2023-11-21, 18:36
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag undrar även hur länge en covid-infektion varar i snitt? Är inne på fjärde dagen med feber men känner mig piggare till och från tills den jävla febern slår till. Jag har inte vilat så mycket idag, utan gjort en del vardagsbestyr här hemma pga tristess.

Har inte tid med det här!
Citera
2023-11-21, 18:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Tack för info, hur står man sig en andra vända ifall man haft den varianten tidigare?

Jag har tre sprutor i bagaget, men det är ett tag sedan jag tog sista sprutan. Jag har inte fyllt på och tänker inte göra det heller, men det är en annan diskussion.
Det avgör man naturligtvis själv, men om jag inte hade haft några underliggande sjukdomar och dessutom varit smittad tidigare hade jag inte slösat energi på att vaccinera mig ytterligare. En gissning är att vi alla kommer drabbas av COVID lite då och då i samma omfattning som man får en årlig influensa eller riktigt jäklig förkylning under hela vår livstid - har man redan varit infekterad (vilket de flesta har har) och inte faller inom ramen för det som anses vara riskgrupper känns det som en nollsummespel att vaccinera sig - har du otur dör du, precis som alla andra virus.

Det var första rundan som var avgörande för majoriteten av oss, om du frågar mig.
Citera
2023-11-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Tack för info, hur står man sig en andra vända ifall man haft den varianten tidigare?

Jag har tre sprutor i bagaget, men det är ett tag sedan jag tog sista sprutan. Jag har inte fyllt på och tänker inte göra det heller, men det är en annan diskussion.

Du ställde din fråga till korrektamund0 och jag vet inte svaret på den. Däremot talar du om återinfektion och det intresserar mig. Det kom en studie i Nature för några dar sen, 17 nov, gjord på en knapp miljon patienter, som pekar på en ökad risk för postcovid efter återinfektion. Till exempel skriver de:

"the risk of post-acute COVID-19 symptoms was consistently increased after re-infection, compared to after the first infection"

En ökad risk för postcovid efter återinfektion alltså. Och risken tycks särskilt hög bland yngre, eller som de skriver:

"The rates of post-acute COVID-19 symptoms were clearly higher in younger people aged 18–34 and 35–49 years old, particularly during the summer of 2021."

En kanske positiv sak är att de samtidigt som de konstaterar att särskilt unga drabbas, också pekar på att andelen som rapporterar postcovid sjönk över tid:

"At the population level, waves of post-acute COVID-19 symptoms followed each wave of community transmission in the study period, affecting predominantly young adults. However, the proportion of people infected with COVID-19 who went on to develop post-acute COVID-19 symptoms declined over time."

Men då kan man ju kommentera med att hur många av de som är kroniska vet vi ju inte, de talar om ca 50 % viss minskning från i storleksordningen ca 40-20 men Al-Aly som jag nämnt förr menar ju dels att folk upplever att deras besvär gått ned men att det beror på att de anpassat sitt liv efter sitt nya Covid-handikapp, och han menar att de som har postcovid efter 1-2 år troligen har det kroniskt.

Men som sagt, den stora slutsatsen de här studien är att återinfektioner tycks värre. Här i Sverige har ju de styrande (till skillnad från Olsen och andra kritiker som mottog hot av svenskar för att de uttryckte kritik av detta) satsat på flockimmunitet, alltså det som vår nye folkepidemiolog Gisslén nyss menade att vi nu har uppnått. Många svenskar har fått viruset mer än en gång. Vi år hoppas på det bästa. Vore intressant att höra hur Gisslén men även till exempel regeringen ser på studier som denna i Nature, med dess slutsatser som:

"We report a consistent increase in the risk of persistent symptoms after reinfection compared to first infection. All post-acute COVID-19 symptoms mentioned in the WHO clinical case definition appeared more common after reinfection than after a first infection, after matching by age, sex and date of infection."

Och:

"Our results showed an increased risk for post-acute COVID-19 symptoms following re-infection, suggesting that people with re-infections remain at risk for developing persisting symptoms."
https://www.nature.com/articles/s41467-023-42726-0

Just det, nån kommer kanskew fråga när deras data insamlades:

"We conducted a cohort study including over 856,840 first COVID-19 cases, 72,422 re-infections and more than 3.1 million first negative-test controls from primary care electronic health records from Spain and the UK (Sept 2020 to Jan 2022 (UK)/March 2022 (Spain))."

