2025-01-12, 14:15
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Det måste vara Håkan Hellström, vilken sällan skådad talang.
Endast slagen av Eilert Pilarm.https://www.youtube.com/watch?v=j6OfH_s6MjY&ab_channel=TomasKarlsson
Citera
2025-01-12, 14:17
Medlem
Chilpericuss avatar
Jussi Björling & Yngwie Malmsteen. Hur många fler internationellt kända och erkänt skickliga musiker har vi? Och nu räknar jag inte in låtskrivare och producenter som Per Gessle och ABBA-duon m.fl.
Citera
2025-01-12, 14:18
Medlem
Bluebeast72s avatar
Peter le marc. Allt denne tog i blev guld.
Citera
2025-01-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Kastar ut en frågan som jag länge funderat på. Vem är den mest talangfulla svenska musiker? Kan det vara Ted Gärestad, Tim Bergling eller någon helt annan?

Tim
Citera
2025-01-12, 14:24
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Endast slagen av Eilert Pilarm.https://www.youtube.com/watch?v=j6OfH_s6MjY&ab_channel=TomasKarlsson

Ja, Eilert är klart bättre än Hellström. Helt seriöst.
Citera
2025-01-12, 14:34
Medlem
Max Martin
Tim Bergling
Citera
2025-01-12, 14:55
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Cornelis största låtar är väl bara svenska versioner av andras verk? Tex. sångerna "I natt jag drömde något som" och "Brev från kolonien". Det bör dra ned statusen något.

Jösses människa...
Om du tror det så har du ju massor av spännande låtar att lyssna på,
för Cornelis har skrivit enormt mycket!!

Alla roliga och finurliga "personporträtt" tex. Personliga Persson, Hönan Agda, Fredrik Åkare, Cecilia, Ann-Katrin, Veronica, Polaren Pär, Mördar-Anders mfl....

Han var otroligt begåvad och talangfull! Grov men elegant - allt i ett.
Smart och egensinnig.
Även samarbetat med andra, ex med Jan Johanssons trio, tex Ångbåtsblues. Osv.

Han har lämnat en väldigt stor svensk låtskatt efter sig
men tyvärr blev han (trots det) aldrig svensk medborgare.
Fick faktiskt avslag på ansökan om jag fattat rätt.

Omöjligt (i övrigt) att välja en enda "mest talangfull musiker".
Vi lever i ett pyttelitet land men med procentuellt väldigt hög andel "talangfulla musiker".
Om låtskrivare också ingår så låg vi typ 2:a efter USA vad gäller musik-export för några få år sedan.
Förstå vidden av det svenska "musik-undret"!

Vi har massor av "mest talangfulla musiker" i vårt land, både bland de döda och bland de levande.

Men jag tycker absolut att Cornelis var en av dem alla.
Även utan ett svenskt medborgarskap.
Citera
2025-01-12, 14:59
Medlem
Helt värdelös frågeställning då den är som smak.
yngwie m. Tekniskt. Men vi har nog ett gäng klassiska skolade musiker som inte är kända men rent tekniskt är på den nivån.
Max martin vad gäller kommersiell musik.

Per gessle med hjärndöd musik som genererar pengar.

Ingrosso/avici träsket som lyckades lyfta in kristna och helylle till techno dance golvet.

Meshuggah opeth etc svenska metalband som gör knepig polyrytmik blandad med clean gitarr och är banbrytande för världens metal.

Jussi björling sara leander bellman och cornelis banbrytande och nyskapande , som haft stor betydelse för sverige och europas moderna musik.
Senast redigerad av Nytt-liv2024 2025-01-12 kl. 15:08.
Citera
2025-01-12, 15:12
Medlem
Klas-Vegass avatar
Talang skall ju vara någon med stor begåvning som har lätt för sig och kanske aldrig fått till det därför.

Alla som fått kämpa borde därför gå bort.

Carola var väl en talang på att sjunga.

Finns det något som bara leker runt och ändå får till det. Ron Wood är kanske ett bra exempel. Han kan tydligen spela en massa instrument lite men har aldrig brytt sig om att lära sig ett enda.

Torsten flink är väl en sådan talang inom teatern. Men kan inte komma på en musiker i nuläget.

agneta fältskog var en talang i ordets rätta bemärkelse. Rekordung sjung och spelade hon och skrev egna låtar (en abbalåt har hon skrivit har jag för mig).

Benny Andersson måste nämnas som skrev brillianta låtar i hepstars (som wedding) och sedan abba.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-01-12 kl. 15:17.
Citera
2025-01-12, 15:50
Medlem
Zoologens avatar
Benny Andersson.

Janne Schaffer.

Inte nån gangsterrap.
Citera
2025-01-12, 15:54
Avslutad
Om man ser på ren statistik har ju Max martin flest låtar på nr 1 hit listan. 3a i hela världen . Annars skulle jag säga kanske björn och benny
Citera
2025-01-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Det måste vara Håkan Hellström, vilken sällan skådad talang.
Jag är böjd att hålla med, att göra karriär som sångare utan att kunna sjunga kräver en särskilt talang. Som Lill-Babs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in