2017-09-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Släng alla trådar med dålig kvalitet.

"Jag vill se på min kompis facebook/hotmail/lunarstorm, hur gör jag?"

"jag vill lära mig hacka!!???"

"Jag tror jag fått virus på datan"

Några exempel på trådar som kan vara ruskigt dåliga inlägg som absolut inte har något i ett IT säkerhetsforum att göra, imo

Det är kul att mods nu äntligen börjat stänga ner skittrådar, men alla måste hjälpa till att rapportera dem, då vi inte kan räkna med att vhe och proton ska lyckas fånga upp varenda en på egen hand.

Sen vill jag slå ett slag för att den förbannade carding-tråden förpassas till soptunnan, då den har noll och intet att göra med it-säkerhet, och att dess existens leder till att smutsen sprids i nya trådar i forumet. Finns det någon som på riktigt tycker att frågor som "Syns det att man kommer från en RDP-tjänst" och "Hur gör jag fusktransaktioner med virtuella kreditkort" har något med itsäk att göra? Bort med skiten.

Sen kan vi nog glömma att det blir särskilt många intressanta diskussioner när alla med högre kunskapsnivå blivit bortskrämda av "Hur installerar jag DarkComet!!1?+"-mongon. Kan vi få tillbaka avancerad IT-säkerhet, tack, med krav på referenser för medlemsskap?
Citera
2018-07-28, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Datorvirus och skadlig kod skulle kunna gå att ha i en klistrad "enorma tråden om hur jag tar bort virus x". Resten av forumet kan dedikeras mer åt "utveckling", till exempel hur man döljer en trojan från att detekteras av antivirus, hjälp att kompilera exploit x, dela med dig av dina script osv.

Kanske dela upp forumen till en offensiv och en defensiv del.
This! Samt så tycker jag att en egen katergori skall tillföras i länksamlingen eller annan klistrad tråd och det är sk. "Wargames". FInns nu utmärkta sådana, kan rekommendera ett par stycken, varav jag skriver ut dem i ordning av vilket jag prefererar: overthewire.org, hackthebox.eu, root-me.org, hackthissite.org, samt den lite för roliga hacking.allowed.org!

Samt delen om virus-utveckling är något jag verkligen vill se här, där skulle jag kunna bidra en del.
Citera
2019-10-12, 00:22
Medlem
Frånsett det mest uppenbara så är en redig upprensning av trådar bra.

De största farorna jag sett hittills är de som tror sig förstår säkerhet i allmänhet och IT-säkerhet i synnerhet; behöver inte nick-drop'a då det är ganska uppenbart vilka som åsyftas.

Vidare så vill vi ju slippa ha en person likt Jörgen Städje flåsandes i nacken i tron på att han har funnit ungdomens källa.

Lika lite vill vi ha DATASAAB-stofiler som lärde sig programmera 1969 i Linköping ("och jorden den är rund" / "and your bird can sing" ).

Bjud på en seriös debatt för de som kan hacka Z/OS och (wide-)OpenVM$.
Senast redigerad av AmIMrQ 2019-10-12 kl. 00:23. Anledning: stavfel
Citera
2020-10-20, 20:34
Medlem
it är alltså en stor del nuförtiden
Citera
2021-06-24, 18:35
Medlem
En simpel ide för förbättring i IT forumena men allmänt i forum som naturligt drar till sig frågor:

"Har du försökt själv (visa vad du har försökt och nej att starta om datorn räcker inte, dom ska resonera runt vart dom har gjort och varför)?"
"Visa koder/metoder du har provat"

osv. Det känns bättre för dom som svarar om man kan få basic shit ur vägen.
Om nån "idiot" eller "NOOB" frågar hur man printar till konsol i Java (väldigt simpelt exempel, men det är ett exempel på en skitfråga som man kunde ha fått svar på max 10 sekunder med google) så blir man bara rent av förbannad. Man får fan ge och ta lite.

En "idiotfråga" KAN vara legitim om frågaren verkligen har försökt och kan visa nån sorts resonering hur dom tänker som KANSKE triggar en diskussion kring filosofin bakom ett beslut som stimulerar även dom som svarar. T.ex:

"Varför heter det System.out.println("string"); i Java om det är en "terminal", "kommandotolk" eller "konsol" som man printar till. Vad har "System" med saken att göra? (blah blah definitioner av ordet "System") Kan man inte lika gärna säga Terminal.out.println eller Console.out.println? Vad för "system" printar man på?

