Citat:
I en rykande färst studie i The Lancet konstateras att risken att få långtidscovid ökar markant ju fler gånger man smittas, och störst är risken om man är ovaccinerad vid första tillfället, alltså det som Sveriges ledning utsatte barn och unga i skolan för 2020 i sin jakt på den pseudovetenskapliga "flockimmuniteten".
Det kom också en preprint i medRxiv den 1 jan 2025 om postcovid globalt, Global Prevalence of Long COVID, its Subtypes and Risk factors: An Updated Systematic Review and Meta-Analysis, där man konstaterade att i snitt 36 % får postcovid globalt.
ConclusionRisken för långtidscovid (PASC) första gången man fick Covid var 16% men ökade till 30% om man smittats flera gånger. Det är intressant att fundera över ovetenskapligheten i det svenska samhället med tanke på att detta inte är nytt inom forskningen. I Sverige trodde man tvärtom att befolkningen skulle bli starkare av viruset. Det är oklart vad man byggde detta på, kanske Peter Parker i Spindelmannen som blir biten av en radioaktiv spindel och får superkrafter? Vetenskap byggde man i alla fall inte på.
Our study revealed that the risk of PASC was significantly higher among individuals with multiple COVID-19 episodes, severe COVID-19 and unvaccinated at first infection.
A higher proportion (30.8%; [25.0–34.6]) of participants who had multiple SARS-COV-2 infections experienced PASC compared to those with single SARS-CoV-2 infection (16.7%; [15.1–18.7]). https://www.thelancet.com/journals/lanam/article/PIIS2667-193X(24)00311-9/fulltext
Det kom också en preprint i medRxiv den 1 jan 2025 om postcovid globalt, Global Prevalence of Long COVID, its Subtypes and Risk factors: An Updated Systematic Review and Meta-Analysis, där man konstaterade att i snitt 36 % får postcovid globalt.
Results Meta-analysis of 429 studies published from 2021-2024 estimated a pooled global long COVID prevalence of 36% in COVID-19 positive individuals. Variations in geographical regions showed that South America had the highest pooled prevalence of 51% (95% CI: 35%-66%), and the prevalence does not seem to diminish with extended follow-up (less than 1 year: 35%, 95% CI: 31%-39% vs. 1 to 2 years: 47%, 95% CI: 37%-57%). The estimated pooled prevalence of eight major long COVID subtypes in COVID-19 positive individuals were 20% (respiratory), 20% (general fatigue), 18% (psychological), 16% (neurological), 12% (dermatological), 10% (cardiovascular), 9% (musculoskeletal) and 5% (gastrointestinal). https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2025.01.01.24319384v1Jag antar nu att det blir som med allt annat i Sverige, det vill säga att när det svenska dillet med "flockimmunitet" visade sig vara trams så slutade man prata om det, när man hade smittat tusentals unga eftersom vaccinet skulle dröja varvid vaccinet istället dök upp så slutade man prata om det, när det visade sig att vaccinet inte stannade på injektionsstället i kroppen och försvann inom en vecka så slutade man prata om det och när det nu visar sig i all forskning att Covid-19 tycks försämra immunförsvaret och att postcovid är ett allvarligt, kostsamt och verkligt problem, som hos vissa kanske aldrig går över, och att upprepade infektioner ökar risken för postcovid ja då... slutar man säkert prata om det, för det är ju så svensken handskas med problem, man slutar prata om det och sedan köper man någon ny pryl så känns allt bättre. Vem minns inte pandemiåren när det hela tiden, om och om igen, hette att Covid-19 snart skulle bli som en vanlig influensa. Den frågan ställdes varje år, sedan slutade man prata om det. Sommaren 2020 trodde FHM inte vi skulle få någon våg 2 sedan ingen våg 3 sedan ingen våg 4 sedan ingen våg 5 sedan ingen våg 6 och sedan ... slutade man prata om det. Det finns alltså fortfarande svenskar som tror att Covid-19-problemet är över. Många av dem kommer också att få postcovid.
Ja jösses gör du inget annat än läser om Covid?
För mig är detta för trams.
Hur många smittas i Sverige just nu? Då tänker jag inte på hur många som är testats positiva utan en beräkning på totalen. Säkert ett stort mörkertal gissar jag.
Hur många får diagnosen postcovid NU i sverige? Då menar jag inte långdragen hosta, eller trötthet en vecka/månad som man ofta får efter alla luftvägsinfektioner. Med dessa siffror borde miljontals svenskar lida av detta och tiotusental nya tillkomma varje månad konstigt då att ingen och då menar jag verkligen INGEN jag hört talas om fått postcovid på flera år. Var är dessa miljontals människor?
Hur många kommer dö av Covid denna säsong? Såg att det var runt 35-40 av totalt runt 2000 i veckan, alla riktigt gamla. är den förväntade siffran högre än vad influensan brukar skörda 500-1500?
Varför tror du att svenskarna tycker att covid är över? Kan det vara för att man inte ser eller märker att någon över huvud taget får det längre? Man märker ingen skillnad mot andra influensor och förkylningar, jag har feber och är sjuk.
Man kan läsa hur många rapporter som helst men om dom inte stämmer med verkligheten man ser runt om kring sig så är det nog svårt för "svensken" att ta dom på allvar.