2025-01-14, 12:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Flera i tråden verkar ha missat att bilförsäljaren erbjuder att häva köpet. Det är helt rimligt.

Det är TS som är obstinat och så jävla kåt på att ha just den bilen. Det är ingen mänsklig rättighet att ha en speciell bil.

Samtidigt så kan man ju diskutera över att reklamationsrätten säger att kunden har rätt att få bilen reparerad om felet fanns där vid köp...
Men sen finns det ju självklart något som säger att reparationskostnaden ska hållas rimlig för bilhandlaren och det är väl kanske det som man då behöver låta en tingsrätt avgöra om reparationskostnaden är rimlig...

Det tråkiga här verkar ju också vara att kunden har köpt hjul/däck och dragkrok för 15-20 tusen kronor.

Vågar man gissa att om säljaren skulle köpa tillbaka bilen så skulle han förmodligen snabbt annonsera ut den igen utan att reparera felet?? Många handlare har satt sådant i system.
Förr eller senare så lyckas dom sälja bilen till en person som inte orkar klaga.
Senast redigerad av ormbiten 2025-01-14 kl. 12:59.
Citera
2025-01-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Har läst lite om det och säljaren får stå för mina utgifter, div bränsle och inkomstbortfall då jag lär ta ledigt från jobbet.
Körersättning kan du kräva men tror inte på inkomstbortfall. Därtill är du säkert ledig när de har öppet.

Köpte själv en bil 12 mil hemifrån där motorlampan tändes på vägen hem. Var in på en märkesverkstad på hemorten och läste av felkod efter att ha pratat med säljaren. Sen ville säljföretaget själv åtgärda den eller om de lämnade den vidare. Det var inte deras märke. Körde upp bilen och fick lånebil med full tank under tiden. Felet åtgärdades och jag fick även betalt för avläsning av felkod. Nu var detta innan man kunde kräva transportkostnad. Men jag var nöjd med deras bemötande och felet åtgärdades permanent.
Citera
2025-01-14, 14:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Hej igen. Köpte en bil för snart 1 månad sen för 150 000 med inbyte på min gamla bil. För ca 2v sen varnade bilen för låg oljenivå. Fyllde på 1 liter och åkte till verkstad direkt efter. Dom konstaterade att ventilkåpan och packningen var dålig och måste bytas. Jag fick en offert på ca 10 000kr och skickade den till bilfirman.

Direkt så vägrade han stå för kostnaden och sade att dom köper tillbaka bilen och jag får tillbaka min bil. Vilket jag inte vill då dessa bilar inte växer på träd + att jag redan kostat på den ca 15-20000, pengar jag inte skulle få tillbaka.

Kan en bilfirma verkligen vägra reparera ett uppenbart fel? Kommer givetvis ringa konsumentverket och ARN.

Gjorde en tråd tidigare ang sommardäck som var obrukbara som inte heller löstes av firman.

Säljaren har ju rimligen rätt att avhjälpa felet...
Citera
2025-01-14, 14:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Säljaren har ju rimligen rätt att avhjälpa felet...

Ja man kan ju inte bara skicka en offert till säljaren. Det är säljarens ansvar att åtgärda felet eller häva köpet och betala tillbaks.

Säljaren kan kanske åtgärda detta mycket billigare än den absurt höga offerten.

Surt för TS förstås att han köpt däck och dragkrok redan osv. Men det kan inte säljaren vara ansvarig för.

Har TS ens försökt att säljaren ska få chans att reparera bilen själv? Verkar som att TS inte är den allra smidigaste här.

Allt det sagt så är många bilsäljare avskum. Att köpa beg bil är tyvärr förenat med stora risker. För det mesta går det dock hur bra som helst om man har lite koll på vad man köper och av vem...
Citera
2025-01-14, 14:55
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ja man kan ju inte bara skicka en offert till säljaren. Det är säljarens ansvar att åtgärda felet eller häva köpet och betala tillbaks.

Surt för TS förstås att han köpt däck och dragkrok redan osv. Men det kan inte säljaren vara ansvarig för.

Har TS ens försökt att säljaren ska få chans att reparera bilen själv? Verkar som att TS inte är den allra smidigaste här.

Allt det sagt så är många bilsäljare avskum. Att köpa beg bil är tyvärr förenat med stora risker. För det mesta går det dock hur bra som helst om man har lite koll på vad man köper och av vem...

Ja, begbil suger...
Citera
2025-01-14, 14:57
Medlem
Citat:

Han får väl plocka av däck/fälgar/krok och sätta på beggade billiga men godkända.
Citera
2025-01-14, 15:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja, begbil suger...

Själv aldrig haft problem och har gjort flera riktigt bra köp på beg bilar. Men då köper jag inte zigenarslädar heller... Och jag gör en extremt noggrann research.
Citera
2025-01-14, 15:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Själv aldrig haft problem och har gjort flera riktigt bra köp på beg bilar. Men då köper jag inte zigenarslädar heller... Och jag gör en extremt noggrann research.

Jag ska omformulera, bilar suger, svarta hål för pengar

Sista jag köpte beg var på märkesverkstad. Hade ett par fel på den. Ringde och pratade med dom och felen åtgärdades utan problem. Dom hämtade och lämnade till och med bilen.
Citera
2025-01-14, 15:21
Medlem
Vad är det för bilfirma?
MRF-ansluten?
I s f kan man anmäla ärendet till ARN och få rättelse.
Om inte = MENA = meningslöst att överhuvud taget anmäla till ARN eller tingsrätt.

Vad för bil?
Vilken typ av ventilkåpa?
Plåt eller gjuten som spruckit?
Plåt brukar gå att rikta.
Gjuten kanske att svetsa?

Men är det en "vanlig" ventilkåpa av plåt som inte är skadad/defekt så bör packningen kunna bytas på absolut högst 1 timma till en materialkostnad på högst 250:-.
Till en "vanlig" bil finns kanske ventilkåpspackning på Biltema.

En bilverkstad som för en "vanlig" bil offererar 10.000:- för ventikåpsbyte borde hängas ut offentligt!

Men varför byter du inte packningen själv?
Garantier på beg bilar brukar endast gälla för trafiksäkerhetsrelaterade defekter/fel.
Citera
2025-01-14, 16:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En bilverkstad som för en "vanlig" bil offererar 10.000:- för ventikåpsbyte borde hängas ut offentligt!

Men det är ju EN MERCEDES! TS verkar nästan lite glad över att det kostar tiotusen. Det är ju status när grejer kostar mycket. Klart det måste göras på en MERCEDES-VERKSTAD. Kan ju inte ha vilket low life som helst rotandes i hans fina bil!
Citera
2025-01-14, 18:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Det finns ju faktiskt bilar med konstruktioner där det åtgår ganska många timmar för att lyfta ventilkåpan.

Man kan ju som exempel ta en vanlig Volvo femma där överfallen till kamaxlarna är integrerade i ventilkåpan.

Och det finns väl andra maskiner som har samma typ av konstruktion om jag inte missminner mig?? 🤔
Senast redigerad av ormbiten 2025-01-14 kl. 18:35.
Citera
2025-01-14, 18:37
Medlem
Hur hittar man en billig verkstad som kan byta packningen egentligen? Är själv behov av det.
Ni säger att det finns privata. Hur hittar man sådana i sin stad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in