2025-01-15, 12:44
Medlem
Ur optio platsannons:
Du är spindeln i nätet och den som ser till att saker och ting händer. Tänk dig här att du får rodda med allt från att dina huvudmän ska sälja en fastighet, flytta, behöver få bättre vård, se över placeringar, ställa krav på assistansbolag, driva processer mot en myndighet eller privatperson, söka merkostnadsersättning, tandvårdskort eller en fond. Det kan även handla om att lugna en huvudman eller lösa en fråga tillsammans med boendepersonal, dvs det som bäst gagnar din huvudman. Omväxling är ordet.
Citera
2025-01-15, 13:36
Medlem
Det här har satts i system. Hitta personer som behöver hjälp via kommunerna (enkelt för kommunerna att anlita företag som Optio AB) men många gånger söker de själva upp personer och ansöker om förvaltarskap. Sen isolerar man personerna och ser till att de får skyddade uppgifter så att vänner och anhöriga omöjligen kan hjälpa och ha kontakt med personen i fråga.

Att Skatteverket utnyttjas på detta vis är äckligt. Man missbrukar skyddade personuppgifter å det grövsta. Men för företag som Optio AB är detta ett guldtillfälle för att kunna utnyttja sina kunder.

Det är vidrigt att brott mot mänskliga rättigheter kan ske på detta sätt i välfärdssamhället, allt med våra skattepengar som lön för mödan.

Att nämndemännen i överförmyndarnämnderna inte gör något gör de till medbrottslingar. Sen måste våra politiker se till att ändra lagen kring skyddade uppgifter så att dessa inte ska kunna missbrukas för sådana här ändamål.

Det finns säkert många många fler än de vi läst om på Flashback, fler än Théresè, Arne och Monica. Detta handlar om mer än enskilda fall. UG belyser hur lätt det är att utnyttja vårt system och sköra utsatta människor - som mer än andra behöver sina kontaktnät intakta.
Citera
2025-01-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
UG har solklart hanterat fallet på ett uppenbart tesdrivande manér, inget snack om saken att R Montelius vill ha en guldspade, kosta vad det kosta vill. Ser man inte igenom UGs falskspel så är man troligen korkad eller medvetslös. Kolla på henne i Morgonstudion idag...

https://www.svtplay.se/video/KDvMMop...&position=4855

....snacka om att hennes yrkesheder lär ifrågasättas.

Knappast. Att UG polisanmäls är inte ovanligt men sällan har de gjort något fel.

Vad är det du anser UG gjort här som är brottsligt? Spott ut! Svårt att diskutera med någon som bara säger ”såhär tycker jag” utan att förklara vad ”såhär” är.

Optio AB kan inte bestämma vem Therese får träffa. De får inte isolera henne. UG får eftersöka personer i alla offentliga register, de får åka land och rike runt om de så vill, de får ta emot tips från andra människor och så vidare. Är du en sån som tycker att människor med förståndshandikapp inte får uttala sig och synas på tv kanske?

Det enda oetiska här är utfört av är Optio AB, deras förvaltare och politikerna i överförmyndarnämnden samt tjänstemännen på Skatteverket.

Ska säga dig att jag under många år arbetade med personer som Therese, eller ännu större funktionsnedsättningar. Dessa personer förtjänar inte att behandlas som kassakor för giriga förvaltare utan minsta empati. Deras umgängeskrets är extremt viktiga för dem, eftersom de förutom det självklara sociala samspelet (som alla människor behöver) även behöver stöd i allt möjligt. Det är mycket viktigt att en person inte bara har myndighetskontakter i sitt liv. Det är just då deras liv hamnar i fara, eller att de utnyttjas och bedras.
Citera
2025-01-15, 14:04
Bannlyst
Vi på Flashback kan väl skramla till nån hvb unge som rensar på Optiio och kärringarna som beslutar om Therese.
Personer som förekommer i detta program och håller Therese fången hatar jag mer än kriminella och pedofiler.
Sverige är ett sjukt land.
Citera
2025-01-15, 14:16
Medlem
Citat:
Jag har ingen kunskap om företaget Optio men i det aktuella fallet framkommer inga fel begångna? Verkar mer som att Rebecka Montelius på UG har satsat på fel häst men vägrar "kill your darling"?

Kolla i min länk ovan från dagens Morgonstudion så ser du ett klipp där Terese träffar Rebecka och hälsar glatt igenkännande "- Hej, Rebecka"... och hon ser ut att må som en prinsessa. Ska våra skattepengar gå till enskilda tesdrivande SVT- journalister som driver tesdriven journalistik?

Det måste ju finnas miljoner svenska familjer där barnen bor på annan ort, särskilt om de fyllt 45 år?

Bitch please, UG har gjort mycket bra grejer men det här får de nog lov att släppa.

