2025-01-15, 21:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
eh nej? Bankerna är de som bitcoin är största hotet mot.
Etablerad media och politiker är en förlängning av bankernas och internationella företags vilja.
Hittills har ”bankerna” enbart tjänat på bitcoinhandel (genom att dra in avgifter). Vad är det för hot du talar om? Något sådant är såklart löjligt att påstå.
Citera
2025-01-15, 21:51
Medlem
Citat:
eh nej? Bankerna är de som bitcoin är största hotet mot..

Varför skulle det vara största hotet mot bankerna?

Som det verkar har bankerna a lot of fun and games när det kommer till Bitcoin:

1. de lånar ut pengar till folk som investerar i Bitcoin och får ränta.
2. de får del av växelavgifter när folk köper och säljer Bitcoin via Fiat.
3. de får del av fondavgifter vid köp och sälj av ETFer

Ja, bankerna har ett finger med i spelet lite överallt och gläds, som vanligt, över att pengar flyttas runt.
Citera
2025-01-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
Var är vi påväg? så volatilt nu... JP MORGAN VD sa i veckan att bitcoin är största skräpet och används av kriminella. Även någon annan bank chef sa samma sak. Å andra sidan så vet vi att trump och hans barn vill avreglera krypto-marknaden... undrar var vi är på väg

JP Morgan kan nästan ses som ett brottssyndikat lika mycket som en bank. En snabb sökning ger:

https://duckduckgo.com/?q=jp+morgan+money+laundering+price+manipulation+f ines&t=ffab&ia=web

Former J.P. Morgan Precious Metals Traders Sentenced to Prison

https://www.justice.gov/opa/pr/former-jp-morgan-precious-metals-traders-sentenced-prison

Citat:
Ett axplock av rubriker:

JPMorgan fined nearly $40 billion for two-decade legal oversights - Finb

JPMorgan Chase & Co. Agrees To Pay $920 Million in Connection with Schemes to Defraud Precious Metals and U.S. Treasuries Markets

JPMorgan Chase Has Paid $38,995,000,000 in Fines for Banking, Securities and Additional Violations As New SEC Enforcement Action Kicks In

CFTC Orders JPMorgan to Pay Record $920 Million for Spoofing and Manipulation

JPMorgan fined $1.26 billion for manipulating precious metals

Men chefen Jamie Dimon kommer nog att bli mer positiv när hans och andra banker får tillstånd att tillhandahålla bitcoinkonton (typ som ett vanligt bankkonto) åt sina klienter, vilket troligen kommer att hända med den nya regeringen.
Citera
2025-01-15, 21:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Sant, du drabbas nog bara av "relativ fattigdom" som bitcoinlös. I en ECB-artikel spekulerade man om att i vissa scenarion skulle även en bitcoinlös få försämrad köpkraft, objektivt sett, genom att bitcoinägare driver upp priser genom sin förbättrade köpkraft. Jag vet inte om jag köper resonemanget, men jag har inte läst hela artikeln, ska sägas.

Ja ni kan ju sitta och fantisera om det men ni tar bara fiatköpkraft från andra bitcoinbros och då när ni säljer av.

De 99% som står utanför påverkas inte alls. Blir bitcoin x100 större kanske det är en annan sak men men... marginellt även då.
Citera
2025-01-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja ni kan ju sitta och fantisera om det men ni tar bara fiatköpkraft från andra bitcoinbros och då när ni säljer av.

De 99% som står utanför påverkas inte alls. Blir bitcoin x100 större kanske det är en annan sak men men... marginellt även då.

Byter tråd: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-15 kl. 22:12.
Citera
2025-01-15, 22:39
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Varför skulle det vara största hotet mot bankerna?

Som det verkar har bankerna a lot of fun and games när det kommer till Bitcoin:

1. de lånar ut pengar till folk som investerar i Bitcoin och får ränta.
2. de får del av växelavgifter när folk köper och säljer Bitcoin via Fiat.
3. de får del av fondavgifter vid köp och sälj av ETFer

Ja, bankerna har ett finger med i spelet lite överallt och gläds, som vanligt, över att pengar flyttas runt.
Det är som hela iden i slutändan med en paralell valuta utanför fiatsystemet och banksystemet där man inte behöver lite på en bank eller påverkas av att de trycker mer pengar, inflation, ränta och bankavgifter om man skickar bitcoin mellan varandra osv.
Det är därför banker alltid uttalat sig negativt om krypto och kommer fortsätta. Men visst tjänar de pengar på de sätt du nämner, det är dock inte tillräckligt för att inte prata negativt om krypto och stänga av bankkonton på folk som handlar med krypto..
Senast redigerad av Badassmfoka 2025-01-15 kl. 23:14.
Citera
2025-01-16, 00:08
Medlem
Under 100k igen, säger ju för fan att att det inte är säkert vi kommer gå upp igen direkt men ni lyssnar ju inte.

Hade varit perfekt att gå kort nu och sätta likvidering vid typ 106k, har svårt att se att det kommer nå dit denna vecka.

Jag säger vi är nere på 93k på fredag.
Citera
2025-01-16, 00:21
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Under 100k igen, säger ju för fan att att det inte är säkert vi kommer gå upp igen direkt men ni lyssnar ju inte.

Hade varit perfekt att gå kort nu och sätta likvidering vid typ 106k, har svårt att se att det kommer nå dit denna vecka.

Jag säger vi är nere på 93k på fredag.
Haha what, den snuddade över 100k några minuter. På något sätt betyder det att vi måste lyssna på dig att vi går ner mot 80k snart som du skrev innan?
Citera
2025-01-16, 00:32
Medlem
Citat:
Haha what, den snuddade över 100k några minuter. På något sätt betyder det att vi måste lyssna på dig att vi går ner mot 80k snart som du skrev innan?
Jag sa att det är en bulltrap
Citera
2025-01-16, 00:41
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag sa att det är en bulltrap
Gick tillbaka flera av dina inlägg och det har du inte skrivit senaste par dagarna iaf. Om det nu är vad du menade så återstår att se. Fattar inte hur man kan mena vad var det jag sa för att något går ner 1% från just över 100k till just under. Just nu är den över 100k igen.
Citera
2025-01-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är en trading-tråd enligt rubriken, men det är alldeles för lite fokus på trading.

Tyvärr handlar tråden mest om för/emot bitcoin.

Nu fick ni till slut handfast tips, köp/håll och sälj sen mellan 109 till 115. Börja om senare på en lägre nivå.

Då ska jag komma med min tradespaning: jag läste precis att det finns ett rykte att Trump kommer att satsa på en kryptoreserv utan Bitcoin då han vill satsa på projekt som är mer renodlat amerikanskt styrda eller mer kopplade till USA.

Bara att den risken finns gör att jag kommer satsa på tre projekt med tydlig USA-koppling. Tror inte att det nödvändigtvis kommer bli så, men tror inte heller värdet kommer att sjunka om det inte blir så. Sker inget sådant beslut kommer jag bara sälja av och vara nöjd med +-0 eller liten förlust.

Tradingtipset är alltså att inte köpa Bitcoin förrän det är klart med beslut då annan krypto har större potentiell uppsida på kort sikt (eventuell Bitcoinreserv tror jag redan är delvis inprisad då marknaden är väl medveten om den möjilgheten ...)
Citera
2025-01-16, 18:58
Medlem
Är 100 k ett sådant hinder och en psykologisk gräns? Det verkar svårt att stabilisera sig över det och fortsätta uppåt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in