Så det är en viss eftersläpning förstås, och annan variant nu.
Senast redigerad av Lamento 2023-11-21 kl. 19:11.
Citera
2023-11-21, 19:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Du ställde din fråga till korrektamund0 och jag vet inte svaret på den. Däremot talar du om återinfektion och det intresserar mig. Det kom en studie i Nature för några dar sen, 17 nov, gjord på en knapp miljon patienter, som pekar på en ökad risk för postcovid efter återinfektion. Till exempel skriver de:

"the risk of post-acute COVID-19 symptoms was consistently increased after re-infection, compared to after the first infection"

En ökad risk för postcovid efter återinfektion alltså. Och risken tycks särskilt hög bland yngre, eller som de skriver:

"The rates of post-acute COVID-19 symptoms were clearly higher in younger people aged 18–34 and 35–49 years old, particularly during the summer of 2021."

En kanske positiv sak är att de samtidigt som de konstaterar att särskilt unga drabbas, också pekar på att andelen som rapporterar postcovid sjönk över tid:

"At the population level, waves of post-acute COVID-19 symptoms followed each wave of community transmission in the study period, affecting predominantly young adults. However, the proportion of people infected with COVID-19 who went on to develop post-acute COVID-19 symptoms declined over time."

Men då kan man ju kommentera med att hur många av de som är kroniska vet vi ju inte, de talar om ca 50 % viss minskning från i storleksordningen ca 40-20 men Al-Aly som jag nämnt förr menar ju dels att folk upplever att deras besvär gått ned men att det beror på att de anpassat sitt liv efter sitt nya Covid-handikapp, och han menar att de som har postcovid efter 1-2 år troligen har det kroniskt.

Men som sagt, den stora slutsatsen de här studien är att återinfektioner tycks värre. Här i Sverige har ju de styrande (till skillnad från Olsen och andra kritiker som mottog hot av svenskar för att de uttryckte kritik av detta) satsat på flockimmunitet, alltså det som vår nye folkepidemiolog Gisslén nyss menade att vi nu har uppnått. Många svenskar har fått viruset mer än en gång. Vi år hoppas på det bästa. Vore intressant att höra hur Gisslén men även till exempel regeringen ser på studier som denna i Nature, med dess slutsatser som:

"We report a consistent increase in the risk of persistent symptoms after reinfection compared to first infection. All post-acute COVID-19 symptoms mentioned in the WHO clinical case definition appeared more common after reinfection than after a first infection, after matching by age, sex and date of infection."

Och:

"Our results showed an increased risk for post-acute COVID-19 symptoms following re-infection, suggesting that people with re-infections remain at risk for developing persisting symptoms."
https://www.nature.com/articles/s41467-023-42726-0

Just det, nån kommer kanskew fråga när deras data insamlades:

"We conducted a cohort study including over 856,840 first COVID-19 cases, 72,422 re-infections and more than 3.1 million first negative-test controls from primary care electronic health records from Spain and the UK (Sept 2020 to Jan 2022 (UK)/March 2022 (Spain))."
Tack för att du länkade in den här studien. Jag kände inte till den.

Det HÄR tyckte jag var intressant:
Citat:
Across all cohorts and databases, more than ~60% of individuals with post-acute COVID-19 symptoms had only one symptom recorded. Overall, the most common symptoms were joint pain, abdominal pain, gastrointestinal issues, and anxiety. Cough and depression were common in CPRD. Sensitivity analyses showed that “ongoing symptoms” ≥28 days were more frequent than symptoms recorded at ≥90 days, with 28.0% of SARS-CoV-2 infections followed by at least one symptom recorded ≥28 days after SARS-CoV-2 infection in SIDIAP and 25.2% in CPRD.

Vad är detta?
Citera
2023-11-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Tack för att du länkade in den här studien. Jag kände inte till den.

Det HÄR tyckte jag var intressant:

Vad är detta?

