2025-01-16, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Hur mycket pant går till spillo årligen? Mitt egna intryck är att jag pantar allt jag kommer åt, så för mig gör det ingen skillnad.

Tror inte att man tagit med rumänska zigenare i beräkningen för panthöjningen, men klart det blir mer attraktivt för många att panta. Även rumänska zigenare.

Det kommer även att bli ett ekonomiskt tillskott
till alla pensionerade SDare som 2010 blev av JÅ lovad en
bättre pension inte en statlig garantipension och en fördelaktig pensionssparande
Citera
2025-01-16, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Men lös problemet med att åka med din Mercedes till en återvinningscentral och dumpa ner säcken där, då tar hela processen bara några minuter. Eller ännu bättre: bli mer hälsosam och drick kranvatten.

https://pantamera.nu/sv/foretag/atervinningscentral/

Eller lämna din pant till dom som behöver den bättre, det kanske kan få dig att må bättre också. Två flugor i en smäll. Eller beror din framtida ekonomi just precis på dina tomburkar?

Jag funderar ärligt på att börja dricka lådvin som alla kärringar istället gör idag och sluta med öl, så slipper jag betala mer för panten till ett system som oavsett fungerar dåligt och alls fundera på det.
Den dagen de gör om system, så proffspantarna som letar efter burkarna ute i naturen inte kan få pengar i affären som de inte tänkt att handla i och korka igen, samt försämra för alla oss som lämnar igen panten i samma affär vi handlat i, så ska jag börja panta igen.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-01-16 kl. 07:02.
Citera
2025-01-16, 08:00
Medlem
ManMedProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Helvete, pantade sex kassar för inte så längesedan, hade ju varit fint att vänta in, lite som Bitcoinen, 100% ökning!

Du hade säkert kunna bli ekonomiskt oberoende.
Citera
2025-01-16, 08:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsrazor
Zigenarna drar ju redan i burkpåsarna på svagt folk som gamlingar och fruntimmer som ska in och panta.. De lär väl vara ännu mer på när det vankas mer pengar. Mig vågar de sig inte på så det får väl bli jag som pantar framöver. Kanske var det som var tanken från början, att tvinga männen att utföra fler hushållsuppgifter.. Jävla feminister.
Inte bara sliter i burkpåsarna. När min fru pantar och står i godan ro och matar in burkar händer det att nån zigenarkärring står extremt nära. Sen när frugan ska trycka ut kvittot är otäckingen redan där med sina tjuvaktiga zigenarfingrar och försöker knycka lappen.
Citera
2025-01-16, 08:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1000RopparOch1Yxa
Men leksaker beskattas och därefter prissätts. För ingen vill betala 10kr extra per barnmat och sedan måsta springa och panta skiten.
Det kanske inte är frågan vad konsumenterna vill. Detta handlar om incitament för att få tillbaka så mycket av förpackningarna i ett kretslopp. Det är som momsen för ett företag. Den får man ju tillbaks.
Vid inlämnandet av exempelvis 4 burkar och du köper 4 burkar så utgår ju ingen pant. Den kvittas ju.
Det kommer att röra sig om ca 100:- som man får ligga ute med så länge man köper dessa burkar med mat.
Citera
2025-01-16, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Det är sämre att tvätta och hantera burkarna än att krossa ner dem och göra nya.
Mycket möjligt. Det är väl ändå en fördel om dessa glasburkar kommer tillbaks till butiken där de kan hämtas upp av de som krossar dem eller diskar ur dem, (när containern är full).
Citera
2025-01-16, 09:00
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tjena tjena, hej hej!

Andra halvan 2025 höjs panten på burkar 100%:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRPO5o/panten-hojs

Är detta verkligen rätt väg att gå om vi vill slippa EU-migranter som går runt och skramlar med sina pantburkar och tigger?

Kommer den höjda panten leda till att vi får fler EU-migranter som samlar burkar och tigger i Sverige? Diskutera!

Kan meddela att den höjda panten kommer ifrån höjda priser
Citera
2025-01-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tjena tjena, hej hej!

Andra halvan 2025 höjs panten på burkar 100%:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRPO5o/panten-hojs

Är detta verkligen rätt väg att gå om vi vill slippa EU-migranter som går runt och skramlar med sina pantburkar och tigger?

Kommer den höjda panten leda till att vi får fler EU-migranter som samlar burkar och tigger i Sverige? Diskutera!

Nej, det kommer inte leda till fler EU-migranter som samlar burkar och tigger.
Citera
2025-01-16, 09:28
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man får stationera ut sig vid pantautomaterna och när de har fyllt 2 kassar med pant trycker man på biståndsknappen. Då har de gjort 2 goda gärningar. Städat upp panten och gett till behövande.

https://youtu.be/v2m4V6FUseQ
Citera
2025-01-16, 09:31
Medlem
Då måste man bunkra nu innan det är försent. Går det att köpa läsk på dunk annars? Jäkla dumheter för det kommer knappast motivera folk att panta med att man får 2 kr för 1 burk
Citera
2025-01-16, 09:35
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendbortbentlyn
Då måste man bunkra nu innan det är försent. Går det att köpa läsk på dunk annars? Jäkla dumheter för det kommer knappast motivera folk att panta med att man får 2 kr för 1 burk

Nä, inte i detta sosse-land.
Citera
2025-01-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Aliuminium är inte magnetiskt.
Må så vara, det finns nog ändå bra metoder. De måste ju ändå skilja ut diverse tungmetaller, lithium och liknande. Jag säger inte att man ska slänga vad som helst i brännbart, men eftersom mycket verkar hamna tillsammans ändå känns det uppenbart att det är både billigare och bättre att ha allt i en stor process istället för flera små processer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in