” 86-årige Arne förlorade sina grävmaskiner när de såldes bakom hans rygg.
Vänner till Monica, 87, trodde att hon hade dött när hon fick skyddad folkbokföring.
Samma förvaltare som har hållit Therese gömd från hennes föräldrar i tre år fortsätter att få nya uppdrag av kommunerna.”
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ltare-uppdagas
Citera
2025-01-15, 15:55
Bannlyst
Här är dom ansvariga som vi kan kontakta.
Dom behöver alla tvångsförvaltas.

https://ibb.co/RBSGCkZ

https://ibb.co/ZGHN4ts

https://ibb.co/4ZgbbJ6
Citera
2025-01-15, 16:30
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillberit
Jag är kluven. Andra bör inte ha fullständig bestämmanderätt över hennes liv och ägodelar men jag ser också problemet i att en person i hennes situation behåller telefonen (åtminstone under en tid) då en person med hennes sjukdomsbild ofta är lättmanipulerad/lättlurad. Om syftet med att ta bort den är att komma bort från destruktiva relationer som förstör för henne och ett telefonsamtal är allt som krävs för dom att få tillbaks henne så kanske det är ett ont måste att ta bort den under en tid. Jag vet inte vad som är rätt.
Att hon inte fått gå utanför lägenheten är en ug-sanning.
UG sanning? Det är hennes egna ord. Så UG och hon ljuger menar du medan optio är osjungna hjältar. Jisses du.
Citera
2025-01-15, 17:22
Medlem
paedors avatar
Inga-Lill Röhr (Närkevägen 1G, 681 43 Kristinehamn, inga-lill.rohr@regionvarmland.se, 0730-69 66 59, 0550-171 38)

Linda Brunzell (Tegvägen 36, 691 48 Karlskoga, 4you@telia.com, 073-554 45 05)

Inger Nordström (Björkåsgatan 7, 688 31 Storfors, lgh 1102, inger.nordstrom@storfors.se, 072-249 30 23)

Eva Närvä Eickenrodt (Sommarrovägen 7, 682 32 Filipstad, eva.narva-eickenrodt@filipstad.se)
Ingegärd Nordkvist (070-565 54 87)

Peter Sporrstedt, Optio AB (Reagatan 10, 723 48, Västerås, 0705-875050, peter@sporrstedt.se)

Överförmyndarkontoret Kristinehamn: (ofn@kristinehamn.se, 0550-869 90)
Senast redigerad av paedor 2025-01-15 kl. 17:57.
Citera
2025-01-15, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Här är dom ansvariga som vi kan kontakta.
Dom behöver alla tvångsförvaltas.

https://ibb.co/RBSGCkZ

https://ibb.co/ZGHN4ts

https://ibb.co/4ZgbbJ6

Mail address till Inga Lill som är ordförande: inga-lill.rohr@telia.com och inga-lill.rohr@regionvarmland.se man kan också maila ofn@kristinehamn.se. Nästa träff är den 20 januari.
Citera
2025-01-15, 18:06
Medlem
Gorbis avatar
Jaha jag såg precis del två av denna vedervärdiga soppa på svt play, har någon fått fram namn och adress till vidret och horan som är förmyndare av stackars Therese?

Jag är normalt sett helt emot våld mot kvinnor men gör ett undantag för denna häxa till "människa" som har utnyttjat ett ålderdomligt och juridiskt fördomsfullt system som tyvärr lever kvar i europas nordkorea sverige med överförmyndarnämnden.

Fram med namn adress och bild på häxan som missbrukar sitt jobb på optio.
Citera
2025-01-15, 18:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Greatis
” 86-årige Arne förlorade sina grävmaskiner när de såldes bakom hans rygg.
Vänner till Monica, 87, trodde att hon hade dött när hon fick skyddad folkbokföring.
Samma förvaltare som har hållit Therese gömd från hennes föräldrar i tre år fortsätter att få nya uppdrag av kommunerna.”
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ltare-uppdagas

Vad skulle Arne 86 göra med grävarna då? Vet du varför de såldes?

Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jaha jag såg precis del två av denna vedervärdiga soppa på svt play, har någon fått fram namn och adress till vidret och horan som är förmyndare av stackars Therese?

Jag är normalt sett helt emot våld mot kvinnor men gör ett undantag för denna häxa till "människa" som har utnyttjat ett ålderdomligt och juridiskt fördomsfullt system som tyvärr lever kvar i europas nordkorea sverige med överförmyndarnämnden.

Fram med namn adress och bild på häxan som missbrukar sitt jobb på optio.

Oj vilka brösttoner du rapar upp, vet du ens om Terese vill ha kontakt med farsan o morsan?

Jag tror att Rebecka Montelius på UG vill göra karriär på tesdrivande journalistik, oetiskt är bara förnamnet. Verkar påhittat det mesta och fulvinklat så det skramlar om det.
Citera
2025-01-15, 18:55
Medlem
Citat:
Vad skulle Arne 86 göra med grävarna då? Vet du varför de såldes?

Oj vilka brösttoner du rapar upp, vet du ens om Terese vill ha kontakt med farsan o morsan?

Jag tror att Rebecka Montelius på UG vill göra karriär på tesdrivande journalistik, oetiskt är bara förnamnet. Verkar påhittat det mesta och fulvinklat så det skramlar om det.
Krävs verkligen en utomordentligt patetisk människa för att sitta och försvara Optio här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in