Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Men även om det skulle vara föräldrarna som är problemet, så förefaller det ju snarare vara så att dom "står i vägen" för förvaltare och/eller omsorgspersonal, snarare än för Therese. Eller att det i vart fall är förvaltare och/eller omsorgspersonal som TYCKER att det är dom som står i vägen för Therese.
Initialt så har ju vi sett exakt samma program - och vet inte mer än vad som framgår där. Men till skillnad från dig så är jag verksam inom juridiken och är alltså bevandrad i såväl LSS-lagstiftningen, som Föräldrabalkens bestämmelser om förvaltarskap. Jag har även läst handlingar i det aktuella fallet. Så när du pratar i termer av att det är "ett skolexempel" och "uppenbart" så skulle jag vilja presentera det jag vet utifrån programmen och handlingarna jag tagit del av:
1. Att det inte finns någon historik av misshandel/våld eller hot mot Therese (inga domar, inga nedlagda förundersökningar och heller inga ärenden hos Socialtjänsten). Man vet också att åklagare och polis avslagit ansökan om kontaktförbud med motiveringen att det inte förekommit något hot eller trakasserier riktade mot Therese.
2. Att dom enda som beskrivit Therese situation i Degerfors som ohållbar är den tidigare förvaltaren samt de f.d assistenterna. Therese själv har aldrig nämnt något som kan indikera på det och heller inte släkt, vänner eller grannar. Lägg då till ovan nämnda om polis, åklagare och socialtjänst.
3. De tidigare assistenterna samt assistansbolaget har uttryckt att dom inte klarat av uppdraget på grund av föräldrarnas ageranden och att konflikterna som funnits mellan assistansbolaget och dom. Det framgår också att de personliga assistenterna upplevt en otrygg arbetsmiljö i mötet med föräldrarna. Det är i princip detta som ligger till grund för deras slutsats om att Therese tagit skada av föräldrarna. Samtidigt som man vet att inga sådana indikationer funnits från annat håll än från just assistansbolaget (läs ovan). Detta indikerar på att den egentliga problembilden kanske snarare handlar om assistansbolaget och föräldrarnas konflikt och samarbetssvårigheter.
4. Att när den nya förvaltaren (som granskningen handlar om) tillträder så blir hennes direkta/första åtgärd att ansöka om kontaktförbud, samt därefter om skyddade personuppgifter. Hon gör med andra ord ingenting för att skaffa sig en egen uppfattning eller försöka överbygga de samarbetssvårigheter som tidigare funnits. Detta gör ju att Therese önskan/åsikt och bild av situationen kommer i ännu mer skymundan än vad den var innan. Man kan också fråga sig hur pass objektiv förvaltaren varit och hur mycket hon egentligen sett till Therese bästa.
5. Att den enda gången i programmet man får höra Therese egna ord om föräldrarna, i samband med besöket från UG:s reportrar, så säger hon: "Men dom får ju komma om dom vill, för jag fyller ju år snart..." samt "Vi får ju höra med dom allihop om dom vill komma hit allihop..." Detta säger alltså Therese helt självmant utan fråga eller "provokation". Viktigt att notera är att detta besöket inte skett på ett överrumplande, pressande eller påtvingat sätt då det var Therese själv som satt ute på sin balkong och frågade UG:s reportrar om dom ville komma in. Det är heller inte Therese själv som avslutar samtalet eller kastar ut UG:s reportrar, utan att reportrarna självmant gör detta efter att assistanschefen opponerat sig (vilket assistanschefen inte har lagstöd att göra, vilket också visar vilka metoder som använts "över huvudet" på Therese och hennes önskemål).
6. Vidare uppger SVT/Uppdrag Granskning i sin inlaga till Granskningsnämnden att det finns icke utgivet material där reportrarna efter ovan nämnda del i samtalet frågar om Therese vill ringa sina föräldrar. Detta ville då Therese, med motiveringen att hon då kunde bjuda dom på sitt födelsedagskalas. Dock bedömde UG-reportrarna att detta inte skulle göras. Det finns även icke utgivet material där Therese tillfrågas varför hon bor i Örnsköldsvik, varvid hon svarade att Madde (assistanschefen) tyckte att hon ska bo här i fortsättningen. Detta visar att Therese inte verkat ha någonting emot att prata med sina föräldrar, samt att flytten till Örnsköldsvik inte är någonting hon själv önskat eller ens förstått syftet med.
7. Som bekant har Therese skyddade personuppgifter för att man inte vill att föräldrarna skall kunna kontakta henne. Det framgår också i programmet att Therese inte har någon mobiltelefon och att hon säger till reportern: "Jag har ju ingen telefon eller någonting" och på frågan varför så svarar hon: "För då blir Linda (förvaltaren) tokig" samt: "Jag har ju sagt till dom att jag är tvungen att ha det. Jag är ju tvungen att ha telefon när jag är själv, för annars har jag ju ingenting att göra". Detta visar att det är förvaltaren, snarare än Therese själv, som är drivande i att Therese inte skall ha någon telefon (och kunna ha någon kontakt med sina föräldrar). Att som förvaltare förvägra sin klient en mobiltelefon är en begränsningsåtgärd som inte har stöd i lag eller ingår i förvaltaruppdraget, vilket säger en hel del om vilka metoder förvaltaren använt.
8. Det framgår också i programmet att Therese inte har någon daglig verksamhet, trots att hon förefaller vara en mycket social person. Det framstår ju också som både viktigt och naturligt att hon som flyttat till en helt ny kommun, där hon inte känner någon, har all anledning att ingå i daglig verksamhet för att lära känna andra och skaffa sig en bekantskapskrets. Hon uttrycker ju dessutom själv att hon inte har någonting att göra om dagarna, när hon pratar om att hon inte har någon mobiltelefon (läs ovan). Man kan ju då på goda grunder påstå att detta är en åtgärd förvaltaren valt för att Therese inte skall riskeras att röjas, snarare än att det skulle vara Therese egna önskan.
...Nu när du har denna information vid handen vad tänker du då om att vilken "skada" Therese tagit och vad Therese egna önskan är i detta? Anser du det fortfarande som "uppenbart" och "ett skolboksexempel"?
Tack för ett så kvalitativt inlägg.
Skrämmande exempel på bristerna i systemet. Skatteverkets verkställande av sekretessbelagd folkbokföring förtjänar också kraftig kritik. Vet ärenden där brottsutsatta blivit nekade då en polisutredning inte räcker för att styrka att hotet är fortsatt "aktivt". Verkar som man brustit i omdömet här...
Beklämmande case överlag. HVB/LSS osv är big business, och man har mer eller mindre kidnappat en kassako. Den kon göds med skattepengar. Sjukt att man inte har bättre koll på aktörer inom dessa branscher. Bubblar upp skräckhistorier konstant.
Mina tankar går till föräldrarna (och Therese). Måste vara fruktansvärt att hamna i denna maktlöshet och orättvisa.
F.ö. ett bra exempel på vikten och behovet av grävande och kritisk journalistik i samhället.