2025-01-13, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Palisades fire verkar inte ha spritt sig öster- eller söderut de senaste 36 timmarna eller så, om man ska döma av satellitbilder. Fronten verkar t ex ligga på konstant avstånd från golfklubben ”Riviera Country Club” i norra Santa Monica.

Hinner det brinna ut, och hinner brandkåren röja tillräckligt med brandgator innan vindarna tilltar igen? Man håller tummarna.

Har bekanta som bor en bra bit söder om Santa Monica. De har kraftig röklukt i sitt område.
Genesis Invitational på Riviera startar på dagen om en månad. Om tävlingen inte flyttas.
Citera
2025-01-13, 13:36
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Det går faktiskt att känna sympati med välbeställda människor också. Som har förlorat sitt hem. Konst, möbler, äldre fotografier etc. Det krävs bara en aning empati.
Nu snackar jag väl inte medelklass eller folket som jobbar hårt för sin magra rikedom som ska ge en bekväm pension, utan främst om giriga miljardärer och fastighetsmagnater. De som i stor skala kommer utnyttja situationen och människors desperation för att tillskansa sin mer.
Citera
2025-01-13, 14:00
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Är det bekräftade riktiga videos från närtid då eller kan det vara så att folk slänger folk upp vilka klipp som helst som kan vara flera år gamla till och med från branden 2018 och liknande? Jag själv är skeptisk då jag vet att folk gör vad som helst för visningar och således gärna sprider desinformation för den saken skull. Framförallt på TikTok är det mesta fake men finns en del sånt även på twitter.
Med tanke på hur allvarligt läget är nu också så tror jag varken folk skulle filma sig själva när dom tänder på eller vara så osmidiga att dom låter sig filmas nu heller.
https://www.instagram.com/reel/DEoxIGyx5kq/?igsh=NmJwdjI5ZWZ6dmtt

Kom över det här nu. Kul med fler som har samma tankar
Citera
2025-01-13, 14:15
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
https://www.instagram.com/reel/DEoxIGyx5kq/?igsh=NmJwdjI5ZWZ6dmtt

Kom över det här nu. Kul med fler som har samma tankar

Menar du på allvar att du tror att myndigheterna eller någon annan i officiell position går och tänder på? Såna här klipp är det som förstör mänskligheten. Helt jävla sinnessjukt att det inte ens kan få brinna utan att folk börjar gasta om NWO, Q-anon och annan skit. Gå och lägg er under en sten och kom aldrig fram igen! Så sanslöst trött på MAGA, foliehattar, plattjordare och annat patrask.

Därmed inte sagt att bränderna kan vara anlagda, medvetet eller genom olyckshändelse.

Eller så tolkade jag det helt fel och du menade också att skapare av denna typ av klipp är idioter?
Citera
2025-01-13, 14:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Undrar om det kommer att behövas. Textilier måste såklart tvättas eller slängas men fasta material behåller inte lukten alltför länge. Tror jag.
Ja, textilier, en del utemöbler o annat kanske inte går att sanera.

Det som är ovanligt här är väl att många hus kommer att utsättas för rök under lång tid. Veckor. I värsta fall en månad.

Frågan är hur det är med fasta material. Trä och träfiberskivor (som är vanliga material i många hus) har en förmåga att suga åt sig och lukta illa under lång tid. Å andra sidan kan de väl behandlas med ånga och sedan målas med färg som stänger in lukten. Det kan å sin sida vara knepigt eftersom det kan vara svårt att komma åt alla trähtor, t ex stommar och takstolar.

Glas borde inte vara något problem. Betong vet jag inte riktigt hur det reagerar om det utsätt för långvarig rökexponering.
Citera
2025-01-13, 14:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Genesis Invitational på Riviera startar på dagen om en månad. Om tävlingen inte flyttas.
Se där; en av de äldsta PGA-tävlingarna, eller? Det hade jag missat.

Man kanske vågar gissa, att om tävlingen blir av så kommer en del av stjärnorna att skänka hela eller delar av sin prissumma till brandoffren? I så fall vore det väl positivt om tävlingen blev av.
Citera
2025-01-13, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nu snackar jag väl inte medelklass eller folket som jobbar hårt för sin magra rikedom som ska ge en bekväm pension, utan främst om giriga miljardärer och fastighetsmagnater. De som i stor skala kommer utnyttja situationen och människors desperation för att tillskansa sin mer.
Jag misstänker att det är just därför bygglovsreglerna ändrats för att underlätta återuppbyggnaden av LA. Så att de flesta ges möjlighet att bygga nytt på egna villkor. Det missgynnar fastighetsmagnaterna men kommer förmodligen att kraftigt gynna banker och andra företag som ägnar sig åt fastighetsfinansiering. I en kapitalistisk struktur finns det alltid vinnare. Det är därför som kapitalism fungerar så bra.
Citera
2025-01-13, 14:35
Avslutad
Citat:

Man kanske vågar gissa, att om tävlingen blir av så kommer en del av stjärnorna att skänka hela eller delar av sin prissumma till brandoffren? I så fall vore det väl positivt om tävlingen blev av.
Ja precis. Det kommer vi garanterat att få se. Och tävlingen blir med all säkerhet av, även om den måste flyttas. Det skulle jag dock inte tro påverkar givmildheten. Amerikaner är duktiga och lyhörda i situationer som denna.
Citera
2025-01-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladpojken
Citat från SVT:

Mer än 12 000 "strukturer" har förstörts i bränderna. En "struktur" kan vara allt från ett hus till en bil. Kostnaden för förödelsen uppskattas till mer än 1 500 miljarder kronor.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-branderna-i-kalifornien?inlagg=d27a0435597a4bdd969fed422d3991a c

Hur kan detta gå ihop? Det blir ett medelvärde per "struktur" på 125 miljoner kr. Visst, lyxvillor med havsutsikt i Malibu kan säkert kosta 125 miljoner kr, men i genomsnitt (när även bilar räknas in)!? Det största värdet på egendomar i lyxiga områden vid havet är ju dessutom inte byggnaden utan själva tomtplätten (som ju finns kvar även efter branden).

Nej det går nog inte ihop sig. Men i denna förstörelse räknas nog inte bara 'strukturerna', De har ju hyrt in halva Kaliforniens brandförsvar - massa flygplan och helikoptrar, Infrastrukturen som förstörts, Omplaceringen av alla människor, förstörd natur, - Kanske även de räknat in värdeminskningen på aktier - Det kan bli en rätt omfattande nota om man tar med allt tänkbart..
Citera
2025-01-13, 14:39
Avslutad
Citat:
En av de "finaste" tävlingarna på PGA-touren. Gammal och den av spelarna själva mest uppskattade. Signaturtävling, vilket innebär extra stora prispengar.
Citera
2025-01-13, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej det går nog inte ihop sig. Men i denna förstörelse räknas nog inte bara 'strukturerna', De har ju hyrt in halva Kaliforniens brandförsvar - massa flygplan och helikoptrar, Infrastrukturen som förstörts, Omplaceringen av alla människor, förstörd natur, - Kanske även de räknat in värdeminskningen på aktier - Det kan bli en rätt omfattande nota om man tar med allt tänkbart..
Plus lösöre. Tavlor och skulpturer t.ex.
Citera
2025-01-13, 14:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Jag har skrivit det i åratal. Kostnaderna för de årliga naturkatastroferna ökar exponentiellt, snabbare än den ekonomiska utvecklingen. Kostnaderna för naturkatastroferna kommer passera BNP innan år 2100.

Vi är helt körda med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in