2025-01-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Michael B. Tretow
Typisk materialspelare, han hade nån jättestor mojäng med en förnicklad strut.
Citera
2025-01-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Haha, bra.

Nä men skämt åsido. Jo, helt seriöst. Han var en skapande kraft och multitalang.
Mycket kreativ och inte styrd av trender eller andras åsikter. Många av hans verk (som han förmodligen bara slängde ihop till kassetterna) är oerhört fyndiga och välgjorda. Som Bert Karlsson själv sa, Errol var en mycket intelligent låtskrivare. En annan musiker sa att Errol i hans tycke var Sveriges bästa kompgitarrist.

Errol var den sorten som hade skapandet i sig. Han hade skrivit låtar och spelat in även om han var den enda levande personen kvar på jorden. För att inte tala om att han gjorde olika typer av alster till olika egenskapade karaktärer. Ja, mannen var ett geni och en frisk fläkt.
Citera
2025-01-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Nä men skämt åsido. Jo, helt seriöst. Han var en skapande kraft och multitalang.
Mycket kreativ och inte styrd av trender eller andras åsikter. Många av hans verk (som han förmodligen bara slängde ihop till kassetterna) är oerhört fyndiga och välgjorda. Som Bert Karlsson själv sa, Errol var en mycket intelligent låtskrivare. En annan musiker sa att Errol i hans tycke var Sveriges bästa kompgitarrist.

Errol var den sorten som hade skapandet i sig. Han hade skrivit låtar och spelat in även om han var den enda levande personen kvar på jorden. För att inte tala om att han gjorde olika typer av alster till olika egenskapade karaktärer. Ja, mannen var ett geni och en frisk fläkt.
Precis, jag håller med till 100%.
Det är en av de människor jag är glad över att jag har träffat och pratat med.
Citera
2025-01-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja Bellman var mer en poet.

Hans musik har ju ofta andra upphovsmän. Johan Helmich Roman, till exempel.

Roman brukar ofta kallas den svenska musikens fader. Hans mest kända verk är Drottningholmsmusiken, Förutom kompositör så var han framstående virtuos på violin och oboe, och även dirigent.
Citera
2025-01-12, 20:05
Medlem
rovmuns avatar
Håkan Florå ( onkel länken) eget sound
Mattias Alkberg - indie
Tomas "Quorthon" Forsberg - metal
Thomas Öberg ( bob hund) - live
Citera
2025-01-12, 20:36
Medlem
Svår fråga.

Tim Bergling.

Swedish house maffia. De som skriver sitt eget material.

Resten är skit.
Citera
2025-01-12, 20:46
Medlem
Tommy Johansson
Citera
2025-01-12, 20:47
Medlem
Yasin/rofferuff/ritchard
Citera
2025-01-12, 21:08
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Kastar ut en frågan som jag länge funderat på. Vem är den mest talangfulla svenska musiker? Kan det vara Ted Gärestad, Tim Bergling eller någon helt annan?

Jocke berg med Kent.
Citera
2025-01-12, 21:22
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Jussi Björling & Yngwie Malmsteen. Hur många fler internationellt kända och erkänt skickliga musiker har vi? Och nu räknar jag inte in låtskrivare och producenter som Per Gessle och ABBA-duon m.fl.
John Norum är alldeles förbannat skicklig och dessutom välkänd internationellt till skillnad från de flesta andra som nämnts (bortsett från Björn, Benny, Yngwie, Per Gessle, etc).
Citera
2025-01-12, 21:49
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Jussi Björling
Citera
2025-01-12, 22:09
Medlem
Om man får nominera låtskrivare så Max Martin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in