2025-01-17, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Månens rotation runt sin egen axel är 27,3 dagar (sideriska omloppstiden) så den roterar långsammare ja. Månen snurrar ett varv runt jorden på 29,5 dagar (synodiska omloppstiden).

Skillnaden här, nu är vi inne på lite djupare saker, är att jorden också roterar runt solen, men månen har liksom en lite längre väg att färdas för att nå samma position.

Men du har fortfarande inte förklarat hur låsningen går till med tanke på att jorden och månen roterar olika snabbt? Vad avgör det exakta hastigheten på månen som bidragit till samma rotation i miljarder år?
Citera
2025-01-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men du har fortfarande inte förklarat hur låsningen går till med tanke på att jorden och månen roterar olika snabbt? Vad avgör det exakta hastigheten på månen som bidragit till samma rotation i miljarder år?

Tyngdpunkten som skapas i månen som orsakas av gravitationskrafterna. Helt enkelt kan man säga att det är den lättaste vägen. Det krävs extra krafter att INTE rikta den tyngsta punkten mot den himlakropp som drar med sin gravitationskraft.

Varifrån skulle de krafterna komma isåfall?
Citera
2025-01-17, 18:00
Avslutad
Citat:
Tyngdpunkten som skapas i månen som orsakas av gravitationskrafterna. Helt enkelt kan man säga att det är den lättaste vägen. Det krävs extra krafter att INTE rikta den tyngsta punkten mot den himlakropp som drar med sin gravitationskraft.

Det förklarar fortfarande inte hur hastigheten på rotationen är låst.
Citera
2025-01-17, 18:02
Medlem
Citat:

Det är nu läraren delar ut betyg.
Citera
2025-01-17, 18:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
https://www.reddit.com/r/space/comments/xtobwp/one_of_the_sharpest_moon_image_i_ever_captured/?sort=old

Vi diskuterade den bilden och du hävdade bestämt att den bilden visade 69% av månen, så den enda som har haft fel är du.

Vad var fel med det (OBS: Jag var tydlig med att bilden visade 69% av månens diameter på höjden i bilden - inte 69% av månens yta)? Det stämmer ju väldigt väl om du jämför...
Citera
2025-01-17, 18:07
Avslutad
Citat:
Det är nu läraren delar ut betyg.

Månen driftar tydligen också konstant ifrån jorden så en låsning är ju därmed bara en lögn.
Citera
2025-01-17, 18:08
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Men du förstå att månens och jordens gravitation orsakat att månen vänder samma yta mot jorden under hela sina resor runt jorden?
Citera
2025-01-17, 18:11
Medlem
Citat:
Månen driftar tydligen också konstant ifrån jorden så en låsning är ju därmed bara en lögn.

Spelar ingen roll, samma krafter som verkar oavsett avståndet mellan jorden och månen. Driften går väldigt långsamt, men i takt med det så anpassas övriga siffror också men månen visar likt förbannat samma sida mot jorden.

Om miljarder år kanske månen driftar loss från jorden och inte går i bana längre, isåfall kanske jorden får se månens baksida också.
Citera
2025-01-17, 18:18
Medlem
Citat:
https://www.reddit.com/r/space/comments/xtobwp/one_of_the_sharpest_moon_image_i_ever_captured/?sort=old

Vi diskuterade den bilden och du hävdade bestämt att den bilden visade 69% av månen, så den enda som har haft fel är du.

Berätta lite mer om den här hologramteorin du har, den låter väldigt genomtänkt.

Till att börja med så vore det spännande om du förklarade vad ett hologram är och hur det uppstår. När jag försöker läsa på så är den officiella bilden att hologramet uppfanns på 1900-talet och det stämmer ju inte riktigt med tanke på att vi kunde se månen på stenåldern.

Så för att föra tråden frammåt så vore det jättekul om du kunde förklara det här med hologram för oss.
Citera
2025-01-17, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Berätta lite mer om den här hologramteorin du har, den låter väldigt genomtänkt.

Till att börja med så vore det spännande om du förklarade vad ett hologram är och hur det uppstår. När jag försöker läsa på så är den officiella bilden att hologramet uppfanns på 1900-talet och det stämmer ju inte riktigt med tanke på att vi kunde se månen på stenåldern.

Så för att föra tråden frammåt så vore det jättekul om du kunde förklara det här med hologram för oss.

Du snöar in dig på hologram. Jag har nämnt hologram, plasma, illusion m.m. Och det finns "naturliga hologram", vilket jag påpekat.

I vilket fall som helst är inte månen vad vi lurats till att tro vad den är i alla fall.
Citera
2025-01-17, 18:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Nja, det stämmer att låsningen har skett pga gravitationen, men inte på det sätt ni säger. T ex en pendel dras ju också mot sitt lägsta läge, men sen fortsätter den ju uppenbarligen igen på andra sidan. Och skulle fortsätta göra det i evighet om det inte vore för friktion, mot luften i det fallet.

Jorden och månen utsätter varandra för samma sorts krafter, men eftersom jorden är typ 80 gånger tyngre än månen, så påverkas månen mest och snabbast. På jorden ser vi denna friktion som bl a tidvatten, som utgör en liten broms på jordens rotation. Allt annat lika skulle den alltså till slut sakta ner jordens rotation ända tills ett dygn tog lika lång tid som ett månvarv. Just detta hände även med månen så länge den hade en flytande del, men alltså mycket effektivare därför att
(a) de av jorden orsakade tidvattenkrafterna på månen är mycket större än de av månen orsakade tidvattenkrafterna på jorden
(b) den mycket mindre månen är lättare att ändra rotationen på än på den större jorden.

--
Ok, jag vet, lite fel adress på detta inlägg, men jag skiter ärligt talat i vad det obildbara trollet tänker, tycker och tror.
Citera
2025-01-17, 18:24
Medlem
Citat:
Du snöar in dig på hologram. Jag har nämnt hologram, plasma, illusion m.m. Och det finns "naturliga hologram", vilket jag påpekat.

I vilket fall som helst är inte månen vad vi lurats till att tro vad den är i alla fall.

Vad anser du om alla de andra månarna och även andra planeter. De är också nåt annat än vad vi påstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in