2025-01-17, 18:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej berätta gärna vad som fixerar månens ena sida mot jorden hela tiden trots långsammare rotation än jorden. Är det tejp?
Månen roterar alltså runt jorden, som roterar en aning snabbare än månen.
Är det rätt uppfattat av mig?
Citera
2025-01-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nja, det stämmer att låsningen har skett pga gravitationen, men inte på det sätt ni säger. T ex en pendel dras ju också mot sitt lägsta läge, men sen fortsätter den ju uppenbarligen igen på andra sidan. Och skulle fortsätta göra det i evighet om det inte vore för friktion, mot luften i det fallet.

Jorden och månen utsätter varandra för samma sorts krafter, men eftersom jorden är typ 80 gånger tyngre än månen, så påverkas månen mest och snabbast. På jorden ser vi denna friktion som bl a tidvatten, som utgör en liten broms på jordens rotation. Allt annat lika skulle den alltså till slut sakta ner jordens rotation ända tills ett dygn tog lika lång tid som ett månvarv. Just detta hände även med månen så länge den hade en flytande del, men alltså mycket effektivare därför att
(a) de av jorden orsakade tidvattenkrafterna på månen är mycket större än de av månen orsakade tidvattenkrafterna på jorden
(b) den mycket mindre månen är lättare att ändra rotationen på än på den större jorden.

--
Ok, jag vet, lite fel adress på detta inlägg, men jag skiter ärligt talat i vad det obildbara trollet tänker, tycker och tror.

Jag har också sett det med tidvatten eller snarare rörliga delen av en himlakropp som påverkar respektive himlakropps rotation, men kände tidigare att det skulle bli för komplicerat att förklara. Det som du dessutom lyfter fram är att även jordens rotationshastighet påverkas av månen, vilket jag inte heller gick in på.

Kan också vara bra påpeka att det behöver inte vara flytande material inblandat i förloppet. Åtminstone inte flytande såsom vi tänker oss det i form av vatten eller lava.
Citera
2025-01-17, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Månen roterar alltså runt jorden, som roterar en aning snabbare än månen.
Är det rätt uppfattat av mig?

Ja ni vetenskaps-får påstår ju det.
Citera
2025-01-17, 18:36
Avslutad
Citat:
Nja, det stämmer att låsningen har skett pga gravitationen, men inte på det sätt ni säger. T ex en pendel dras ju också mot sitt lägsta läge, men sen fortsätter den ju uppenbarligen igen på andra sidan. Och skulle fortsätta göra det i evighet om det inte vore för friktion, mot luften i det fallet.

Jorden och månen utsätter varandra för samma sorts krafter, men eftersom jorden är typ 80 gånger tyngre än månen, så påverkas månen mest och snabbast. På jorden ser vi denna friktion som bl a tidvatten, som utgör en liten broms på jordens rotation. Allt annat lika skulle den alltså till slut sakta ner jordens rotation ända tills ett dygn tog lika lång tid som ett månvarv. Just detta hände även med månen så länge den hade en flytande del, men alltså mycket effektivare därför att
(a) de av jorden orsakade tidvattenkrafterna på månen är mycket större än de av månen orsakade tidvattenkrafterna på jorden
(b) den mycket mindre månen är lättare att ändra rotationen på än på den större jorden.

--
Ok, jag vet, lite fel adress på detta inlägg, men jag skiter ärligt talat i vad det obildbara trollet tänker, tycker och tror.

Så månen som är 80 gånger lättare och befinner sig 40 000 mil ifrån påverkar haven mer än jordens gravitation? Ja det låter ju väldigt troligt. 😄
Citera
2025-01-17, 18:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har också sett det med tidvatten eller snarare rörliga delen av en himlakropp som påverkar respektive himlakropps rotation, men kände tidigare att det skulle bli för komplicerat att förklara. Det som du dessutom lyfter fram är att även jordens rotationshastighet påverkas av månen, vilket jag inte heller gick in på.

Kan också vara bra påpeka att det behöver inte vara flytande material inblandat i förloppet. Åtminstone inte flytande såsom vi tänker oss det i form av vatten eller lava.
Ja, det stämmer, och där genade jag lite.
Citera
2025-01-17, 18:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så månen som är 80 gånger lättare och befinner sig 40 000 mil ifrån påverkar haven mer än jordens gravitation? Ja det låter ju väldigt troligt. 😄
Exakt, och det är precis därför som jordens alla hav flyger upp till månen.
Citera
2025-01-17, 18:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja ni vetenskaps-får påstår ju det.
Och det är inte något du argumenterar emot?
Jag tänkte på att du i en annan tråd påstår att jorden är platt.
Hur förklarar du att hologrammånen cirkuleringar runt jorden då?
Citera
2025-01-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer, och där genade jag lite.

Tack för att du hoppade in och tillförde lite djupare kunskaper.

Man märker direkt när det är någon som förstår och är med på vad som händer, att rätta till små detaljer blir i sådana fall bara berikande diskussioner. Sedan givetvis så kan det bli för djupt även för mig, jag förstår inte heller allt i detalj och gör förenklingar.
Citera
2025-01-17, 18:41
Avslutad
Citat:
Exakt, och det är precis därför som jordens alla hav flyger upp till månen.

Så om månen hade varit lite närmre då hade med andra ord allt hav dragits till månen då, ja det är ju också rimligt. Har ni räknat på avståndet som krävs?
Citera
2025-01-17, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Och det är inte något du argumenterar emot?
Jag tänkte på att du i en annan tråd påstår att jorden är platt.
Hur förklarar du att hologrammånen cirkuleringar runt jorden då?

Självklart argumenterar jag emot det eftersom månen inte är landningsbar.
Citera
2025-01-17, 19:20
Medlem
Citat:
Du snöar in dig på hologram. Jag har nämnt hologram, plasma, illusion m.m. Och det finns "naturliga hologram", vilket jag påpekat.

Jag vill gärna veta vad ett "naturligt hologram" är.

Och så är jag lite nyfiken på korrelationen till tidvatten.

Citat:
I vilket fall som helst är inte månen vad vi lurats till att tro vad den är i alla fall.

Om du säger det så måste det vara sant. Inte ens värt att diskutera eller hur?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-01-17 kl. 19:23.
Citera
2025-01-17, 19:22
Medlem
Citat:
Självklart argumenterar jag emot det eftersom månen inte är landningsbar.

Åter till hologramet.

Det här med månens olika faser. Hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in