2025-01-13, 01:47
Medlem
Jag bor och har alltid bott i eller utanför Göteborg. Här är det jag kallar för det riktiga havet salt och fräscht! Har varit på Öland mfl ställen där det sk havet är sött. Havet är ju bara salt ner till Laholmsbukten, efter det är det ju rätt sött, typ Helsingborg och Malmö tex. Från Ystad och norrut är det ju princip som vattnet i en insjö. Vad tycker ni som bor på ostkusten, gillar ni sötvattnet i det ni kallar havet eller gillar ni det salta vattnet som finns på västkusten?
Citera
2025-01-13, 01:53
Avstängd
MikeStrutters avatar
Det är bräckt vatten, inte sött. På Öland trivs jag bra på somrarna vi har så mycket fler soltimmar där än på den eländiga västkusten där det alltid regnar.
Citera
2025-01-13, 01:53
Medlem
AppleIntelligences avatar
Gillar det söta och mysiga havet mycket bättre. Det salta är så kargt och vasst.
Citera
2025-01-13, 02:12
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag bor och har alltid bott i eller utanför Göteborg. Här är det jag kallar för det riktiga havet salt och fräscht! Har varit på Öland mfl ställen där det sk havet är sött. Havet är ju bara salt ner till Laholmsbukten, efter det är det ju rätt sött, typ Helsingborg och Malmö tex. Från Ystad och norrut är det ju princip som vattnet i en insjö. Vad tycker ni som bor på ostkusten, gillar ni sötvattnet i det ni kallar havet eller gillar ni det salta vattnet som finns på västkusten?
jag är från Göteborg.
men inte är vattnet sött i Östersjön?
Nä, småsalt.
Däremot innehåller vattnet på västkusten mer sötma än östersjövattnet - mg kalium, kalcium och natrium per liter.
Dessa söta ämnen upplever man dock inte pga det salta vattnet.
Så vattnet på västkusten är både sötare och saltare.
Fast det blir som i väderrapporten
- det blir minus fyra grader men upplevs som minus 12
Citera
2025-01-13, 02:13
Avstängd
Pitschkas avatar
Jag kan uppskatta det kyliga, karga och Atlantiska, även om jag hellre gör det i Portugal än i Sverige.

Men det är självklart att sötvatten via en fin badsjö eller Mälaren alt. bräckvatten i Östersjön är att föredra.

Jag menar, varför bada i saltvatten om du inte måste?
Citera
2025-01-13, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Det är bräckt vatten, inte sött. På Öland trivs jag bra på somrarna vi har så mycket fler soltimmar där än på den eländiga västkusten där det alltid regnar.

Piteå Havsbad brukar väl ha flest soltimmar sommartid under de flesta bra somrar ?
I Sverige alltså.
Det beror på Midnattsolen förstås. Solen är alltså uppe ovanför horisonten hela dygnet.
Under riktigt dåliga somrar så brukar det vara Ölands södra udde som kan ha flest
soltimmar under sommaren.

Under det gångna året, 2024 så var det Hoburg på Gotland som fick flest soltimmar totalt sett.
Källa: SMHI

Mest soltimmar i hela världen där det också samtidigt finns bad tror jag finns vid Eilat/Akaba Israel/Jordanien vid Röda Havet.
Mellan 340-355 soldagar per år.
Har dock inga aktuella siffror, de jag hittade var soltimmar per månad men natten går ju bort.

Det är bara ett fåtal dagar per år det kan vara molnigt där.
Senaste väderstatistiken för Eilat/Akaba räknar in i genomsnitt bara 3 regndagar per år.
Och i genomsnitt faller det då bara 6 mm regn på hela året.
Hela området är därför också en öken.

Akaba-/Eilat-viken i Röda Havet har i regel det varmaste havsvattnet i världen
året runt, med runt +28 C och därutöver.

Röda Havet är också i regel det saltaste havet, som är saltare än Medelhavet.

I Europa så är tydligen den soligaste staden Malaga i Spanien.
Malaga är dock inte varmast i Europa pga närheten till Medelhavet, men Cordoba och Sevilla
brukar klicka in temperaturer en bra bit över +40 C varje sommar.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-01-13 kl. 02:30.
Citera
2025-01-13, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Piteå Havsbad brukar väl ha flest soltimmar sommartid under de flesta bra somrar ?
I Sverige alltså.
Det beror på Midnattsolen förstås. Solen är alltså uppe ovanför horisonten hela dygnet.
Under riktigt dåliga somrar så brukar det vara Ölands södra udde som kan ha flest
soltimmar under sommaren.

Under det gångna året, 2024 så var det Hoburg på Gotland som fick flest soltimmar totalt sett.
Källa: SMHI

Mest soltimmar i hela världen där det också samtidigt finns bad tror jag finns vid Eilat/Akaba Israel/Jordanien vid Röda Havet.
Mellan 340-355 soldagar per år.
Har dock inga aktuella siffror, de jag hittade var soltimmar per månad men natten går ju bort.

Det är bara ett fåtal dagar per år det kan vara molnigt där.
Senaste väderstatistiken för Eilat/Akaba räknar in i genomsnitt bara 3 regndagar per år.
Och i genomsnitt faller det då bara 6 mm regn på hela året.
Hela området är därför också en öken.

Akaba-/Eilat-viken i Röda Havet har i regel det varmaste havsvattnet i världen
året runt, med runt +28 C och därutöver.

Röda Havet är också i regel det saltaste havet, som är saltare än Medelhavet.

I Europa så är tydligen den soligaste staden Malaga i Spanien.
Malaga är dock inte varmast i Europa pga närheten till Medelhavet, men Cordoba och Sevilla
brukar klicka in temperaturer en bra bit över +40 C varje sommar.
Pite havsbad har alltid flest soltimmar pga att solen är uppe så många timmar mer än i mellan/södra Sverige.
Citera
2025-01-13, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jag kan uppskatta det kyliga, karga och Atlantiska, även om jag hellre gör det i Portugal än i Sverige.

Men det är självklart att sötvatten via en fin badsjö eller Mälaren alt. bräckvatten i Östersjön är att föredra.

Jag menar, varför bada i saltvatten om du inte måste?
I Portugal har du ju Atlantvattnet som sällan är varmare än 18 grader, på västkusten brukar havet i juni-augusti var 20-25 grader. Förstår inte hur du kan föredra sötvatten, men vi är alla olika!
Citera
2025-01-13, 08:18
Medlem
Östersjön har samma sälta som tårar.

Jag tror jätten Ymer kanske grät mycket när han dog och blev till fjällen?
Citera
2025-01-13, 09:11
Medlem
Om du tycker att Östersjön, Öresund osv är sött har du aldrig badat i en (in-)sjö.
Citera
2025-01-13, 09:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag hatar att bada i salta havet. Det kliar på huden av saltavlagringarna!
Citera
2025-01-13, 09:54
Medlem
Havsvattnet i Umeå är ju odrickbart. För mycket salt. Kommer man upp till Luleå så känner jag inte till förhållandena.

Vattnet i en insjö är däremot att drickbart. Med drickbart menar jag att inte använda det som dricksvatten, utan mer att att ta en slurk eller använda det som kaffevatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in