2025-01-17, 00:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
som jag sagt ett par gånger, havet är lagom salt från Kungsbacka och norrut! Hur salt det är i medelhavet eller atlanten är ju OT då tråden handlar om vattnet runt Sverige...
Trodde tråden handlade om hav ...
Citera
2025-01-17, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Älskar de salta havet.

Det salta badet gör att man blir brun snabbare och får en mycket snyggare bränna än i bräckt vatten.
Sedan doftar huden så gott salt.
Precis min mening!1!
Är lite fåfäng och vill vara brun på sommaren! Som jag skrev innan så var jag en vecka på Öland VM-sommaren 1994 då solen sken hela sommaren! Kom hem lite lätt rödbrun, men efter en vecka senare i Bohuslän var jag solbränd som en neger! Har väldigt lätt att bli brun, men inte med sötvatten som på tex Öland.

Jag vill dock lägga till att jag även om jag älskar att var i Göteborgs skärgård så tycker jag att Stockholms skärgård är otroligt fin och så mycket större! Synd bara att det är så sött vatten där.
Citera
2025-01-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Trodde tråden handlade om hav ...
Tja på ena sidan av landet har vi inget salt hav och på den andra sidan är det rätt salt.... Vill du diskutera att medelhavet är saltare än Atlanten eller om döda havet är saltast så är det fritt fram! Tänkte mest att tråden ska handla om det man på ostkusten kallar för hav jämfört med det salta havet.
Citera
2025-01-17, 00:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Tja på ena sidan av landet har vi inget salt hav och på den andra sidan är det rätt salt.... Vill du diskutera att medelhavet är saltare än Atlanten eller om döda havet är saltast så är det fritt fram! Tänkte mest att tråden ska handla om det man på ostkusten kallar för hav jämfört med det salta havet.
Det är ett hav, om än med bräckt vatten.

Citat:
Östersjön, även kallad Baltiska havet eller Baltiska sjön, är ett cirka 413 000 kvadratkilometer stort och upp till 459 meter djupt innanhav med bräckt vatten, beläget i norra Europa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stersj%C3%B6n

Och jag föredrar Atlanten, eller Medelhavet, framför Skagerrack, som ju inte är så salt ändå.
Att vara saltare än Östersjön är ju inte direkt en bedrift ...
Citera
2025-01-17, 00:56
Medlem
Citat:
Det är ett hav, om än med bräckt vatten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stersj%C3%B6n

Och jag föredrar Atlanten, eller Medelhavet, framför Skagerrack, som ju inte är så salt ändå.
Att vara saltare än Östersjön är ju inte direkt en bedrift ...
Du gillar alltså sötvattnet i Östersjön men gillar inte det salta havet på västkusten men gillar det ännu saltare havet i tex medelhavet? Det säger ju ingenting, gillar du salt eller väldigt bräkt vatten om i östersjön?
Citera
2025-01-17, 11:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du gillar alltså sötvattnet i Östersjön men gillar inte det salta havet på västkusten men gillar det ännu saltare havet i tex medelhavet? Det säger ju ingenting, gillar du salt eller väldigt bräkt vatten om i östersjön?
Nej, jag är inte särskilt svag för Östersjöns bräckta och vanligen iskalla vatten, jag är inte heller överförtjust i Göteborgs sk skärgård, utan föredrar Atlanten och Medelhavet framför de svenska kusterna.
Ok?
Citera
2025-01-17, 13:48
Medlem
Citat:
Maneterna är rätt ovanliga då det föredrar kallare vatten än 18 grader och då drar sej utåt, om inte så ser man dom rätt tydligt på avstånd. Krabbor??? Hur kan du stöta på en lite krabba när du badar? De springer ju fort som fan iväg om man närmar sej! Vad jag hör har du aldrig badat i det riktiga havet....

Tänk att jag har det, flera gånger. Mycket äckligt!
Citera
2025-01-17, 19:55
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte särskilt svag för Östersjöns bräckta och vanligen iskalla vatten, jag är inte heller överförtjust i Göteborgs sk skärgård, utan föredrar Atlanten och Medelhavet framför de svenska kusterna.
Ok?
Nu säger du ju emot dej själv... Du klagar på det kalla vattnet i Östersjön men gillar vattnet i Atlanten? Du vet Atlant-kusten i Europa blir vattnet sällan varmare än 18 grader. PÅ västkusten är det runt 21-25 grader i havet under sommarren.
Citera
2025-01-23, 23:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nu säger du ju emot dej själv... Du klagar på det kalla vattnet i Östersjön men gillar vattnet i Atlanten? Du vet Atlant-kusten i Europa blir vattnet sällan varmare än 18 grader. PÅ västkusten är det runt 21-25 grader i havet under sommarren.
Östersjön går sällan över 15-17, västkusten är Atlanten, som är varmare, om än sällan över 20, hur har du det med geografin?
Medelhavet är betydligt varmare.

Att västkusten är bättre än Östersjön är ju som att säga att hård diarré är bättre än lös, det är sant, men det är fortfarande diarré.
Små skithav som inte är i närheten av t ex Biscaya, eller Medelhavet, eller något annat riktigt hav.
Citera
2025-01-24, 01:55
Medlem
Citat:
Östersjön går sällan över 15-17, västkusten är Atlanten, som är varmare, om än sällan över 20, hur har du det med geografin?
Medelhavet är betydligt varmare.

Att västkusten är bättre än Östersjön är ju som att säga att hård diarré är bättre än lös, det är sant, men det är fortfarande diarré.
Små skithav som inte är i närheten av t ex Biscaya, eller Medelhavet, eller något annat riktigt hav.
Nu pratade jag inte om Medelhavet som brukar ligga 25 grader och över under sommaren. Jag svarade på inlägget att man ville ha samma värme som Atlanten!
Var i Portugal för ett par år sedan dvs södra Europa mot Atlanten, temperaturen i luften hade legat ett bra tag på 40 grader (detta var i skiftet aug-spe) men temperaturen i havet var bara 18 grader. Fattade inte så jag frågade lokalbefolkningen varför det var så kallt i havet och dom svarade att det aldrig blir varmare än ca 18 grader på Atlantkusten....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in