2025-01-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Du har inga bevis för att det skulle vara "ett logiskt och sunt tankesätt", utan det är bara något du antar.

Lekstuga igen då från dig….
Om det inte är uppenbart för dig att det är logiskt och sundt att inte anta eller tro på saker som aldrig är påvisade (i synnerhet extremt fantasifulla och osannolika sådana) så är du nog bortom all hjälp…
Citera
2025-01-14, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Eh… nej…
Man har kunnat påvisa en hel del ang drömmar, men aldrig någonsin kunnat påvisa ett endaste påstått paranormalt fenomen.

Dessutom är det en extrem tankevurpa att ta avsaknad av bevis för existens av något, som bevis för existens av något annat.

Så oavsett vad vetenskapen inte klarat att påvisa är inget som helst bevis för att nåt paranormalt skulle existera.

Det enda man bevisat vad gäller drömmar är att det pågår aktivitet i hjärnan, vilket det även gör under paranormala observationer, så den bevisning som finns gällande drömmar bevisar paranormala aktiviteter på samma sätt.
Citera
2025-01-14, 10:34
Medlem
Citat:
Lekstuga igen då från dig….
Om det inte är uppenbart för dig att det är logiskt och sundt att inte anta eller tro på saker som aldrig är påvisade (i synnerhet extremt fantasifulla och osannolika sådana) så är du nog bortom all hjälp…
Nej jag är fullständigt övertygad om att du bara har en tro på detta eftersom du inte kan bevisa din hållning.

Du TROR att det förhåller sig på ett visst sätt men du kan inte påstå att det verkligen är på det sättet.

Förstår du verkligen inte det?
Citera
2025-01-14, 10:37
Medlem
Citat:
Nej jag är fullständigt övertygad om att du bara har en tro på detta eftersom du inte kan bevisa din hållning.

Du TROR att det förhåller sig på ett visst sätt men du kan inte påstå att det verkligen är på det sättet.

Förstår du verkligen inte det?

Jag har ingen som helst bevisbörda, den ligger på den som hävdar något som går emot vetenskap och allmän kunskap, det vill säga att det är de paranormalt troende som har hela bevisbördan för sina påståenden om att paranormala fenomen existerar. Detta har de aldrig klarat…
Citera
2025-01-14, 10:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Min pappa brände sig på en typ varmluftspistol modell värre och fick hela handflatan bränd och rödflammig.
Personen han gjorde jobbet hos, ett äldre par där damen tog hans hand och läste över den och sen drack de kaffe.
Det fanns sen inget kvar av brännskadan efter kaffepausen.

Min sambos farfar hade också den kunskapen att läsa över brännsår och min sambo har lärt sig en del men tyvärr bara väldigt lite innan farfadern gick bort.
Citera
2025-01-14, 10:45
Avslutad
Citat:
Jag har ingen som helst bevisbörda, den ligger på den som hävdar något som går emot vetenskap och allmän kunskap, det vill säga att det är de paranormalt troende som har hela bevisbördan för sina påståenden om att paranormala fenomen existerar. Detta har de aldrig klarat…

Har någon någonsin kunnat bevisat vad de har drömt om under natten?
Citera
2025-01-14, 10:45
Medlem
Citat:
Dra inte in vetenskapen igen!

Den kan inte bevisa det du tror att den gör!

Du är en tvättäkta scientist som inte har koll på vad vetenskap är.
Citera
2025-01-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Har någon någonsin kunnat bevisat vad de har drömt om under natten?

Igen, drömmars vara eller inte har inget som helst bevisvärde för existensen paranormala företeelser.

Förklara istället för oss varför en så enkel sak, som påstås vara paranormal, som slagrutor aldrig någonsin kunnat påvisas fungera så som de troende envist hävdar.
Slagrutor är extremt enkla att testa kontrollerat i blindtester, och massvis med folk skryter om att de har gåvan och kan hitta i princip vad som helst var som helst när som helst med en enkel slagruta. Men ännu har aldrig någon lyckats i kontrollerade tester utan inte klarat sig bättre statistiks än om man bara skippat slagrutan och gissat.

Varför är deras fantastiska förmågor som de skryter om som bortblåsta så fort det ska testas seriöst, kontrollerat, där man tillsett att slumpen eller fusk inte kan påverka resultatet….

Är det inte märkligt tycker du att man inte ens lyckats bevisa en så enkel sak….?
Citera
2025-01-14, 10:52
Medlem
Citat:
Dra inte in vetenskapen igen!

Den kan inte bevisa det du tror att den gör!

Du är en tvättäkta scientist som inte har koll på vad vetenskap är.

Jag förhåller mig till seriös vetenskap, det gör inte du…
Citera
2025-01-14, 10:56
Medlem
Citat:
Jag förhåller mig till seriös vetenskap, det gör inte du…
Nej. Det är just det du inte gör.

Du påstår att vetenskapen bevisar att inga paranormala fenomen existerar.

Det kan vetenskapen inte göra. Du tror bara att den gör det, eftersom du är en scientist.
Citera
2025-01-14, 11:03
Avslutad
Citat:
Igen, drömmars vara eller inte har inget som helst bevisvärde för existensen paranormala företeelser.

Förklara istället för oss varför en så enkel sak, som påstås vara paranormal, som slagrutor aldrig någonsin kunnat påvisas fungera så som de troende envist hävdar.
Slagrutor är extremt enkla att testa kontrollerat i blindtester, och massvis med folk skryter om att de har gåvan och kan hitta i princip vad som helst var som helst när som helst med en enkel slagruta. Men ännu har aldrig någon lyckats i kontrollerade tester utan inte klarat sig bättre statistiks än om man bara skippat slagrutan och gissat.

Varför är deras fantastiska förmågor som de skryter om som bortblåsta så fort det ska testas seriöst, kontrollerat, där man tillsett att slumpen eller fusk inte kan påverka resultatet….

Är det inte märkligt tycker du att man inte ens lyckats bevisa en så enkel sak….?

Nu är du inne i ett hörn märker jag, poängen handlar om att det finns fenomen i universum som inte kan bevisas, enbart observeras. Det betyder ju inte att de inte finns eller hur? Alla upplever inte sina drömmar ex, existerar inte fenomenet drömmar då eftersom ingen kan bevisa det inför de som inte upplever drömmar?

Förre personer har upplevelser av deja vu än vad de har andliga och paranormala upplevelser, existerar inte deja vu då?

Du märker väl ganska tydligt att vetenskapen medvetet sållat bort andlighet och paranormala fenomen av någon anledning, trots att bevisläget är på exakt samma nivå.

Och framförallt, vetenskapen har än idag inte lyckats knäcka gåtan vad gäller medvetandet, vad säger det om vetenskapen då de inte lyckats förklara det mest fundamentala i vår existens? Du har en osund övertro på vetenskapen och dessa selektiva hypoteser helt enkelt.
Citera
2025-01-14, 11:07
Medlem
Citat:
Nej. Det är just det du inte gör.

Du påstår att vetenskapen bevisar att inga paranormala fenomen existerar.

Det kan vetenskapen inte göra. Du tror bara att den gör det, eftersom du är en scientist.

Då tar vi det igen… Citera exakt var jag påstår att vetenskapen bevisat/bevisar att inga paranormala fenomen existerar. Antingen klarar du det eller så kan vi konstatera att din läsförståelse har sina brister…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in