Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Nja, det stämmer att låsningen har skett pga gravitationen, men inte på det sätt ni säger. T ex en pendel dras ju också mot sitt lägsta läge, men sen fortsätter den ju uppenbarligen igen på andra sidan. Och skulle fortsätta göra det i evighet om det inte vore för
friktion, mot luften i det fallet.
Jorden och månen utsätter varandra för samma sorts krafter, men eftersom jorden är typ 80 gånger tyngre än månen, så påverkas månen mest och snabbast. På jorden ser vi denna friktion som bl a tidvatten, som utgör en liten broms på jordens rotation. Allt annat lika skulle den alltså till slut sakta ner jordens rotation ända tills ett dygn tog lika lång tid som ett månvarv. Just detta hände även med månen så länge den hade en flytande del, men alltså mycket effektivare därför att
(a) de av jorden orsakade tidvattenkrafterna på månen är mycket större än de av månen orsakade tidvattenkrafterna på jorden
(b) den mycket mindre månen är lättare att ändra rotationen på än på den större jorden.
--
Ok, jag vet, lite fel adress på detta inlägg, men jag skiter ärligt talat i vad det obildbara trollet tänker, tycker och tror.

Jag har också sett det med tidvatten eller snarare rörliga delen av en himlakropp som påverkar respektive himlakropps rotation, men kände tidigare att det skulle bli för komplicerat att förklara. Det som du dessutom lyfter fram är att även jordens rotationshastighet påverkas av månen, vilket jag inte heller gick in på.
Kan också vara bra påpeka att det behöver inte vara flytande material inblandat i förloppet. Åtminstone inte flytande såsom vi tänker oss det i form av vatten eller lava.