• 6
  • 7
2025-01-14, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Förstår dock inte vart i min text eller din text det är som du är kritisk mot mig…

TS frågar heller inte efter en 59 Cadillac så det är irrelevant.

Jag var egentligen inte särskilt kritiskt alls, möjligen att vi har en smula olika åsikter om dagens kvalitetsnivå jämfört med för bara några år sedan. I övrigt skrev jag mest som info och kuriosa för de som kanske var lite nyfikna på märket, som för övrigt en svensk var väldigt i det där med Cadillacs precision och kvalitet i märkets spirande ungdom. En svensk som är sannolikt ganska okänd för de flesta men som många ändå på sätt och vis hållit i handen….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-01-14 kl. 09:13.
Citera
2025-01-14, 09:53
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedtHvH
Jag är lite inne på att köpa min första bil nu till sommaren, och mina ögon har fastnat lite för Cadillac, mer specifikt CTS modellen. Jag tänkte egentligen bara höra ifall någon här har någon erfarenhet med Cadillac om hur hållbara och billiga de är att köra. Jag kan tänka mig att reservdelar är något dyrare då bilen inte är speciellt vanlig i Sverige, men jag hör gärna från någon som vet exakt.

Jag är medveten att dessa amerikanska bilarna inte är speciellt snåla i bensin, men jag har en tjänstebil från jobbet så det är inte jätte noga, däremot så vill jag fortfarande att den ska vara relativt billigt.

Alltså förut sa man ju att amerikanska och franska bilar var skräp medans jappsarna och tyskarna kunde kvalitet.
Vet inte hur det är med specifikt CTS.
Idag är det nog svårare att generalisera eftersom de olika marknaderna har en del överlapp och nog sneglar mycket på varandra. Förut var amerikanska Fordar skräp, men de som tillverkades i england betydligt bättre.
Citera
2025-01-14, 11:17
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag var egentligen inte särskilt kritiskt alls, möjligen att vi har en smula olika åsikter om dagens kvalitetsnivå jämfört med för bara några år sedan. I övrigt skrev jag mest som info och kuriosa för de som kanske var lite nyfikna på märket, som för övrigt en svensk var väldigt i det där med Cadillacs precision och kvalitet i märkets spirande ungdom. En svensk som är sannolikt ganska okänd för de flesta men som många ändå på sätt och vis hållit i handen….

Jaha! Okej.
Cadillacs kvalitet har varit minst sagt väldigt dålig väldigt länge.
Deras V8-6-4 var ju en katastrof.
Northstar motorn tog väl 10 år innan dom fixade de katastrofala topplockspackningarna på.
Och idag verkar bilarna vara helt hopplöst ihopmonterade, se gärna på YouTube där folk går igenom bilarnas kvalitet.

Tyvärr.
Men likväl skulle man fortfarande vilja ha en CTS-V.
Citera
2025-01-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jaha! Okej.
Cadillacs kvalitet har varit minst sagt väldigt dålig väldigt länge.
Deras V8-6-4 var ju en katastrof.
Northstar motorn tog väl 10 år innan dom fixade de katastrofala topplockspackningarna på.
Och idag verkar bilarna vara helt hopplöst ihopmonterade, se gärna på YouTube där folk går igenom bilarnas kvalitet.

Tyvärr.
Men likväl skulle man fortfarande vilja ha en CTS-V.

Deras V8-6-4 var egentligen genial, för sin tid i en personbil. Men ja, den var usel kvalitetsmässigt, men å andra sidan närmast en dagslända då den väl försvann väldigt fort. Den var väl dessutom en panikåtgärd framkrystad just av CAFE-kraven.
Citera
2025-01-14, 12:11
Medlem
Mycket svammel som inte har med TS att göra.

Det går inte att jämföra en modern Cadillac med de gamla pråmarna från 60/70-talet.

De moderna Cadillacarna börjar med de tyvärr värdelösa STS:erna.
Underbara bilar att köra, 305 hp är rejält, men det visade sig att Northstar motorn inde var vidare driftsäker.

CTS är både bättre och tuffare.
En sån spöar både BMW och Lexus i stil och attityd.
Och man slipper bli förväxlad med knarksäljande babbar.

Kööp!
Citera
2025-01-14, 16:25
Medlem
Är man ute efter en stor amerikansk GM-bil tror jag det är egalt om man väljer en Chevrolet eller Cadillac.
De består i stort sett av samma/liknande delar.
Analogt med att välja mellan Skoda och AUDI.

