2025-01-12, 10:08
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Visst! Särskilt som det var demokraternas fel att skogsbränderna härjade!

För det var det ju...
Det var inte det jag syftade på. En massa folk saknar försäkring. Kalifornien är redan sedd som att de inte lever i samma verklighet som resten av landet.

Om då pengarna från medelinkomsttagare ska gå till att ersätta 50-500 miljoners villor så kommer folk undra. Först hur ett hus kan kosta sådana astronomiska summor, och sen varför de ska betala för det.
Citera
2025-01-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Tyvärr kommer nog väljare och skattebetalare att glömma bort den här händelsen.

Tror jag inte.
Citera
2025-01-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Verkligen? Det är ”bara” ett antal bostäder som brunnit, inget viktigt som industrier, hamnar, stora datacentraler etc. De som har råd bygger nytt, andra får sälja sin antagligen fortfarande värdefulla tomt och bosätta sig någon annanstans. Staten Kaliforniens ekonomi kan ta stryk pga försäkringsåtagandet men det finns säkert något finstilt i det som bromsar förlusten.

Men du får ta i beaktning att det är inte vilka hus som helst som brunnit ner och inte vilka personer som helst som drabbats. Det är en del av USA:s elit som dessutom sägs stå oförsäkrade i vissa fall.

Som du säkert vet är både aktiemarknaden och bankväsendet uppbyggt av "låtsaspengar", om alla vill ta ut det de äger på en och samma gång kraschar allt, för alla de pengarna finns inte tillgängliga egentligen. Det är inga småsummor vi pratar om direkt.
Citera
2025-01-12, 10:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det fanns väl bilar redo från Oregon och Washington 60 st har jag för mig men de blev stoppade för att man ville undersöka vattnet och se om det fanns föroreningar
Det har jag ingen information om tyvärr.
Citera
2025-01-12, 10:12
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Bara och bara... 1000 miljarder trollar inte ens USA fram hur lätt som helst. Eller så gör de det genom att bara trycka mer pengar och då påverkar de ekonomin.

Styret i L.A. måste väl påverkas? Även hur de bygger i framtiden?
Fullt med lyxvillor som står tätt funkar ju inte när det är fullt med parker och naturområden intill med torr växtlighet.

Får se vad som händer, vore intressant att se om detta kommer påverka stadsplaneringen. Grundorsaken är ju vattenbrist som rått i LA i över 100 år. https://en.m.wikipedia.org/wiki/California_water_wars

Det är ju varken hållbart med en gles bebyggelse med konstbevattnade trädgårdar och en pool per hushåll eller mandel och annan vattenkrävande grödor i ett så nederbördsfattigt område.
Citera
2025-01-12, 10:13
Medlem
Citat:
Tror jag inte.
Jag hoppas du har rätt.

Det måste till en del investeringar för att området ska bli mer brandsäkert och det kan krävas skattehöjningar för det.

Skattehöjningar är inte populära i USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det var inte det jag syftade på. En massa folk saknar försäkring. Kalifornien är redan sedd som att de inte lever i samma verklighet som resten av landet.

Om då pengarna från medelinkomsttagare ska gå till att ersätta 50-500 miljoners villor så kommer folk undra. Först hur ett hus kan kosta sådana astronomiska summor, och sen varför de ska betala för det.

USA drivs av girighet. Enorma inkomster i L.A från film och TV skapar givetvis inflation i huspriser.
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Även Kanade bistår.
Mm två bombplan samt personal.
Citera
2025-01-12, 10:15
Medlem
Citat:
Jag hoppas du har rätt.

Det måste till en del investeringar för att området ska bli mer brandsäkert och det kan krävas skattehöjningar för det.

Skattehöjningar är inte populära i USA.

Något måste förändras i grunden. Bygga lyxvillor tätt omgivna av torra buskar och träd funkar ju inte.
Citera
2025-01-12, 10:18
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Men du får ta i beaktning att det är inte vilka hus som helst som brunnit ner och inte vilka personer som helst som drabbats. Det är en del av USA:s elit som dessutom sägs stå oförsäkrade i vissa fall.

Som du säkert vet är både aktiemarknaden och bankväsendet uppbyggt av "låtsaspengar", om alla vill ta ut det de äger på en och samma gång kraschar allt, för alla de pengarna finns inte tillgängliga egentligen. Det är inga småsummor vi pratar om direkt.
Så är det ju i grunden. Men dom kommer ju lösa det på något smart sätt så det inte påverkas.
Citera
2025-01-12, 10:19
Medlem
Citat:
Något måste förändras i grunden. Bygga lyxvillor tätt omgivna av torra buskar och träd funkar ju inte.

Skogen där branden som ökade igår vid Brentwood hade varit orörd i över 50år sa dom… 3 meter från närmsta hus. okej tycker det är bra att det finns skog när städer som är orörda för naturen och djuren men dom kunde kanske kunde brandsäkra området omkring husen Ja.!
Citera
2025-01-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Får se vad som händer, vore intressant att se om detta kommer påverka stadsplaneringen. Grundorsaken är ju vattenbrist som rått i LA i över 100 år. https://en.m.wikipedia.org/wiki/California_water_wars

Det är ju varken hållbart med en gles bebyggelse med konstbevattnade trädgårdar och en pool per hushåll eller mandel och annan vattenkrävande grödor i ett så nederbördsfattigt område.

Ja du har rätt. Lantbruket tar massor av vatten. Även uppe i Sacramento är det torka oftare.
Därifrån kommer ju normalt vattnet som ska hjälpa vattenbristen i Los Angeles.
Hur många miljarder film och TV än drar in kan man inte äta pengar.
Kalifornien är på tok för överbefolkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in