Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Självklart är det bättre med två vuxna och barn. Men detta behöver inte vara en partner. Det finns alternativa familjebildningar med en mamma och en mormor, en mamma och ett syskon och en mamma och en kompis som bor tillsammans. Så länge det är en bra stabil miljö så är två vuxna bättre än en.
Nej jag håller inte med. De båda personerna måste åtminstone vara av olika kön, för det är viktigt för både flickor och pojkar under olika perioder av uppväxten, att dels identifiera sig med föräldern (eller föräldrasubstitutet) av det egna könet, och dels distansera sig från (jag menar: "inse att man i vissa avseenden är en annan sort") från föräldern (eller föräldrasubstitutet) av det andra könet. Och i synnerhet en pojke kan aldrig uppfostras till en man av två kvinnor, det GÅR bara inte.
En flicka som växer upp med bara män blir också ofta mer manhaftig än andra flickor, men det skadar henne inte på samma sätt. Hon kan till och med få fördelar av det i vissa sammanhang (att kunna försvara sig mot antastande män, att kunna stå på sig mot män, att vara mer aggressiv i karriären). Men på andra sätt blir det förstås en nackdel, hon kommer inte att ses som särskilt attraktiv av män t.ex. om hon inte kan uppträda feminint, så den biten blir svår för henne om hon inte har turen att bli så vacker att det kompenserar för hennes personlighet.
...fast även om det är två personer av samma kön, t.ex. bror och syster, som uppfostrar ett barn som systern fått genom insemination eller en tillfällig förbindelse... så blir det också konstigt. Det blir svårt för barnet att förklara för kamraterna och lärarna i skolan, barnet kommer att ses som avvikande. Folk kommer att spekulera om incest. Och barnet kommer inte att få se ett normalt kärleksförhållande inför sina ögon, det kommer inte att få en mall för hur ett äktenskap ska se ut. (Och då har jag INTE sagt att alla äktenskap mellan man och kvinna är normala för det, eller goda förebilder för barnen - men två fel gör inte ett rätt.)