2025-01-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Är på jakt efter en fabriksny bil. Har idag en XC70 D5 AWD (2011 med 32.000 mil i mkt bra skick) som börjar bli lite daterad i mitt tycke.

Har styvt 400k + inbytesvärdet av XC70n att röra mig med.

Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Bra komfort med sköna säten
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig
- Rimliga servicekostnader
- Gärna en längre nybilsgaranti

Jag kör ca 3500 mil/år, varav 90% är på landsväg.

Vad har ni för förslag? Märket är inte avgörande för mig.
Testa att provköra och se om du gillar Volkswagen Tiguan Allspace. Bekvämt kanske trist.
Citera
2025-01-12, 21:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Har glömt att svara dig Westgoethe. Precis som du säger är XC70 en bra bil, inget snack om saken. Och precis som du säger kommer jag förmodligen vara missnöjd sen, men jag är bara en dödlig människa med dödliga begär

Vit-brandbil, stort stort stort tack för nyttigt inspel. Som du ser nedan har jag en lite halvsnikig A4 på kroken också, förvisso kommer jag i längden inte bry mig om att det "endast" är en Proline med tanke på priset. Är det typ något i denna stil som du har? Denna ÅF var schysst och bakade in vinterdäck, MoK samt den uppkopplade tjänsten om jag tecknade något avtal jag nu inte minns vad det var...

Nu har jag varit och provkört en Mazda CX-60 hybrid, den var fruktansvärt fin på alla sätt och vis.
https://www.blocket.se/annons/1002199956

Allt som allt kommer den kosta 600 att få startklar och köra iväg med...
Vinterdäck och motorvärmare är det som kostar pengar.

Det innebär att den blir 100k dyrare än jag tänkt mig, men får ta och låna ihop till resten antagligen.

Alternativet är denna, en Audi A4 Quattro, den kunde jag få helt färdig med vinterdäck och MoK för 498k. Det blir inom budget, men den är inte direkt generöst utrustad och betydligt dyrare skatt.
https://www.blocket.se/annons/1001654315

Mazdan har grym nybilsgaranti, fri service i 3 år och låg skatt. Den hade även superfin utrustning.

Audin är väl bra för att den är billigare i inköpspris just nu känns det som.. Vet att jag jämför äpplen med päron här, det blir orättvist att jämföra två bilar som ligger olika i kurs där den ena dessutom är en SUV. Men det är här vid vägs ände jag är just nu

Hjälp?

Nu vet jag inte om du har behovet av bagaget på Volvon du har idag för i så fall kommer det bli snuskigt trångt i A4:an. Kolla annars på A6:an, kostar inte så mycket mer än A4:an skulle jag säga och oftast lite mer utrustning. Den du tittat på såg väldigt snålt utrustad ut skulle jag säga. Då det är en utgående modell som inte tillverkas längre och handlaren sitter lite med skiten då han fortfarande har den kvar så borde du kunna få ner den mer i pris om du nu vill ha den.

Jag blev själv riktigt imponerad av Mazdan men då jag skulle välja bil så fick jag inte in den i min peng och den fanns heller inte som lagerbil. Men man satt riktigt bra i den och gasade man med hybriden så morrade den riktigt härligt och det var bra fart i den. Som sagt så var jag mer sugen på dieseln men den hade inte säljarn inne för provkörning.

Den jag provade hade även elstolar med ansiktsigenkänning så när du hoppade in så ställde bilen in efter dina inställningar. Onödigt lyx men go funktion då min sambo är rätt kort och när hon kört så är det på näppen att man kommer in i bilen😀

Jag kör min Audi som förmånsbil och är imponerad så billig den ändå blev, betalar straxt över 6000kr för den brutto, hade väntat mig mer då det är en diesel. Betalade samma för min tidigare volvo v60 cc som ändå var nästan tre år gammal.
Citera
2025-01-12, 21:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Testa att provköra och se om du gillar Volkswagen Tiguan Allspace. Bekvämt kanske trist.

Nu har jag haft en äldre tiguan och det var en väldigt tråkig bil. Tror jag hade årsmodell 2016 el -17 på den. Hade ingen allspace så min var väldigt trång i bagaget.
Citera
2025-01-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har jag haft en äldre tiguan och det var en väldigt tråkig bil. Tror jag hade årsmodell 2016 el -17 på den. Hade ingen allspace så min var väldigt trång i bagaget.
Ja, jag tror man ska ha Allspace eller ta en annan modell avseende Tiguan. Den uppfyller önskemålet. TS kör en bil från 2011, oavsett märke kommer det bli en uppdatering. Det har hänt mkt senaste 10 åren.

"Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något."
Citera
2025-01-12, 21:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Ja, jag tror man ska ha Allspace eller ta en annan modell avseende Tiguan. Den uppfyller önskemålet. TS kör en bil från 2011, oavsett märke kommer det bli en uppdatering. Det har hänt mkt senaste 10 åren.

"Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något."

