2025-01-13, 12:33
Medlem
Mycket trevligare vatten i Stockholm än Göteborg. På Västkusten är ju vattnet fullt av maneter och krabbor och skit. Usch!
Citera
2025-01-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om du tycker att Östersjön, Öresund osv är sött har du aldrig badat i en (in-)sjö.
Jag har en stor fin badsjö 200m från där jag bor. Badar bara det gånger jag kommer hem från jobbet eller då jag inte orkar åka det 10minuterna till havet....
Som sagt, grodor finns i östersjön inte fan finns det grodor i det riktiga havet...
Citera
2025-01-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag hatar att bada i salta havet. Det kliar på huden av saltavlagringarna!
Normala personer brukar ta en kort dusch efter salta bad...
Citera
2025-01-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Havsvattnet i Umeå är ju odrickbart. För mycket salt. Kommer man upp till Luleå så känner jag inte till förhållandena.

Vattnet i en insjö är däremot att drickbart. Med drickbart menar jag att inte använda det som dricksvatten, utan mer att att ta en slurk eller använda det som kaffevatten.
Vore skoj om du provade skillnaden på sötvattnet (som jag kallar det uppe hos er) med det riktigt salta vattnet från Halland och norrut.
Citera
2025-01-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Mycket trevligare vatten i Stockholm än Göteborg. På Västkusten är ju vattnet fullt av maneter och krabbor och skit. Usch!
Maneterna är rätt ovanliga då det föredrar kallare vatten än 18 grader och då drar sej utåt, om inte så ser man dom rätt tydligt på avstånd. Krabbor??? Hur kan du stöta på en lite krabba när du badar? De springer ju fort som fan iväg om man närmar sej! Vad jag hör har du aldrig badat i det riktiga havet....
Citera
2025-01-16, 23:34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag bor och har alltid bott i eller utanför Göteborg. Här är det jag kallar för det riktiga havet salt och fräscht! Har varit på Öland mfl ställen där det sk havet är sött. Havet är ju bara salt ner till Laholmsbukten, efter det är det ju rätt sött, typ Helsingborg och Malmö tex. Från Ystad och norrut är det ju princip som vattnet i en insjö. Vad tycker ni som bor på ostkusten, gillar ni sötvattnet i det ni kallar havet eller gillar ni det salta vattnet som finns på västkusten?
Märklig fråga, västkusten är ju inte salt som t ex Medelhavet, eller ens Atlanten nedanför Biscaya, så jag vet inte varför slammet utanför Gbg skulle vara så märkvärdigt?
Knappt ens Atlanten, ju, mer en utlöpare till Östersjön.
Citera
2025-01-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Märklig fråga, västkusten är ju inte salt som t ex Medelhavet, eller ens Atlanten nedanför Biscaya, så jag vet inte varför slammet utanför Gbg skulle vara så märkvärdigt?
Knappt ens Atlanten, ju, mer en utlöpare till Östersjön.
Men en jävla skillnad mot Östersjön där grodor och snokar simmar fritt vad jag har sett!
Här kommer lite fakta:
Skagerrak, hårddraget, är Sveriges enda ”riktiga” hav då det inte finns några fysikaliska hinder för havets rörelser och salthalten ligger runt 35 promille, precis som i oceaniskt vatten.

Vattnet i Östersjön är bräckt – en blandning av söt- och saltvatten. Havet är världens näst största brackvattenhav efter Svarta Havet. Salthalten i dess ytvatten minskar från söder till norr, från 10 promille (tusendelar) i Öresund till 2-3 promille i Bottenviken. I världshaven är salthalten cirka 35 promille.

Fakta Google, sökning på "salthalt"...

Så vad har du dina fakta ifrån?
Citera
2025-01-16, 23:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Men en jävla skillnad mot Östersjön där grodor och snokar simmar fritt vad jag har sett!
Här kommer lite fakta:
Skagerrak, hårddraget, är Sveriges enda ”riktiga” hav då det inte finns några fysikaliska hinder för havets rörelser och salthalten ligger runt 35 promille, precis som i oceaniskt vatten.

Vattnet i Östersjön är bräckt – en blandning av söt- och saltvatten. Havet är världens näst största brackvattenhav efter Svarta Havet. Salthalten i dess ytvatten minskar från söder till norr, från 10 promille (tusendelar) i Öresund till 2-3 promille i Bottenviken. I världshaven är salthalten cirka 35 promille.

Fakta Google, sökning på "salthalt"...

Så vad har du dina fakta ifrån?
Här; https://sv.wikipedia.org/wiki/Salinitet

Gbg är en öde vik en bra bit österut i norra Atlanten, långt ifrån ett riktigt hav som t ex Biscayabukten, och liksom resten av Atlanten betydligt mindre salt än t ex Medelhavet.
Men visst, Östersjön är en sjö, inget hav, med bräckt vatten.

Skagerrack är nära ett hav, men bara göteborgare kan kalla det ett riktigt hav.

Medelhavet: 3,8% https://www.tui.se/inspiration/sa-hog-ar-salthalten-medelhavet
Atlanten varierar; https://sv.wikipedia.org/wiki/Atlanten#Djup_och_salthalter, men inte 3,8
Citera
2025-01-16, 23:58
Medlem
Citat:
Här; https://sv.wikipedia.org/wiki/Salinitet

Gbg är en öde vik en bra bit österut i norra Atlanten, långt ifrån ett riktigt hav som t ex Biscayabukten, och liksom resten av Atlanten betydligt mindre salt än t ex Medelhavet.
Men visst, Östersjön är en sjö, inget hav, med bräckt vatten.

Skagerrack är nära ett hav, men bara göteborgare kan kalla det ett riktigt hav.

Medelhavet: 3,8% https://www.tui.se/inspiration/sa-hog-ar-salthalten-medelhavet
Atlanten varierar; https://sv.wikipedia.org/wiki/Atlanten#Djup_och_salthalter, men inte 3,8
i vilket fall som helst så är det saltvatten norr om Laholm, därefter ganska sött vatten.....
Citera
2025-01-16, 23:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
i vilket fall som helst så är det saltvatten norr om Laholm, därefter ganska sött vatten.....
Men inte riktigt hav förrän sydväst om Danmark
Citera
2025-01-17, 00:05
Medlem
exoticspices avatar
Älskar de salta havet.

Det salta badet gör att man blir brun snabbare och får en mycket snyggare bränna än i bräckt vatten.
Sedan doftar huden så gott salt.
Citera
2025-01-17, 00:32
Medlem
Citat:
Men inte riktigt hav förrän sydväst om Danmark
som jag sagt ett par gånger, havet är lagom salt från Kungsbacka och norrut! Hur salt det är i medelhavet eller atlanten är ju OT då tråden handlar om vattnet runt Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in