2025-01-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Marknaden har kraschat förr och gör det med jämna mellanrum. Detta riskerar bli till en snöbollseffekt som skapar kaos. Hade detta hänt i en annan region i USA eller i ett annat land hade det inte varit lika illa, men de som blivit av med sina hus är (i brist på bättre ord) inte "vilka som helst". Vill dessa personer ta ut sina tillgångar för att bygga nytt är det stor risk att det bankväsendet, försäkringsbolaget eller aktiebolaget de vill ta ut sina tillgångar ur inte håller.

Det tror jag också. Men det tar nån vecka innan vi ser vad som händer. Bränderna är ju inte släckta än.
Citera
2025-01-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja det är nog sällan tillräckligt.

Nu är jag ingen extrem ekonomi-gary men jag tror att länder vars främsta tillgång är ökensand samtidigt som man har några miljoner invånare har svårt att bygga upp en ekonomi från ingenting, även om de får nån miljard i bistånd.

Och sådana länder brukar ju även ha ledare som stoppar mycket bistånd i sina egna fickor.
Citera
2025-01-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det tror jag också. Men det tar nån vecka innan vi ser vad som händer. Bränderna är ju inte släckta än.

Ja det kommer ta några dagar för full effekt, men jag tror ändå vi kommer se första reaktionerna redan imorgon måndag.

Egentligen borde man inte råda andra att säkra upp sina tillgångar, för då är vi själva delaktiga i den snöbollseffekt som skapas. Men alla står sig själva närmast och pengarna kommer som sagt inte räcka till alla...
Citera
2025-01-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Fruktansvärt tråkigt, men reagerar på vart är alla insamlingar?

Nu borde dem med jättekåkar med basketplaner osv klara sig, men måste ju finnas en lägre medelklass där som har det extremt tufft.

Ja de lär få sälja sin brända tomt. Det blir bara mycket rika personer som har råd att bo där i framtiden.
De lär ju ha ännu större krav på att bli skyddade för framtida bränder.
Så då äntligen blir väl kommunen tvungen att sköta sig ?
Citera
2025-01-12, 10:52
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Fruktansvärt tråkigt, men reagerar på vart är alla insamlingar?

Nu borde dem med jättekåkar med basketplaner osv klara sig, men måste ju finnas en lägre medelklass där som har det extremt tufft.

Samtidigt spännande kontrast på att ha det bra här och där, våra huspriser måste vara löjligt höga.
Mediaprofilen Kingbach (roliga roliga sketcher på IG) har gjort en insamling mat, dryck mm. Allt för "clout"?
Senast redigerad av Masinga 2025-01-12 kl. 10:54.
Citera
2025-01-12, 10:53
Medlem
Citat:
Nja det är nog sällan tillräckligt.

Nu är jag ingen extrem ekonomi-gary men jag tror att länder vars främsta tillgång är ökensand samtidigt som man har några miljoner invånare har svårt att bygga upp en ekonomi från ingenting, även om de får nån miljard i bistånd.

OT men en fråga om den nya ekonomin.
Hade detta kunnat vara ett alternativ för att få Sverige på fötter igen? Att utplåna låt säga Alingsås eller Borlänge och sedan bygga upp igen.
Citera
2025-01-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är USA vi pratar om.. dom är väl inte superkända för att tänka så långt.

Marken är dyr. Man ser ju tex på Paris Hiltons hus att det stod 3 m från grannens hus. Svårt att stoppa bränder då.
Citera
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ja de lär få sälja sin brända tomt. Det blir bara mycket rika personer som har råd att bo där i framtiden.
De lär ju ha ännu större krav på att bli skyddade för framtida bränder.
Så då äntligen blir väl kommunen tvungen att sköta sig ?

Dom får bygga alla nya kåkar i eldfast betong. Det lär knappast brinna på ett bra tag i det området igen
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
Nej det är nog riktigt.

Då borde man satsa på avsaltning av havsvatten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avsaltning
Ett av problemen är vad jag förstår att sötvattnet på något vis ägs av privata intressenter i stor utsträckning. Om man nu inte ens kan enas om att det mest grundläggande för liv, i synnerhet i Kaliforniens torra klimat, ska värnas om så förstår man att förutsättningarna är dåliga för brandförsvaret.

Att girighet inte vet några gränser blir alltid supertydligt när katastrofer inträffar. Det gäller såklart inte bara i USA, men dom är ett ganska extremt land med mycket extrema väderfenomen.
Citera
2025-01-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
OT men en fråga om den nya ekonomin.
Hade detta kunnat vara ett alternativ för att få Sverige på fötter igen? Att utplåna låt säga Alingsås eller Borlänge och sedan bygga upp igen.
Det blir för OT men faktum är att Sveriges ekonomi börjar lyfta just nu.

Du får starta en tråd i Nationalekonomi om du vill diskutera det där.
Citera
2025-01-12, 10:58
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Marken är dyr. Man ser ju tex på Paris Hiltons hus att det stod 3 m från grannens hus. Svårt att stoppa bränder då.
Man förväntar sig att dom rika borde ha mer space emellan. Nu var det förvisso bara hennes sommarstuga som brann men iaf.
Citera
2025-01-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Marknaden har kraschat förr och gör det med jämna mellanrum. Detta riskerar bli till en snöbollseffekt som skapar kaos. Hade detta hänt i en annan region i USA eller i ett annat land hade det inte varit lika illa, men de som blivit av med sina hus är (i brist på bättre ord) inte "vilka som helst". Vill dessa personer ta ut sina tillgångar för att bygga nytt är det stor risk att det bankväsendet, försäkringsbolaget eller aktiebolaget de vill ta ut sina tillgångar ur inte håller.
Nej, det räcker absolut inte för att skapa någon krasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in