Absolut, tiguanen bockar det mesta. Även om xc70:n är äldre så är den ruskigt skön att köra ska tilläggas men klart det hänt saker på utrustningsfronten mellan 2011 och 2025.
Citera
2025-01-12, 22:57
Avslutad
Mazda CX-60 AWD med 3.3 liters dieseln, går att hitta för runt 500k som demobilar

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/mazda_cx_60_kampanj_3_3_dri_pack_skyactiv_d_awd_25 4hk/1000924773
Citera
2025-01-12, 23:02
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Då det var lite bråttom att få ut ny bil så blev det en lagerbil men hittade en som hade exakt vad jag ville ha. Då A4 var på väg bort och inte tillverkades längre så hade jag tur.

Jag har dieseln på 190hk eller vad det nu är. Inte så superintresserad av hk men det är quattro och går bra. Dieselvärmare var ett krav så givetvis finns detta.
Tänk bara på att Audi använder sig av abonnemangsmodellen vad det gäller Apple Carplay (kostar 2500kr för 3år) och GPS och möjlighet att styra värmare via app ligger på ett annat abonnemang och kostar ännu mera. Detta får man gratis första året men sen försvinner det.
Så betalar man inte så får man starta värmaren via skärmen i bilen eller med fjärrkontroll.

Jag betalade för Apple Carplay och använder GPS från telefonen som jag gillar bättre än bilens dyra helvete, kör Waze.

Min Audi har även så att den känner av hastighetsbegränsningar så farthållaren ställer automatiskt in sig om hastigheten höjs eller sänks, otroligt smidigt även om det inte är 100% perfekt under viadukter då den ibland kan ta hastigheten på vägen ovanför som exempel. Detta system är jag rädd att det också kommer försvinna när GPS-abonnemanget försvinner efter sitt gratisår men hoppas inte.

Ett svinigt system skulle jag säga om man inte är medveten om det och givetvis sa ”missade” säljaren att nämna den informationen och slutade dessutom på jobbet i samma veva som jag hämtade bilen😤

Nu finns inte A4 längre så nu heter samma bil A5.
A4:an är låg och inte heller enorm i bagaget så är det ett krav så får du titta på en begagnad A4/A6 allround (deras modell av XC70) som inte heller tillverkas längre.

Lycka till.
Betala för att få använda en gratistjänst som apple carplay? Hur fan kan de ta betalt för något som är gratis?
Citera
2025-01-12, 23:24
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Mest troligt för att ägarna inte säljer bilen så ofta då det brukar ha de mest nöjda ägarna av alla märken

Du får googla. Subaru har (eller åtminstone haft) problem med rasade dieselmotorer och automatlådor (lineartronic)

Exempel
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-bilar-310587/
Citera
2025-01-13, 06:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Betala för att få använda en gratistjänst som apple carplay? Hur fan kan de ta betalt för något som är gratis?

Ja, håller med om att det är ett jävla sätt men gissar att det inte bara är Audi som kör med dessa typer av abonnemang i sina bilar men jag kan ha fel.
Läste någonstans att BMW ville sätta ett abonnemang på sätesvärmare också men vet inte om det blivit så.

Nu för tiden när alla bilar är uppkopplade och mjukvarustyrda så är det en lätt grej att ordna.
Citera
2025-01-13, 06:44
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ja, håller med om att det är ett jävla sätt men gissar att det inte bara är Audi som kör med dessa typer av abonnemang i sina bilar men jag kan ha fel.
Läste någonstans att BMW ville sätta ett abonnemang på sätesvärmare också men vet inte om det blivit så.

Nu för tiden när alla bilar är uppkopplade och mjukvarustyrda så är det en lätt grej att ordna.
Om alla gör det har man inget val men jag skulle aldrig köpa en abonnemangsbil om det fanns alternativ. Ingen borde göra det!
Citera
2025-01-13, 07:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jojo den har man hört. Det är dock otroligt märkligt varför det inte existerar några nyare Subarus på marknaden med över 25000 mil. Gör du samma sökning på volvo finns en uppsjö av bilar som gått 35000. Dör subarun efter 20000 mil? Något märkligt är det när dessa bilar aldrig säljs med högt miltal. Skrotas de pga motorras?

https://www.blocket.se/bilar/sok?q=outback&filter=%7B%22key%22%3A%22milage%22%2 C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%2225000%22%2C%22e nd%22%3A%22%22 %7D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22modelYear%22%2C%22 range%22%3A%7B%22start%22%3A%222018%22%2C%22end%22 %3A%22% 22%7D%7D

Jag hittade 5-6 stycken när jag kollade från 2016 och framåt. Sen måste du jämföra antal bilar på marknaden. Kollade från 2018 på alla subarus till salu(från 0 mil) och då fanns det runt 800-900 medan volvo hade nästan 10000.
Citera
2025-01-13, 07:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Du får googla. Subaru har (eller åtminstone haft) problem med rasade dieselmotorer och automatlådor (lineartronic)

Exempel
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-bilar-310587/

Jag har googlat och hittar följande
https://www.lansforsakringar.se/sodermanland/privat/forsakring/bilforsakring/vilka-bilmarken-drabbas-mest-av-maskinskada/

Söker man som du efter problem med Subaru istället för problem med alla bilmärken så får man det resultat man söker efter. I länsförsäkringar rapport så hamnar Subaru bättre till än volvo generellt. Googlar jag på fel med volvo så får jag fram fel med volvo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in