Är man i stället ute efter en amerikansk kvalitetsbil, i tidsepoken 1955 till 1995, är min åsikt att man bör välja en MoPar/Chryslerprodukt.
Alla svensksålda MoPar/Chryslerbilar på den tiden, med undantag för BIVA-bilarna, som sidoimporterades av IC/OK, anpassades för den svenska marknaden av ANA.
Gjordes inte med GM-produkterna.
ANA-importerade/sålda MoPar/Chryslerbilars karosser gjordes (nästan) plåtrena och lackades om, samtidigt som de fick en omfattande rostskyddsbehandling.
Kraftigare bromsar och bakaxlar, bättre fälgar, däck, elsystem/-komponenter m m.

Inte en slump att Lars Erik Freeman på dåvarande RPS kom fram till att Plymouth och Dodge var de optimala bilarna för tung krävande tjänst parat med bästa driftsäkerhet.

Min åsikt.
Citera
2025-01-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Är man ute efter en stor amerikansk GM-bil tror jag det är egalt om man väljer en Chevrolet eller Cadillac.
De består i stort sett av samma/liknande delar.
Analogt med att välja mellan Skoda och AUDI.

Är man i stället ute efter en amerikansk kvalitetsbil, i tidsepoken 1955 till 1995, är min åsikt att man bör välja en MoPar/Chryslerprodukt.
Alla svensksålda MoPar/Chryslerbilar på den tiden, med undantag för BIVA-bilarna, som sidoimporterades av IC/OK, anpassades för den svenska marknaden av ANA.
Gjordes inte med GM-produkterna.
ANA-importerade/sålda MoPar/Chryslerbilars karosser gjordes (nästan) plåtrena och lackades om, samtidigt som de fick en omfattande rostskyddsbehandling.
Kraftigare bromsar och bakaxlar, bättre fälgar, däck, elsystem/-komponenter m m.

Inte en slump att Lars Erik Freeman på dåvarande RPS kom fram till att Plymouth och Dodge var de optimala bilarna för tung krävande tjänst parat med bästa driftsäkerhet.

Min åsikt.

Intressant kuriosa, det tackar vi för.

Jag kan spä på med en gnutta mer OT, Gud förlåte mig…
Det må gå kanske inte vet, är att det ”tillverkades” en massa amerikanska bilar (Ford) i Sverige, i Sthlm, under en period på 40-50talet eller så.
Mer om den kanske för många okända men spännande historien kan läsas i länkarna
https://www.aftonbladet.se/bil/a/zL4...svenska-hjarta
https://ford.se/om-ford/historia
https://www.stockholmshamnar.se/hist...motor-company/
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/p...sverige-241619
Citera
2025-01-15, 15:48
Medlem
Tack för, bl a, länkarna.
Du är en klippa Dr Tinnitus!
Dina inlägg i de olika trådarna är ett nöje att läsa!
Citera
2025-01-16, 01:02
Medlem
AhmedtHvHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Bor du nära Sthlm eller Gbg så finns de bra verkstäder inriktade på amerikanska märken.

Cadillac är ju chevrolets lyxmärke. Så tror många reservdelar delas med Chevrolet.

Däremot är jag lite osäker på rost osv.

Bor närmre Malmö isåfall, tror du det finns samma tillgänglighet där?
Citera
2025-01-16, 12:00
Medlem
Citat:

Vet faktiskt inte, hade sökt på Google Maps se va du får fram. Gå med i Facebookgrupp för amerikanska märken eller kanske särskilt någon general motors/cheva/cadillac grupp å kolla me dom. Tror du får bättre hjälp där än på Flashback.

Tyvärr är de ju som så med bilar att har man inte kunskap själv så kan drömbilen ge en hel del huvudvärk, men du kan ju också få tag i en jättefin bil med bra historik och vårda den bra och slippa huvudvärk. Jämför andra bilar från Chevrolet/cadillac från samma år på blocket och se va som har för bekymmer så kan du nog få en fingervisning. Även fast bilarna inte givet delar samma problem fast dom är från samma märke. Lycka till!
Citera
2025-01-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Alltså förut sa man ju att amerikanska och franska bilar var skräp medans jappsarna och tyskarna kunde kvalitet.
Vet inte hur det är med specifikt CTS.
Idag är det nog svårare att generalisera eftersom de olika marknaderna har en del överlapp och nog sneglar mycket på varandra. Förut var amerikanska Fordar skräp, men de som tillverkades i england betydligt bättre.
Simca/Chrysler Horizon, som bl a sattes samman i Finland, ansågs av de flesta motorjournalister som en dålig bil med låg kvalitet och bristfällig driftsäkerhet.
Ändå toppade den MRF:s interna/hemliga statistik över mest tillförlitliga bil med minst antal reklamationer.
Förklara det!
Citera
2025-01-17, 12:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Hedins vid Jägersro har sålt och servat Cadillac i många år.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in