Ja, det är intressant, ångest eller psykiska besvär i nån form har ju rapporterats tidigare angående postcovid, och man kan ju fråga sig vad som är viruset och vad som är psykiskt. Å andra sidan, har en person "joint pain, abdominal pain, gastrointestinal issues" så kan man kanske förstå om personen även får "anxiety". :-)

Var gränserna går mellan fysiska och psykiska problem med viruset är ju intressant. Viruset har ju också omgärdats av en upplevelse av ångest och panik hos folk, och sådana skildringar fanns ju också i tidningarna. Jag skrev ju tidigare att jag fruktar att viruset kommer slita på folk, fysiskt och psykiskt. Ur den psykiska synvinkeln kan man ju förstå när till exempel FHM vill tona ned. Och där kan jag ju även förstå en del här i tråden som vill tona ner, för det är tråkigt när folk mår psykiskt dåligt. Förhoppningsvis är vi på väg in i en normalisering av Covid-19 som en slags influensa som du skriver, och som du också formulerade bra med orden att ett virus ju också kan vara farligt, för influensor är ju heller ingen lek.

Vad tänker du kring denna "anxiety"?
Citera
2023-11-21, 19:51
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/expertens-coronavarning-ser-en-jattespridning/

Det är en jättespridning i Sverige.
Citera
2023-11-21, 20:34
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det avgör man naturligtvis själv, men om jag inte hade haft några underliggande sjukdomar och dessutom varit smittad tidigare hade jag inte slösat energi på att vaccinera mig ytterligare. En gissning är att vi alla kommer drabbas av COVID lite då och då i samma omfattning som man får en årlig influensa eller riktigt jäklig förkylning under hela vår livstid - har man redan varit infekterad (vilket de flesta har har) och inte faller inom ramen för det som anses vara riskgrupper känns det som en nollsummespel att vaccinera sig - har du otur dör du, precis som alla andra virus.

Det var första rundan som var avgörande för majoriteten av oss, om du frågar mig.

Inga underliggande sjukdomar är frisk. Jag pendlar mellan att känna mig ok till att känna mig dödssjuk från ingenstans. Min vilopuls låg på 114 innan jag skulle somna igår. I morse låg den på 68 efter att jag sovit, ingen feber heller, utan den kom senare.

Jag har även haft torrhosta men använt inhalator med Ventoline och det har varit effektivt och gjort det lättare att andas med öppna luftvägar.
Citera
2023-11-21, 20:45
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/expertens-coronavarning-ser-en-jattespridning/

Det är en jättespridning i Sverige.
Jättespridning sa Bill?, klick klick klick sa Bull.

Mild, smittsam och de vanliga sunt förnuft beteenden bör iakttas. Se för all del videon i länken.
Citera
2023-11-21, 21:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Som framgått så vaccineras folk under 30 inte med moderna.
Varför det tror du?

Ingen vaccineras med deras vaccin längre i Sverige.
Citera
2023-11-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Jättespridning sa Bill?, klick klick klick sa Bull.

Mild, smittsam och de vanliga sunt förnuft beteenden bör iakttas. Se för all del videon i länken.
Jag kollade på videon i länken. Nu gäller det att vi är riktigt riktigt rädda. XBB leker man inte med... eller?
Jimmy Fallon gjorde ju det iallafall. https://www.youtube.com/watch?v=3IfD7o6Kr9U
Citera
2023-11-21, 21:13
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen vaccineras med deras vaccin längre i Sverige.

Det var en annons på TV:n i dag om att vaccinera sig. Tydligen så finns det ett överflöd med Covid-vaccin.
Citera
2023-11-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Jag kollade på videon i länken. Nu gäller det att vi är riktigt riktigt rädda. XBB leker man inte med... eller?
Jimmy Fallon gjorde ju det iallafall. https://www.youtube.com/watch?v=3IfD7o6Kr9U

Kunde bli ett nytt levebröd för Fallon, WHO meddelade just:

"'This virus, SARS-CoV-2, is circulating in every country right now and it still poses a threat,' WHO expert Maria Van Kerkhove said.

'We have to remain vigilant because the virus is circulating, evolving and changing,' she told a discussion on the WHO's social media channels."

Fallon har ju bara klarat av en av varianterna nu, han får göra minst tre till om han ska vara aktuell nu:

"There are currently three variants of interest (XBB.1.5, XXB.1.16 and EG.5) and six variants under monitoring -- a lower level of concern.

One of the six, BA.2.86, is being moved up to become a variant of interest."
https://www.france24.com/en/live-news/20231121-covid-19-variant-maintains-threat-who

Just nu "jobbar" hela Sverige för att få fram nya varianter, vilket ju sker när många smittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in