2025-01-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Dom får bygga alla nya kåkar i eldfast betong. Det lär knappast brinna på ett bra tag i det området igen

Ja märkligt att det varit tillåtet att bygga trähus i det klimatet. Måste varit enorma elkostnader för aircondition men de rika har råd förstås 😀
Citera
2025-01-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ett av problemen är vad jag förstår att sötvattnet på något vis ägs av privata intressenter i stor utsträckning. Om man nu inte ens kan enas om att det mest grundläggande för liv, i synnerhet i Kaliforniens torra klimat, ska värnas om så förstår man att förutsättningarna är dåliga för brandförsvaret.

Att girighet inte vet några gränser blir alltid supertydligt när katastrofer inträffar. Det gäller såklart inte bara i USA, men dom är ett ganska extremt land med mycket extrema väderfenomen.
Nej visst. Det verkar som det kommer att krävas rätt drakoniska åtgärder för att komma tillrätta med de här bränderna.

Jag är inte optimist.

(Mitt förslag med avsaltning av havsvatten var annars ägnat att tillförsäkra delstaten sötvatten.)
Citera
2025-01-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Det är definitivt demokraternas skit de fått känna på i Kalifornien. Jag bor i USA.
Säg att ett hus i Kalifornien kostar en miljon dollar.
Fastighetsskatten är 1% per år dvs 10 000 dollar.
Hemförsäkringen kostar även den 10 000 dollar per år (då det är så mycket bränder i högrisk områdena).

Så försäkringspremierna var svindyra med rätta.
Demokratierna ville tvinga försäkringsbolagen att sätta en ”cap” ett maxtak på hur hög premie de får ta ut.

Då sprack försäkringsbolagens kalkyl och de kunde inte längre erbjuda kunderna förlängd försäkring när föregående år löpt ut.
Det är därför så många står utan försäkring. Folk med dyra hus som villigt betalat 10 000 dollar per år (och bra mycket mer) förvägrades att göra så pga demokratiska politiker och byråkrater.

Det komiska är att man nu i slutändan gjorde dessa hemska kapitalistiska försäkringsbolag en jättetjänst då de nu slipper betala ut försäkringar. Samtidigt som medborgarna står där med brallorna nere.
Lose-lose för alla. Skattebetalarna kommer få gå in och täcka upp med någon schablonbelopp.

Kalifornien är ett enda stort skämt.

Och sjukförsäkring för alla familjemedlemmar och bilförsäkring för 2-3 bilar uppe på det..

Dyrt att bo i "Paradiset"...
Citera
2025-01-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ett av problemen är vad jag förstår att sötvattnet på något vis ägs av privata intressenter i stor utsträckning. Om man nu inte ens kan enas om att det mest grundläggande för liv, i synnerhet i Kaliforniens torra klimat, ska värnas om så förstår man att förutsättningarna är dåliga för brandförsvaret.

Att girighet inte vet några gränser blir alltid supertydligt när katastrofer inträffar. Det gäller såklart inte bara i USA, men dom är ett ganska extremt land med mycket extrema väderfenomen.
Vattnet används till att odla mandel, avokado och andra väldigt törstiga grödor. Det har förmodligen en större betydelse för Kaliforniens ekonomi än några kändisars, och för all del okändas, hus.
Citera
2025-01-12, 11:00
Medlem
Citat:

Kalifornien ser ganska kört ut med andra ord ?
Citera
2025-01-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Tom Hanks hus har inte brunnit upp. Ett av få som klarade sig. Därför börsen klarade sig.

Den kanske gjort det senaste dagsrna? Inget jag läst om dock.
Citera
2025-01-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja de lär få sälja sin brända tomt. Det blir bara mycket rika personer som har råd att bo där i framtiden.
De lär ju ha ännu större krav på att bli skyddade för framtida bränder.
Så då äntligen blir väl kommunen tvungen att sköta sig ?
Ja eller om bankerna blir sittandes med dem?
Känns ju som stadsplaneringen är helt åt där, km efter km med hus utan några parker eller likande, nu verkar ju vindarna har varit extrema
Citera
2025-01-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Mediaprofilen Kingbach (roliga roliga sketcher på IG) har gjort en insamling mat, dryck mm. Allt för "clout"?
Intressant tänkte mer hur det brukar låta inrikes, regeringen gjorde ju något under tsunamin osv
Citera
2025-01-12, 11:04
Medlem
Kollar live nyheter nu.. Eaton fire 14,000+ acres brinner/brunnit och bara 15% har dom lyckats begränsa spridning.😭
Citera
2025-01-12, 11:04
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Och sjukförsäkring för alla familjemedlemmar och bilförsäkring för 2-3 bilar uppe på det..

Dyrt att bo i "Paradiset"...
Samtidigt som man tjänar sjukt bra i California.
Det är bara dom fattigaste som drabbas och har det tufft.
Citera
2025-01-12, 11:05
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Den kanske gjort det senaste dagsrna? Inget jag läst om dock.
Nej det har det inte. Det är desinformation isf.
Citera
2025-01-12, 11:05
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej visst. Det verkar som det kommer att krävas rätt drakoniska åtgärder för att komma tillrätta med de här bränderna.

Jag är inte optimist.

(Mitt förslag med avsaltning av havsvatten var annars ägnat att tillförsäkra delstaten sötvatten.)
(Jag förstår)

Jag gissar att processen är dyr och således främst används om ekonomiska vinster kan göras. Man undrar hur deras dricksvatten smakar? Folket konsumerar nog mer vatten på flaska importerade från andra ställen än tjänligt lokalt vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vattnet används till att odla mandel, avokado och andra väldigt törstiga grödor. Det har förmodligen en större betydelse för Kaliforniens ekonomi än några kändisars, och för all del okändas, hus.
Ja det låter rimligt utifrån hur korkade vi människor är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in