2025-01-16, 09:47
Medlem
Portsprängningar är vardag numera så finns ingen anledning att bry sig, utan det här får vi leva med eftersom varken regering eller myndigheter egentligen vill göra nåt åt problemet.

Iallafall, jag tycker också att vi mycket väl ska ha rättighet att hänga ut de personer som är inblandade. Alla fördelar finns om man vet vilka som sysslar med sådant så att man kan straffa dem indirekt genom utfrysning och inte låta de kriminella vara med i gemenskapen.
Citera
2025-01-16, 10:09
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Nä inte där. Längre mot Mölndal
Panorama hotell ligger i Johanneberg, tvärs över Eklandagstan är det Krokslätt! Punkt.
Citera
2025-01-16, 11:33
Medlem
Wierdandsweets avatar
För två dagar sedan Tisdag kl 23.30 så stod det 2 polis bilar utanför det nya LSS boendet brevid Glasmästaregatan.
Kanske inte har någon med denna händelse att göra(Någon form av hot).
Senast redigerad av Wierdandsweet 2025-01-16 kl. 11:40.
Citera
2025-01-16, 11:42
Medlem
Citat:
Enligt uppgifter till GP utreder polisen om dådet kan kopplas till två tidigare attacker och en pågående konflikt i fotbolls- och gängvärlden.

Enligt vad GP erfar kan en annan fotbollsagent inom Universal 22 knytas till fastigheten i Johanneberg genom anhöriga.

Agenten ska vid flera tillfällen ha synts vid adressen, enligt uppgifter till GP. Han kan också bindas till de två tidigare förmodade måltavlorna.

Fotbollsagenten har tidigare förekommit i en utredning där kända gängkriminella i Göteborg ingick. GP har sökt honom.

https://www.gp.se/krim/uppgifter-exp...b-6c8ad03b900d
Citera
2025-01-16, 12:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gragben
Hörde smällen, enligt 112 appen 800m från mig. Lät som ett planerat dåd. (Bor i krokslätt)
Hur låter ett planerad dåd jämfört med ett oplanerat?
Kan du försöka beskriva det med bokstäver?
Citera
2025-01-16, 14:51
Medlem
Villaområdet byggdes av textilarbetare på fabrikerna vid Mölndalsån för 100-150 år sen. I alla villor bodde det flera familjer och många av "villorna" var och är fortfarande flerfamiljshus. Bostadsrätter, ägarlägenhter ochg hyreslägenheter. Det kallades från början Burås och var ett eget municipalsamhälle som låg i Ögryte socken och med namnet Krokslätt. 1923 blev det en del av Göteborg. Innan dess och fortfarande går gränsen i Eklandagatan. Johanneberg byggdes på 1930-talet för medelklassen medan nedre Johanneberg (den del som inte är funkis) är ett rent överklassområde från början av 1900-talet.

På 1930-talet byggdes också barnrikehusen längs Fridkullagatan, Framnnäsgatan och Stuxbergsgatan vdi samt vid Wallenbergsgatan och Engdahlsgatan i Johanneberg med mera. Dör flyttade arbetarfamiljer från "villaområdet" in. Och en del villorna gjordes om till enfamiljs- och tvåfamiljshus. Inkomsterna i Jahanneberg har alltid varit högre än i Krokslätt och så är det även idag (se Göteborgsbladet). Många som bor i området (främst i Burås och Fredriksdal, inte så vanligt i Getebergsäng, Almedal och Elisedal) har bott här i flera generationer.
Citera
2025-01-16, 15:00
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Johanneberg består mest av funkishus i stora hyreshuslängor blandat med bostadsrättslängor. Går du över Eklandagatan till Krokslätt kommer du till ett exklusivt villaområde med höga priser. Så det är faktiskt konstigt att de på Glasmästaregatan hellre vill höra till funkislängorna än de exklusiva villorna.

Dom s.k funkislängorna du talar om är mestadels bostadsrätter, och 2or där går för runt 3msek. Vi pratar 10-15min promenad till Götaplatsen. Dessutom förskonat från div kriminella element nattetid (bortsett från detta).
Citera
2025-01-16, 16:28
Medlem
Mördad person hittad i skogsparti på Guldheden enl. GP Kan inte vara många hundra meter ifrån, koppling?
Citera
2025-01-16, 16:37
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jo, jag vet. Jag hade en flickvän som bodde där i gymnasiet. Smal fin kropp. Modellansikte. Men lägenheterna var för jävla trånga , mörka och tråkiga.

Jag ifrågasätter inte att Johanneberg är Johanneberg utan varför folk som bor i Krokslätt säger att de bor i Johanneberg. Och bombningen skedde inte i Johanneberg. Däremot dog den där ungen i hissen i Johanneberg.

Har nog ändrats en hel del. Johanneberg är idag ett av dom dyrare områden i stan.
Det finns ett gammalt göteborskt uttryck som lyder ” packet orkar inte upp för backen”. Mycket äldre s.k fina damer bort fortf kring spaldingsgatan.

ONT: har det framkommit något om motiv? Surrats lite om en viss kriminell familj?
Citera
2025-01-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkanperkan
Mördad person hittad i skogsparti på Guldheden enl. GP Kan inte vara många hundra meter ifrån, koppling?

Vad jag kunnat få fram av G-P och bilder på kartan har kroppen hittats i en park strax söder om/ bakom biblioteket vid Dr Fries torg. (Bodde nära där några år runt millennieskiftet.
Då var Guldheden fortfarande "lugna gatan".
Men rätt långt ifrån Glasmästaregatan.
Citera
2025-01-16, 18:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudeln
Jag är inte insyltad själv, men Ockhams rakkniv gäller väl även här?

Personligen kan jag tycka att Sverige behöver göra vad Bukele har gjort med El Salvador. Men hur rättssäkerhet är det, buhuhu? Din mamma! Vad är viktigast, att vanligt hederligt folk kan leva normala liv eller att någon halv-/småkriminell döms till ett för högt/felaktigt straff? Minsta samröre med gängkriminella och man åker dit! Och då ska de inte vara några fjolliga straff där de intagna får gråta ut i media över att de "tvingas" dela rum och inte får ryska kaviar till frukost. Nä, istället bör de skickas på arbetsläger i Kongo för att gräva efter sällsynta jordartsmetaller med sina bara händer i minst 20 år. Men det vill förstås inte "stjärnadvokater", socialtjänst, polis och trapphusreparatörer, ty då skulle halva Sverige stå utan jobb om inte mongoloidsläkten Kahn fortsatt ska vallas i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Härligt att du lever upp till klyschan vad gäller korkade åsikter och förenklad världsbild hos människor med Ockhams rakkniv som livsåskådning.

Man måste skilja medan fantasi och verklighet. Vem har inte fantiserat om en jättelik massgalge, likt den i Jan Troells film 'Nybyggarna', där hela Ali Khan-klanen på en och samma gång kunde hängas med ett enda ryck i en spak?
Citera
2025-01-16, 18:46
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Man måste skilja medan fantasi och verklighet. Vem har inte fantiserat om en jättelik massgalge, likt den i Jan Troells film 'Nybyggarna', där hela Ali Khan-klanen på en och samma gång kunde hängas med ett enda ryck i en spak?

Jag ser inte problemet. El Salvador hamnade i en desperat/ohållbar situation som gjorde att Bukele fick makten att städa nästa obehindrat, varför skulle inte Sverige kunna (hamna där)? Märkligare saker har hänt genom historien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in