2025-01-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Inget fel med det, men vad jag hörde så skulle den federela staten ersätta folk. Vilket isåfall inte är från filminkomster utan vanligt folks plånböcker.

Federala pengar går bara till löner och kostnader stan har. Inte till att bygga upp hus.
Citera
2025-01-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja, det är ju detta folk inte begriper ang den moderna ekonomin. BNP ökar ju fruktansvärt när man ska bygga upp allt igen. Fattar inte varför inte fattiga länder bara river ner eller spränger av befintlig infrastruktur och bebyggelse och får igång ekonomin igen.
Det fungerar bara om de fattiga länderna har en basproduktion som genererar pengar.
Citera
2025-01-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är väl bra att många är oförsäkrade, då drabbas inte försäkringsbolagen (som ändå drog sig ur innan branden). Börserna brukar vara känsliga och förutseende, har du noterat någon börskrasch pga att Tom Hanks hus brunnit upp?

Det har inte brunnit upp. Han tillhör de ultrarika som har gott om mark runt om huset som skyddar lite.
Citera
2025-01-12, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det fungerar bara om de fattiga länderna har en basproduktion som genererar pengar.

Räknas bistånd?
Citera
2025-01-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Behöver ju inte var trädgård .. utan staten som sköter området runt om området ..

Jo givetvis. Kommunen har inte skött sig alls.
Men svårt att skydda sig mot brand när många hus står 5 m från varandra.
Citera
2025-01-12, 10:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Det är väl bra att många är oförsäkrade, då drabbas inte försäkringsbolagen (som ändå drog sig ur innan branden). Börserna brukar vara känsliga och förutseende, har du noterat någon börskrasch pga att Tom Hanks hus brunnit upp?
Tom Hanks hus har inte brunnit upp. Ett av få som klarade sig. Därför börsen klarade sig.
Citera
2025-01-12, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nu har det anlänt en massa brandmän och grejer från både Mex och Tex.

Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja en spark mot Trumpen som ju ofta klagar på dessa länder 😀
Jag brukar också ofta höra att Trump klagar på landet Texas
Citera
2025-01-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Räknas bistånd?
Nja det är nog sällan tillräckligt.

Nu är jag ingen extrem ekonomi-gary men jag tror att länder vars främsta tillgång är ökensand samtidigt som man har några miljoner invånare har svårt att bygga upp en ekonomi från ingenting, även om de får nån miljard i bistånd.
Citera
2025-01-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Så du tror att hela aktiemarknaden kommer att krascha för att några tusen har blivit av med sina hus? Marknaden är lite mer robust än så.

Marknaden har kraschat förr och gör det med jämna mellanrum. Detta riskerar bli till en snöbollseffekt som skapar kaos. Hade detta hänt i en annan region i USA eller i ett annat land hade det inte varit lika illa, men de som blivit av med sina hus är (i brist på bättre ord) inte "vilka som helst". Vill dessa personer ta ut sina tillgångar för att bygga nytt är det stor risk att det bankväsendet, försäkringsbolaget eller aktiebolaget de vill ta ut sina tillgångar ur inte håller.
Citera
2025-01-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Jag brukar också ofta höra att Trump klagar på landet Texas

Ursäkta, Mex och Canada menade jag givetvis 😃
Citera
2025-01-12, 10:45
Medlem
Fruktansvärt tråkigt, men reagerar på vart är alla insamlingar?

Nu borde dem med jättekåkar med basketplaner osv klara sig, men måste ju finnas en lägre medelklass där som har det extremt tufft.

Samtidigt spännande kontrast på att ha det bra här och där, våra huspriser måste vara löjligt höga.
Senast redigerad av Qwerty1979 2025-01-12 kl. 10:50.
Citera
2025-01-12, 10:45
Medlem
Citat:

Har börsen varit öppen sedan husen brann?
Sen klarade väl just hans hus sig, eller det sket sig där också till slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in