2025-01-15, 12:15
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Dock ska väl sägas att Joensuu kommer att få betydligt större konkurrens än vad hon haft hittills, förutsatt att svenskorna + Skistad håller sig friska framöver.

Sant. Dock är poängsystemet förlåtande om man inte har förmågan. 6st 9e-platser = 400p.
Citera
2025-01-15, 13:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Bäst att inte vara så känslig: när jag någon gång kallat Skistad "halvtroll" o.d. ska det förstås inte tas bokstavligt, det är satir, och hon kommer ju från och tävlar för Konnerud, där det finns en massa gruvgångar, och är mycket förtegen om sitt privatliv, vilket gör det ännu roligare. Ibland har hon betett sig vrångt som ett troll, men förhoppningsvis är hon mottaglig för förbundets och tränares goda råd om att inte vara så provokativ. Jag hatar givetvis varken Skistad eller någon annan norsk atlet, men det finns väl de man gillar mer eller mindre.
bekymret är väl att det finns andra skribenter här som är humorbefriade men hatiska mot t ex Skistad (de tycker troligen själva att deras mobbarhumor är jättekul)

vad gäller Skistad så var väl hennes beteende inte värre än t ex Linns beteende i Ruka för ett antal år sen?

Vore oavsett väldigt kul om hon tar silver eller brons på VM (och OS om ett drygt år)
Citera
2025-01-15, 13:50
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
bekymret är väl att det finns andra skribenter här som är humorbefriade men hatiska mot t ex Skistad (de tycker troligen själva att deras mobbarhumor är jättekul)

vad gäller Skistad så var väl hennes beteende inte värre än t ex Linns beteende i Ruka för ett antal år sen?

Vore oavsett väldigt kul om hon tar silver eller brons på VM (och OS om ett drygt år)

Så länge det inte bryter mot forumreglerna eller saboterar diskussionerna måste folk få skriva det de vill, tycker jag. Jag menar, man behöver inte leta länge för att hitta "hatiska" och hånfulla haranger om allt möjligt på Flashback, inklusive på vintersportforumet. Men om jag läser synnerligen hårda ord om låt säga Calle Halfvarsson eller ryska skidåkare i allmänhet är det väl inget mer med det? Folk framför sina åsikter. Jag kanske anser att Halfvarsson är harmlös, och att det ju är trist att det sällan eller aldrig numer fungerar för honom: men jag känner varken något behov av att polemisera med de som ser saken på annat sätt, än mindre ifrågasätter jag deras rätt att uttrycka sina tankar. Bäst är att inte ta saker så allvarligt, nästan personligt. Det enda man kan göra på ett forum är att försöka föregå med gott exempel, och så gott det går ha överseende med folks egenheter. Jag försöker vara positiv i det jag skriver, ibland känner jag för att skriva lite satiriskt eller sarkastiskt, men inte gentemot andra användare.
Citera
2025-01-15, 14:06
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ja, enig med deg bcdefg, for det å to ganger i samme tekst helt konkret beskylle en utøver for doping, og i tillegg komme med personkarrakteristiker på dagis-mobbernivå er jo liksom bare humor, og stooor humor forstår jeg. God jul ! , får man vel bare si da
(viile like å ha sett responsen om et tilsvarende innlegg om en svensk utøver )

"Och om Björgen bevisligen använde Primolut när hon var 36-37 år gammal, så kan man kanske tänka sig att Skistad använder det nu och använt det under de senaste åren, inte bara när hon var 12 år gammal."

"Men när man valt att satsa på en elitidrottskarriär kan det bli lite besvärligt att bete sig som en störd råautist med elakartade attitydproblem"

"även om hon har något slags mindervärdeskomplex eller ressentiment mot icke trolliknande blonda svenskor, eller vad fan hennes beteende nu kan tänkas bero på."

Och norska skidförbundet borde förmodligen utfrågas lite mer djupgående av svenska sportjournalister om varför det just är deras landslag där "misstag" som de som ledde till Johaugs och Sundbys dopingavstängningar äger rum, samt om Skistads eventuella fortsatta ätande av preparat som Primolut.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-01-15 kl. 14:17.
Citera
2025-01-15, 14:21
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
---humor, og stooor humor forstår jeg.---

Precis så. Men autister sägs inte förstå humor, satir och sådana mänskliga företeelser. Däremot ältar de förmenta oförrätter in absurdum.

Du fick den här tråden låst, där du tycktes vara ute efter att få moderatorerna att stänga av en annan användare (inte jag):

(FB) Event-tråder vinteridrett

Men du lär dig aldrig, tycks det. Försök skriva on topic, och inte diskutera andra användare.

