet annet.

Emma: Går elegant på ski, men bare å glemme i toppstriden dessverre, samme med Ilar og mange andre.

Linn !?: Dark horse selvsagt, men det ser ikke bra ut. Man behøver å spisse formen ved å konkurrere mot de beste innen et mesterskap, noe hun avstår fra i denne sesongen. Det er vel bare Johan Olsson som kan ta en Johan Olsson, for deretter plutselig komme til et mesterskap som et udyr i en form som ingen kunne forvente på forhånd.
Men Linn er Linn, så man kan aldri vite i sprint og sprintstafett, men i noe distanseløp tror jeg ikke vi vil få se henne.
Citera
2025-01-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Rätt många fick bryta touren också vilket tyder på att det är ett väldigt tufft tävlingsprogram.
Ja, men tror du de behöver 3-4 veckors vila också?
Citera
2025-01-17, 20:10
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Frida: Bra chanser på 10 km klassisk og stafett, kanskje også skiatlon, men 50 km er bare å glemme. Skatingen sitter ikke nu.

Äsch, menar du att denna svit ska brytas?

Citat:
Resultat 30 km Frida Karlsson i VM:

Seefeld 2019 Brons
Oberstdorf 2021 Brons
Planica 2023 Brons

Håller med dig om att fristilen inte sitter dock.
Senast redigerad av katw 2025-01-17 kl. 20:37.
Citera
2025-01-17, 20:13
Medlem
Erica Lavén är given i ett U23-lag
Citera
2025-01-17, 20:25
Medlem
Citat:
Maja D: Tror hun kommer med bra form til VM, og tar guldet i sprintstafetten, medalje i sprinten, og får en etappe på stafetten.

Intressant att någon annan tror på Maja i stafett. Tveksamt om landslagsledningen gör det över 7,5 km dock?

I så fall Ebba-Frida-Jonna-Maja. Herre djävlar vilken ångest jag skulle ha 😂 Blir ikappåkt nån kilometer före mål och lyckas hänga kvar in till upploppet där hon vinner spurten 👍
Citera
2025-01-17, 20:31
Medlem
Parodin fortsätter. Nu lägger i alla fall jag ner om de inte ringer in mig som förbundskapten. Vad är det för lopp/sändning idag?

Om jag blev förbundskapten hade jag krävt starter i alla lopp om man inte är dödssjuk. Lämnar man återbud till tävling är det inget VM. Detta är ren parodi. Var är Jonna idag? Var är Linn? Hur är sänd
nigen? (Inte åkarnas fel dock) Nä intresse noll för detta nu... Ingen hänger ju med längre...
Citera
2025-01-17, 20:49
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Intressant att någon annan tror på Maja i stafett. Tveksamt om landslagsledningen gör det över 7,5 km dock?

I så fall Ebba-Frida-Jonna-Maja. Herre djävlar vilken ångest jag skulle ha 😂 Blir ikappåkt nån kilometer före mål och lyckas hänga kvar in till upploppet där hon vinner spurten 👍
Jonna på siste selvklart, hun kan jo städa opp etter det meste av uventede problem underveis om hun er i form.
Men som nordmann vil jeg selvklart helst ha Jonna på første etappe, sånn at det tørreste og kraftigste kruttet brenns allerede der
Citera
2025-01-17, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Parodin fortsätter. Nu lägger i alla fall jag ner om de inte ringer in mig som förbundskapten. Vad är det för lopp/sändning idag?

Om jag blev förbundskapten hade jag krävt starter i alla lopp om man inte är dödssjuk. Lämnar man återbud till tävling är det inget VM. Detta är ren parodi. Var är Jonna idag? Var är Linn? Hur är sänd
nigen? (Inte åkarnas fel dock) Nä intresse noll för detta nu... Ingen hänger ju med längre...

Jag är fullständigt enig med dig och tycker det är anmärkningsvärt att fler här inne inte reagerar på saken, eller för den delen att folk inte bojkottar skiten helt och hållet. Gissar att folk slutat bry sig? Inser de inte att slutet kan vara nära när våra svenska damåkare håller på som de faktiskt gör? Det är ju ett rent hån mot alla som följer tävlingarna inte minst.

Tycker det är helt fruktansvärt den här säsongen, vilka konstanta förklaringar de använder när det är alldeles uppenbart hur de skolkar de här unga tjejerna-tjejer som givet deras ålder borde vara i sin rena primetime och ingenting annat. Säg mig, när hände det här under Kallas tid t.e.x.? Herregud, de kör en helg. Sedan väljer de att skippa tre helger. Det här är ju fan i mig en sjukdom- ett gift som börjar genomsyra och härja i vårt damlandslag i nuläget.

Varför tar ingen jävel bladet från munnen? Varför låtsas man som att det regnar? Herregud kan ingen journalist börja granska detta nya fenomen hos våra damer? Att ständigt skylla på en förkylning och ha det som bortförklaring till att uppenbart nog tävla så lite som möjligt? De vill ju banne mig inte ens köra? Säsongerna är sinnesjukt korta, vi pratar två månader bort. Vad är det man skyller på? Att träningssäsongerna som är på 8-9 månader ska förlängas ännu lite till? Två ynka månader bort vankas säsonsgsslut och de här divaprinsessorna har knappast kört något i år.

Samtidigt blir man ännu mer frustrerad när man ser Diggins köra ALLT rakt igenom under säsongen och fortfarande vinna var och varannan tävling medans våra tjejer fortsatt sitter på läktaren letandes efter formen. Man må kalla Diggins för mycket givet hennes gestikuleranden efter lopp och hur hon allmänt verkar bete sig, men har aldrig sett den tjejen gnälla. Aldrig.

Det enda jag minns såhär långt halvvägs in i säsongen är Testo-drottningen Linn Svahn som fått utbrott på journalist. Hur värdiga föredömen är de här tjejerna egentligen inför de ev. juniorer som ska ta steget upp i A-truppen en vacker framtid?-givet det beteende de visar inte minst oss som tittar? Det här är ju så sinnesjukt agerande så det inte finns. Det är väl bara för oss andra att skita och gå till jobbet kommande vecka? Fast det skulle väl bli ramaskri då. Men inte en jävel vågar kritisera dessa primadonnor vi har i vårt skidlandslag just nu.
Senast redigerad av Hallekis 2025-01-17 kl. 21:04.
Citera
2025-01-17, 20:57
Medlem
Citat:
Jonna på siste selvklart, hun kan jo städa opp etter det meste av uventede problem underveis om hun er i form.
Men som nordmann vil jeg selvklart helst ha Jonna på første etappe, sånn at det tørreste og kraftigste kruttet brenns allerede der

Haha, det förstår jag 😉

Men jag har svårt att se att Maja får en annan sträcka än fjärde om hon ska in i laget. Eftersom Frida har sin fot och inte kan åka fristil så går hon sträcka två. Då blir det Ebba på sträcka 3 och Jonna på fjärde. Återstår sträcka ett. Linn fortfarande förstahandsval, men Moa Ilar, Emma Ribom och min favorit Evelina Crusell kan alla alternera.
Citera
2025-01-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Stafettlaget börjar ta form
Burman-Calle-Poromaa-Anger

Hoppades länge att Truls skulle utmana men jag håller med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto