2025-01-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Om man ser på ren statistik har ju Max martin flest låtar på nr 1 hit listan. 3a i hela världen . Annars skulle jag säga kanske björn och benny
Ja precis inom kommersiell musik. Men de är för mig och många andra bara skit han producerar.
Citera
2025-01-12, 17:24
Medlem
IceEyess avatar
Röstar nog på Tim Bergling.
Citera
2025-01-12, 18:07
Medlem
Hussefars avatar
Nicke Andersson. Fan, gubbjäveln bara spottar ut bra musik.
Citera
2025-01-12, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Nicke Andersson. Fan, gubbjäveln bara spottar ut bra musik.
Där har vi vinnaren!
Citera
2025-01-12, 18:24
Medlem
Vitiss avatar
Ludwig Göransson (filmmusikskapare).
Citera
2025-01-12, 18:27
Medlem
Efter nästa alla andra nämner män så slår jag till med en kvinna. Marie Fredriksson.
Citera
2025-01-12, 18:30
Medlem
SvenskOppositions avatar
Då jag själv gillar rock så tycker jag att följande tre är de mest talangfulla:

Yngve Malmsteen
Mikael Åkerfeldt (Opeth)
Kee Marcello (fd Europe, väldigt underskattad, men fantastisk, gitarrist)
Citera
2025-01-12, 18:42
Medlem
Som andra har skrivit, vad är det vi skall mäta?

Svenska talangfulla vokalister:
Om vi får svänga ut lite på definitionen "svensk" är det nog just nu Floor Jansen (hon bor, har familj och arbetar i Sverige. Hennes man är helsvensk musiker). Det finns inte någon annan som har ett sådant register där sångaren kan gå från djup metal growl till fint avstämd opera i en och samma låt inom loppet av 1 minut. Ingrossos falska stämma kan ta sig jämfört med Jansens när det gäller sångteknik. Det finns nog ingen som kan mäta sig med Jansen i nuläget, när det gäller den sångtekniska biten. Eftersom att hon dessutom kommer från ett flertal AAA-band så är hon världskänd och har en strålande solokarriär som sidoprojekt.

Tobias Forge är annars en rätt talangfull vokalist på alla möjliga sätt. Rolig är han också. Även han har ett brett register i sin röst och kan sjunga alla möjliga genre.

Max Martin är för övrigt ingen artist, eller ens en kompositör/arrangör. Han har gjort sig känd enbart på att skriva lite texter till BSB och Spears.
Citera
2025-01-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Då jag själv gillar rock så tycker jag att följande tre är de mest talangfulla:

Yngve Malmsteen
Mikael Åkerfeldt (Opeth)
Kee Marcello (fd Europe, väldigt underskattad, men fantastisk, gitarrist)

På vilket sett är Mikael Åkerfeldt talangfull, bortsett från hans buskisvibbar mellan låtarna?
Citera
2025-01-12, 18:57
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
På vilket sett är Mikael Åkerfeldt talangfull, bortsett från hans buskisvibbar mellan låtarna?

Det här är ju tycke och smak såklart. Men Åkerfeldt har genom Opeth under 30 år eller så skapat otroligt skön och smart musik. Därtill är han både en bra sångare och utmärkt gitarrist.
Citera
2025-01-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Det här är ju tycke och smak såklart. Men Åkerfeldt har genom Opeth under 30 år eller så skapat otroligt skön och smart musik. Därtill är han både en bra sångare och utmärkt gitarrist.

Nu har jag inte hört mycket annat från honom än skrik i Opeth. Intet heller är väl låtarna särskilt komponerade jämfört med de flesta av Holopainens verk (hans tidigare verk med Nattvindens Gråt inräknat).
Citera
2025-01-12, 19:29
Medlem
Kjell Höglund eller möjligen Dan Swanö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här