2025-01-15, 08:11
Medlem
Jag minns inte när mina föräldrar bodde ihop. Var 4 när dom skildes. Men mitt 11 år äldre syskon gör det och tog väldigt illa vid av det. Hon mådde dåligt av deras nya partners och hade svårt att acceptera det. Medan dom för mig alltid funnits i deras liv och fortfarande gör. Men min mormor berättade att jag hade sagt att jag inte ville att både mamma och pappa skulle fika med mig på dagiset för att dom bråkade...inte så kul. Tur att man verkar förträngt allt sånt.

Jag var hos pappa varannan helg och det tror jag är ultimat. Tycker synd om barn som inte får rota sig och ha ett stadigvarande hem.

Mitt barn hade en vän som bodde hos pappan varannan vecka flera mil bort. Hon kom ifrån sina vänner helt dessa veckor och hade långt till skolan. Vet flera som tvingas bo hos föräldrarna varannan vecka. Men tyvärr är väl det enda alternativet när föräldrarna vill ha barnen lika mycket.

Tacksam att jag och pappan fortfarande är ihop efter 30 år och att våra barn sluppit massa tjafs och separation.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2025-01-15 kl. 08:26.
Citera
2025-01-15, 08:32
Medlem
Önskade hela min barndom att mina föräldrar skulle skiljas pga konstant dålig stämning mellan dem.
Citera
2025-01-15, 09:23
Medlem
Separation är oftast bättre för barnen än att de ska tvingas bo i ett hem där mamma och pappa bråkar om allting hela tiden.

Sen är det en separat fråga om det är bra för barnen att dela upp boendet eller inte.
Citera
2025-01-15, 17:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är det något magiskt med siffran två? Eller är två vuxna bättre än en, tre vuxna bättre än två etc?

Jag tror du förstår vad jag menar. Att det finns fler än en vuxen. Det är dock ovanligt med tre vuxna i ett hushåll om inte en är ett vuxet barn. Naturligtvis är det bra att vara ännu fler.
Citera
2025-01-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror du förstår vad jag menar. Att det finns fler än en vuxen. Det är dock ovanligt med tre vuxna i ett hushåll om inte en är ett vuxet barn. Naturligtvis är det bra att vara ännu fler.
Jag tänker att om föräldrarna går isär och hittar nya partners så blir det ju fler vuxna runt barnet, och att det kan vara något bra.
Citera
2025-01-15, 17:32
Medlem
Svavelbryggas avatar
Det är sämre med separerade än med föräldrar som älskar eller åtminstone trivs ihop, men det är bättre med separerade än två som bara bråkar och är arga och ledsna hela tiden.
Citera
2025-01-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Mina föräldrar bråkade jämt och alltid dålig stämning, jag hatade verkligen att vara hemma och hände ibland att jag sov hos min mormor och morfar då jag inte ville va hemma mer.

Min pappa var manlig arg och bitter men om något hände oss barn så hjälpte han oftast till.
Han var en dålig pappa utöver det och ingen jag umgås med om jag inte måste om mans äger så.

Jag har alltid klarat mig utan pappa men samtidigt så ser jag att jag tagit efter honom när det gäller moral och hur en man ska vara.
En man ska kunna ta till våld om det krävs och man ska inte jävlas med folk, skvallra, eller umgås med kriminellt slödder., det har jag inrotat i ryggmärgen.
Sen att man kan va bitter ,otrevlig och hata negrer är en annan sak.

Tänk om min pappa hade varit en snäll pappa som var hemma mycket men samtidigt var en jävla mes, då tror jag att jag hade varit väldigt olycklig som vuxen eftersom jag inte haft en manlig förebild som är som en man bör vara rent naturligt.
Akademiker som är män är oftast veka mesiga och en sådan vill man inte ha som pappa tror jag.
Har själv sett vad det blev av killarna i klassen med sån pappa och dom blir trampade på av deras fruar och utnyttjad i övrigt

Jag tror att det är bättre att ha en pappa som är hyfsat dålig men har nån sorts moral än att inte ha en pappa alls.
Tror att det är bra att föräldrarna är tillsammans fram till typ att barnet blir mer självständigt vid 13 års åldern ungefär än att skiljas när ungen är 7 år gammal.

WOW. Din pappa var en ilsken, grälsjuk rasist som du helst inte vill träffa om du inte måste men du tror ändå att han är en bättre pappa än en snäll akademiker som är villig att kompromissa i sin relation (vilket du ser som att han blir överkörd)? Fattar inte hur du kommer fram till den slutsatsen, din pappa har verkligen lyckats snedställa dig!

Det är tusen gånger bättre att uppfostras av EN enda, vettig person än att uppfostras av två puckon.
Naturligtvis är det allra bästa att ha två kärleksfulla, sunda föräldrar som hjälps åt - men barn kommer i kontakt med många människor under sitt liv som de kan ta intryck av så att bara ha en förälder behöver inte innebära en dålig uppfostran eller brist på förebilder.
Citera
2025-01-17, 00:18
Medlem
bullmonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
En förälder kan inte både arbeta och lägga den energi som behövs på ett barn. Det är helt enkelt fysiskt omöjligt. Så barnet blir lidande i alla fall med bara en förälder jämfört med barn som har två. All statistik är solklar.

Detta är korrekt.
Citera
2025-01-17, 04:29
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Hade du hellre velat att de bodde ihop och bråkade?
Absolut. Konflikter skadr inte nödvändigtvis. Brist på konflikter är inte heller nödvändigtvis helande. De har överhuvudtaget aldrig höjt rösten mot varandra inför mig. Varken innan, under eller efter skilsmässan.
Citera
2025-01-17, 05:53
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Tala för dig själv. Jag och många andra skilsmässobarn hde allt det där - två stabila föräldrar som höll sams och kunde umgås, bodde nära, varannan vecka och allt det där. Det var inte minsta okej för det.
Tala för dig själv. Inget i mitt liv har varit så destruktivt som att växa upp med en bitter förälder som ständigt hotade att lämna.
Citera
2025-01-17, 05:58
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Tala för dig själv. Inget i mitt liv har varit så destruktivt som att växa upp med en bitter förälder som ständigt hotade att lämna.
Och tala för dig själv... Sedan finns det ju givetvis grader i konflikter. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan extrema fall av konflikter/psykisk misshandel definitivt vara värre än en splittrad familj. Det enda jag vet är dock att ALLA(och det är många) skilsmässobarn jag känner är på ett eller annat sätt uppfuckade. Av ett eller annat skäl, såklart.
Citera
2025-01-17, 06:05
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Och tala för dig själv... Sedan finns det ju givetvis grader i konflikter. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan extrema fall av konflikter/psykisk misshandel definitivt vara värre än en splittrad familj. Det enda jag vet är dock att ALLA(och det är många) skilsmässobarn jag känner är på ett eller annat sätt uppfuckade. Av ett eller annat skäl, såklart.
Och jag hävdar att dom skulle vara minst lika uppfuckade av att växa upp i ett hem där den ena eller båda föräldrarna avskyr varandra.

Vi känner ju bara det liv vi själva levt men jag tror genuint att jag hade haft en lyckligare barndom (som satt färre spår i även mina vuxna relationer) om mina föräldrar hade separerat.
Senast redigerad av brukstjack 2025-01-17 kl. 06:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in