2025-01-14, 18:59
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Var ca 4 när mina föräldrar gick isär. Jag har svaga minnen några få från tiden dom levde ihop.
Det sög att växa upp att åka iväg varannan helg/vecka till en stad lite längre bort.
Jag fick en rätt OK bonusfarsa men innan ja blev lite äldre tonåring var jag tvungen att åka i mellan. Det sög och nästan alla jag vet som haft liknande situationer har hatat det.
Båda föräldrarna har vart bra och kärleksfulla så inge fel på dom men just grejen att ha "två rum" som inte blir riktigt färdiga.

Hade det varit annorlunda om föräldrarna bott nära varandra och du bott lika mycket hos båda tror du? För det du beskrev lät asjobbigt.
Citera
2025-01-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Det är väl annars en av de vanligaste orsakerna till att man skiljer sig/separerar? Att den ena (oftast kvinnan) står för merparten av hushållsarbetet. Klart man tröttnar av att plocka massa bajsiga kalsonger från golvet varje dag.

Att kvinnan gör allt. Give me a break.
Tror inte ett dugg på det.
Citera
2025-01-14, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Tala för dig själv. Jag och många andra skilsmässobarn hde allt det där - två stabila föräldrar som höll sams och kunde umgås, bodde nära, varannan vecka och allt det där. Det var inte minsta okej för det.
Hade du hellre velat att de bodde ihop och bråkade?
Citera
2025-01-14, 20:00
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Hade det varit annorlunda om föräldrarna bott nära varandra och du bott lika mycket hos båda tror du? För det du beskrev lät asjobbigt.

Ja det hade det. Alltså båda föräldrarna har vart bra och sett till mig och min systers behov i stort men hade jag haft dom i samma stad hade jag kunnat gå o lekt med kompisarna på annat sätt och det hade inte vart lika "onormalt" att åka till en annan stad för o bo med farsan.

Nu när jag är 30+ och ser tillbaka är det just det jag skulle ha velat ändra. Hade nog haft bättre relation idag med farsan också om så var fallet. (Den är inte dålig men inte heller så bra jag hade velat ha med en far)
Citera
2025-01-15, 02:23
Medlem
Beror väl helt på hur föräldrarna tar separationen. Men som Dr Phil en gång sa, "hellre komma från en splittrad familj än att bo i en".
Citera
2025-01-15, 03:01
Medlem
zombie-nations avatar
Självklart är det bättre med två vuxna och barn. Men detta behöver inte vara en partner. Det finns alternativa familjebildningar med en mamma och en mormor, en mamma och ett syskon och en mamma och en kompis som bor tillsammans. Så länge det är en bra stabil miljö så är två vuxna bättre än en.
Citera
2025-01-15, 03:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Självklart är det bättre med två vuxna och barn. Men detta behöver inte vara en partner. Det finns alternativa familjebildningar med en mamma och en mormor, en mamma och ett syskon och en mamma och en kompis som bor tillsammans. Så länge det är en bra stabil miljö så är två vuxna bättre än en.

Nej jag håller inte med. De båda personerna måste åtminstone vara av olika kön, för det är viktigt för både flickor och pojkar under olika perioder av uppväxten, att dels identifiera sig med föräldern (eller föräldrasubstitutet) av det egna könet, och dels distansera sig från (jag menar: "inse att man i vissa avseenden är en annan sort") från föräldern (eller föräldrasubstitutet) av det andra könet. Och i synnerhet en pojke kan aldrig uppfostras till en man av två kvinnor, det GÅR bara inte.

En flicka som växer upp med bara män blir också ofta mer manhaftig än andra flickor, men det skadar henne inte på samma sätt. Hon kan till och med få fördelar av det i vissa sammanhang (att kunna försvara sig mot antastande män, att kunna stå på sig mot män, att vara mer aggressiv i karriären). Men på andra sätt blir det förstås en nackdel, hon kommer inte att ses som särskilt attraktiv av män t.ex. om hon inte kan uppträda feminint, så den biten blir svår för henne om hon inte har turen att bli så vacker att det kompenserar för hennes personlighet.

...fast även om det är två personer av samma kön, t.ex. bror och syster, som uppfostrar ett barn som systern fått genom insemination eller en tillfällig förbindelse... så blir det också konstigt. Det blir svårt för barnet att förklara för kamraterna och lärarna i skolan, barnet kommer att ses som avvikande. Folk kommer att spekulera om incest. Och barnet kommer inte att få se ett normalt kärleksförhållande inför sina ögon, det kommer inte att få en mall för hur ett äktenskap ska se ut. (Och då har jag INTE sagt att alla äktenskap mellan man och kvinna är normala för det, eller goda förebilder för barnen - men två fel gör inte ett rätt.)
Senast redigerad av Merwinna 2025-01-15 kl. 03:11.
Citera
2025-01-15, 04:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Det finns inget magiskt med två vuxna, men motpolerna fader och moder är ofta av stor värde för de kompenserar varandras typiska tillkortakommanden (modern är exempelvis ofta överdrivet paranoid kring barnets trygghet, fadern saknar ofta emotionell intelligens för att förstå vad barn signalerar) . Helst gärna finns det en tiotal vuxna som i en storfamilj med farbröder och farfar och mormor och allt möjligt där alla är med och kompenserar sådant som barnet saknar från olika vuxna i familjen (fadern och modern är möjligen ständigt stressade av karriären och då kommer farfar och farmor in med en lugn, trygghet och tålamod som barnet annars saknar).

Jag lyfter därmed alltid upp storfamiljen som ett ideal snarare än kärnfamiljen, men resten av samhället tycks röra sig åt motsatt håll och vilja lyfta fram till och med kritik mot tvåsamhet där exempelvis en fader eller moder räcker.

Vi kommer så småningom att röra oss mot en framtid där konstiga singelmän har samma rätt att adoptera barn eller betala tredje världenkvinnor att föda deras barn. Givetvis kommer det inte vara en bra miljö för barn att växa upp i.
Citera
2025-01-15, 06:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Så var det för mig, det blev inte långvarigt.
Citera
2025-01-15, 06:39
Medlem
Citat:
Är det något magiskt med siffran två? Eller är två vuxna bättre än en, tre vuxna bättre än två etc?
Citera
2025-01-15, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Alla väninnor jag har samt jag själv har haft ojämlik arbetsfördelning i hemmet som åtminstone en delorsak till separation från medföräldern.
Citera
2025-01-15, 06:57
Medlem
Biggedys avatar
Gör mig kom skilsmässan som en blixt från en klar himmel.

Jag blev helt rebellisk.

Minns att jag som 14-åring var borta hela nätterna på helger utan att någon visste var jag var eller vad jag höll på med. Sov hos min flickvän som var 15 då. Krökade och levde jävel.

Föräldrarna hade fullt upp med sina egna liv och trodde väl att jag var hos den andra föräldern. Helt galet när jag tänker tillbaka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in