2025-01-15, 10:13
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
När burkpanten infördes 1 april 1984 var den på 50 öre vilket idag torde motsvara ca 1,50 kr. Så nuvarande panten är ca 30% lägre än då.

När burkpanten startade 1984 gällde 25 öre/burk. Först 1987 höjdes burkpanten till 50 öre.
Tyskland och Danmark har över dubbla avgiften jämfört vad som gäller i Sverige från hösten -25.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dryckesburk
Citera
2025-01-15, 10:18
Medlem
Thraxxs avatar
Mer folk kommer nog absolut panta mer om panten höjs det säger ju sig själv. 2kr för en aluminiumburk & för en pet-flaska och för en stor pet-flaska 3kr. Men vart tog maskinerna vägen för glasflaskorna som fanns förr? Finns ju inte ett enda ställe där man kan panta glas ju.

Och en rolig sak förr i tiden för dom som inte visste på dom gamla pant centralerna så kunde man ta en back med glas och fästa ett enkelt snöre i backen medans man satte den i masken på bandet, sen efter maskinen registrerat backen & panten så drog man helt enkelt ut backen igen och upprepa proceduren. Maskinerna hade ingen larm eller någonting så man kunde stå där med en back och sen med ett kvitto på 300/400kr hahaha
Citera
2025-01-15, 10:20
Medlem
Zigenarna drar ju redan i burkpåsarna på svagt folk som gamlingar och fruntimmer som ska in och panta.. De lär väl vara ännu mer på när det vankas mer pengar. Mig vågar de sig inte på så det får väl bli jag som pantar framöver. Kanske var det som var tanken från början, att tvinga männen att utföra fler hushållsuppgifter.. Jävla feminister.
Citera
2025-01-15, 10:21
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ja det är rätt väg att gå.

När jag arbetade som vaktmästare kostade burkarna 25 öre i pant. Då låg dom i soprummen i stora påsar. Vi behövde inte ens plocka dom i soptunnorna utan det räckte att ta alla samlade påsar.
Burkarna utgjorde 10% extra ut på lönen och i princip inget extraarbete (och sköttes på arbetstid).

Sedan höjdes priset till 50 öre och då försvann alla påsar med pantburkar.

En fördubbling kommer att ge mindre burkar och man kommer att få gå längre för att samla ihop burkar till samma värde. Så allt färre kommer att tycka att det är mödan värt.
Citera
2025-01-15, 10:25
Medlem
Epimaness avatar
Jaha. Då kommer väl även svagbegåvade panta.

De där pantmaskinerna där man häller i panten lär få intressanta saker instoppade och få fel stup i kvarten med sura köande som följd.
Citera
2025-01-15, 10:32
Medlem
newsfilters avatar
Jag minns när panten var 4:- på stora PET-flaskor när man var barn runt milleniumskiftet... det var rätt mycket på den tiden, både m.a.p. ens ålder och priserna då.
Citera
2025-01-15, 10:33
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Mer folk kommer nog absolut panta mer om panten höjs det säger ju sig själv. 2kr för en aluminiumburk & för en pet-flaska och för en stor pet-flaska 3kr. Men vart tog maskinerna vägen för glasflaskorna som fanns förr? Finns ju inte ett enda ställe där man kan panta glas ju.

Och en rolig sak förr i tiden för dom som inte visste på dom gamla pant centralerna så kunde man ta en back med glas och fästa ett enkelt snöre i backen medans man satte den i masken på bandet, sen efter maskinen registrerat backen & panten så drog man helt enkelt ut backen igen och upprepa proceduren. Maskinerna hade ingen larm eller någonting så man kunde stå där med en back och sen med ett kvitto på 300/400kr hahaha
Det med snöre har man gjort några gånger, sen kunnde man väl även bara panta backen utan glas om jag inte minns helt fel
Citera
2025-01-15, 10:40
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
När burkpanten startade 1984 gällde 25 öre/burk. Först 1987 höjdes burkpanten till 50 öre.
Tyskland och Danmark har över dubbla avgiften jämfört vad som gäller i Sverige från hösten -25.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dryckesburk
Sant, minns fel. Och tydligen startade systemet redan första mars..
Innan dess kunde man också lämna burkar men till tio öres skrotpremie, som alltså inte var en pant utan någon slags betalning för metallvärdet.
Citera
2025-01-15, 10:42
Medlem
Baalzamons avatar
Om dom höjer till 20kr kanske jag orkar börja panta
Citera
2025-01-15, 10:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Det med snöre har man gjort några gånger, sen kunnde man väl även bara panta backen utan glas om jag inte minns helt fel
Backen hade väl ett värde på ca 12 kr om jag inte minns helt fel. Den gick absolut att panta men kanske inte i automater utan att vara full?
Citera
2025-01-15, 10:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Hur mycket pant går till spillo årligen? Mitt egna intryck är att jag pantar allt jag kommer åt, så för mig gör det ingen skillnad.

Tror inte att man tagit med rumänska zigenare i beräkningen för panthöjningen, men klart det blir mer attraktivt för många att panta. Även rumänska zigenare.

Borde införts i Kina, Sydamerika och Indien.

Plast är ett djävla skit i världshaven.

Men, med den nya panten tror jag även de välbesuttna pantar mera.

Råmerna lär inte leta efter någon krona extra.
Citera
2025-01-15, 10:47
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tjena tjena, hej hej!

Andra halvan 2025 höjs panten på burkar 100%:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRPO5o/panten-hojs

Är detta verkligen rätt väg att gå om vi vill slippa EU-migranter som går runt och skramlar med sina pantburkar och tigger?

Kommer den höjda panten leda till att vi får fler EU-migranter som samlar burkar och tigger i Sverige? Diskutera!
Nej, höjd pant kommer inte påverka EU-migranternas mängd i vårt land. När såg du EU-migranter samla burkar sist? Eller någon över huvud taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in