Du kan väl fundera lite på tävlingarna som snart kommer i Les Rousses, och göra lite förutsägelser?
Citera
2025-01-15, 14:33
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Precis så. Men autister sägs inte förstå humor, satir och sådana mänskliga företeelser. Däremot ältar de förmenta oförrätter in absurdum.
Du fick den här tråden låst, där du tycktes vara ute efter att få moderatorerna att stänga av en annan användare (inte jag):
(FB) Event-tråder vinteridrett
Men du lär dig aldrig, tycks det. Försök skriva on topic, och inte diskutera andra användare.
Du kan väl fundera lite på tävlingarna som snart kommer i Les Rousses, och göra lite förutsägelser?
Hi-hi, er ikke lettkränkt av meg, og har ikke en gang anmeldt ett enda innlegg, og langt mindre en annen anvender eller en tråd. Og va gjelder humor, er det mest humoristiske her at man beskyller utøvere for å være dopete, og kaller det humor

Selv bidrar jeg i denne tråden om langrenn mest om tekniske saker, men er ikke innsnødd i enbart det temaet, så har lite kul innimellom også, som de fleste har fått med seg. Men "humor" som konkrete dopingbeskyldninger er ikke min kopp te, så det håller jeg ikke på med, for det er jo ikke annet enn en gavepakke til all verdens laveste trash
Citera
2025-01-15, 16:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det fetmarkerade är en bra och riktig jämförelse. Då lyftes hon till skyarna för att vara tuff med integritet.
Citera
2025-01-15, 16:40
Medlem
drsniffers avatar
Petter Northug nummer 8, 37.1 sek bak vinneren i NM 10 km klassisk på Gåsbu i dag.

Egentlig topp 9, men Emil Iversen ble disket og må nok vinke farvel til VM på hjemme hjemmebane.

Klæææbo ikke til start, men det var nesten 160 andre…

Ville Northug kvalifisert seg til VM om han var svensk??

https://www.nrk.no/sport/langrenn_-petter-northug-rystet-nrks-eksperter_-__hvordan-skal-man-kommentere-dette_-1.17207303
Senast redigerad av drsniffer 2025-01-15 kl. 16:49.
Citera
2025-01-15, 16:43
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Så länge Skistad är den enda norska åkaren som kan besegra de svenska, så är det lugnt för henne. Hon kan bete sig hur som helst men lär ändå få åka.

Åka får hon nog, men kan nog bli kärvt med andra landslagsförmåner om man visar sig vara för mycket av en individuell spelare.
Citera
2025-01-15, 16:49
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade är en bra och riktig jämförelse. Då lyftes hon till skyarna för att vara tuff med integritet.

Hon har fått kritik av folk genom åren, men hon har ju även visat att hon mognat och växt sen hon var 19-20 år gammal. Mig veterligen har hon heller inte stormat iväg från en skidstadion utan att prata med media även om jag tycker kritiken runt Skistad är att göra en höna av en fjäder.

Samtidigt får man väl hoppas att det här blir en lärdom för henne att det finns två sidor av myntet. Man kanske inte ska göra sin bästa Northug-imitation med att hetsa folk när allt går bra och formen finns där och sen inte kunna hantera det när motgångarna sen kommer.
Citera
2025-01-15, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Hon har fått kritik av folk genom åren, men hon har ju även visat att hon mognat och växt sen hon var 19-20 år gammal. Mig veterligen har hon heller inte stormat iväg från en skidstadion utan att prata med media även om jag tycker kritiken runt Skistad är att göra en höna av en fjäder.

Samtidigt får man väl hoppas att det här blir en lärdom för henne att det finns två sidor av myntet. Man kanske inte ska göra sin bästa Northug-imitation med att hetsa folk när allt går bra och formen finns där och sen inte kunna hantera det när motgångarna sen kommer.

Jag har inget problem med om en åkare sköter sig själva. Det är för mycket mediebevakning om skitsaker eftersom den största delen media är just skit. Svahns »mognad« handlar mest om att hon blivit medietränad att säga mycket om ingenting. En bild säger mer än tusen ord. Det märks att hon är obekväm i alla intervjuer.
Citera
2025-01-15, 17:46
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Så länge det inte bryter mot forumreglerna eller saboterar diskussionerna måste folk få skriva det de vill, tycker jag. Jag menar, man behöver inte leta länge för att hitta "hatiska" och hånfulla haranger om allt möjligt på Flashback, inklusive på vintersportforumet. Men om jag läser synnerligen hårda ord om låt säga Calle Halfvarsson eller ryska skidåkare i allmänhet är det väl inget mer med det? Folk framför sina åsikter. Jag kanske anser att Halfvarsson är harmlös, och att det ju är trist att det sällan eller aldrig numer fungerar för honom: men jag känner varken något behov av att polemisera med de som ser saken på annat sätt, än mindre ifrågasätter jag deras rätt att uttrycka sina tankar. Bäst är att inte ta saker så allvarligt, nästan personligt. Det enda man kan göra på ett forum är att försöka föregå med gott exempel, och så gott det går ha överseende med folks egenheter. Jag försöker vara positiv i det jag skriver, ibland känner jag för att skriva lite satiriskt eller sarkastiskt, men inte gentemot andra användare.

Håller med dig i allt du skriver ovan. Det fetade kan understrykas, det är trots allt ett forum med olika tyckande i centrum. Att endast en smal åsiktskorridor skall accepteras är förkastligt. En respektfullhet mot oliktyckande är guld värd. Regnbågen har många färger sägs det.

Längdåkning
Noterar att Österrikes bägge stjärnor är med i helgen. Undrar när Vermeulen ska få sin första vc-seger som han hett eftertraktar.
Kul med alla svenska stjärnor på plats. Känns som det var en evighets sen vi såg Calle o Frida. Även Skistad i sitt esse ser man framemot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in