Nu har vi en "simpel" fråga som plötsligt engagerar även dom som svarar. Visst om personen som frågar får ett svar så fine det var ju poängen igentligen med tråden, men det är ju ännu mer positivt och även givande för dom som svarar om folk diskuterar och resonerar mera runt sina svar eller frågor.
Senast redigerad av Gobbidobbi 2021-06-24 kl. 18:37.
Citera
2025-01-13, 00:49
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex8434
it är alltså en stor del nuförtiden
För tjugo år sedan, när internet användes via stationära datorer, hade IT-säkerhet en annan innebörd än idag. Diskussionerna handlade då mer om hacking och hur man förhindrar det på en avancerad nivå. Idag kan IT-säkerhet handla om att ställa in mobiltelefoner korrekt, något som var självklart tidigare.

Jag tycker att forumet borde heta Hacking och kryptering för att slippa trådar från personer som vill veta hur man ställer in sin mobiltelefon säkert. Det känns tramsigt när amerikanska företag redan bygger in avlyssning och bakdörrar i sina produkter, och mobilnäten avlyssnas av myndigheter.
Senast redigerad av VeraCrypt 2025-01-13 kl. 00:51.
Citera
2025-01-13, 07:36
Medlem
En del bra tips har redan kommit in, jag skulle också vilja lägga till underformet "Hackningsakuten" där enligt regler alla poster om hjälp med pågående virusattacker eller hackningar ska postas.

En ej obetydlig del av alla trådstarter rör sig nämligen om folk som egentligen har en psykos eller utbredd okunskap men tror att de blivit hackade. Kommer i skurar. Inte alltid man mentalt vill ha det bruset.
Citera
2025-01-13, 12:03
Medlem
VeraCrypts avatar
Att separera inlägg efter operativsystem skulle ge mer relevanta svar. Folk borde uppmuntras att be om hjälp i till exempel (FB) Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem om de misstänker intrång i sina mobiltelefoner för att inte blandas med trådar om intrång i Windows som bättre tas i (FB) Programvara: Windows.

Blir man blir avlyssnad hade man kunnat fråga i (FB) Övervakning och integritet. Hacking är att man hackar sig in någonstans så Hackningsakuten hade kunnat misstolkas med att någon akut vill hacka någon annan.
Citera
2025-01-13, 17:15
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Håll efter aggressiva revirpissare som tror att de äger delforumet, och förolämpar nyare medlemmar som finner ämnet intressant. Folk som vare sig tål kritik eller är öppna för alternativa hypoteser borde inte söka sig till ett diskussionsforum.
Citera
2025-01-13, 18:01
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Håll efter aggressiva revirpissare som tror att de äger delforumet, och förolämpar nyare medlemmar som finner ämnet intressant. Folk som vare sig tål kritik eller är öppna för alternativa hypoteser borde inte söka sig till ett diskussionsforum.
Det handlar om att många utan kunskap försöker hacka system de inte förstår. Till exempel innan man hackar ett SCADA-system bör man lära sig hur det är uppbyggt. Istället blir det många frågor där kunniga tröttnar, eftersom nybörjare påstår efterblivna saker som att hacka Modbus-protokollet. Man är inte ute efter hypoteser utan tekniska fakta, det är inte filosofi.
Citera
2025-01-13, 18:25
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraCrypt
Det handlar om att många utan kunskap försöker hacka system de inte förstår. Till exempel innan man hackar ett SCADA-system bör man lära sig hur det är uppbyggt. Istället blir det många frågor där kunniga tröttnar, eftersom nybörjare påstår efterblivna saker som att hacka Modbus-protokollet. Man är inte ute efter hypoteser utan tekniska fakta, det är inte filosofi.

Förvisso, men det går alldeles utmärkt att uppställa testbara hypoteser inom STEM-ämnen, som IT-ämnet egentligen tillhör på ingenjörssidan. Kunskaperna om ett vetenskapligt förhållningssätt, och den vetenskapliga processen och metoden är generellt sett väldigt låga i delforumet. Det borde stärkas, och diskussionen i forumet bör utgå från att det kan finnas flera olika lösningar för samma problem, och den mest optimala lösningen beror på vilka variabler man anser är viktigast. Att reducera forumet till en pissing contest, som vissa användare gör, kommer bara att minska dess betydelse, och värde inom kunskapsutveckling.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2025-01-13 kl. 18:31.
Citera
2025-01-13, 19:17
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
den vetenskapliga processen och metoden är generellt sett väldigt låga i delforumet. Det borde stärkas
Du är verkligen fel person att uttala dig om det här. Du svamlar om en massa ord som du själv inte förstår. Vill du idiotförklara dig själv är det perfekt att börja med sånt trams om vetenskaplig metod och liknande. Det finns andra forum för sådana diskussioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in