2025-01-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
SMHI rapporter vindar på 7 m/s i LA idag.
Blåser alltså mer här hemma i mälardalen.

Färsk väderprognos, ser inte alls bra ut närmaste dagarna:

Citat:
Wind gusts of up to 70 mph could pick up today and into tomorrow morning in two separate wind events, which can wreak more havoc in the Los Angeles area grappling with out-of-control fires.

The area is under a fire weather watch in effect from this afternoon through much of Sunday afternoon.

"That will more than likely be upgraded to a red flag warning," Fox Weather meteorologist Cody Braud told The Post Saturday morning. "Once that happens, the winds will mainly be from the northeast at 15 to 30 miles per hour, but the gusts will be as high as 50 miles per hour."

Further up, in the San Gabriel Mountains and the Santa Monica mountains, wind gusts could range from 50 to 70 miles per hour on Saturday and Sunday.

The humidity is also expected to drop Saturday, which does not help in the battle against the blazes.

"As for today, we have another what's called a critical fire threat, which basically means that we're likely going to see relative humidity values drop 15 or 20%, which is not ideal for fighting fires because it's very dry," he said.

Monday will be "much quieter," but only for a short time until the winds ramp up again, Braud explained.

“It will be a very calm start to Monday, but as we get to the midday hours, the winds at upper elevations can start to increase back to 30, 40 miles per hour wind gusts, which would carry us into the stronger winds expected on Tuesday.”
https://nypost.com/2025/01/09/us-news/la-fires-live-updates-01-09-25/
Citera
2025-01-11, 15:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Verkar dock inte uppdaterade sen 10 januari.
Vi ligger bara 9 timmar före.

jag kollade nu, den är uppdaterad sen en timme på min sida?
Citera
2025-01-11, 15:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jag kollade nu, den är uppdaterad sen en timme på min sida?
Hm vad tusan. 23:16 på min sida.. Nåja det är iaf någorlunda realtid.👍
Citera
2025-01-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Fan vad sorgligt.

För 8 timmar sedan ändrades den här annonsen (bild på ett ståtligt hus) till " Land for sale"

https://www.realtor.com/realestateandhomes-detail/5924-Paseo-Canyon-Dr_Malibu_CA_90265_M16412-70541?from=srp-list-card
Ja det är riktigt tragiskt.

Den här händelsen är verkligen vidrig.
Citera
2025-01-11, 15:26
Medlem
karlsoons avatar
Den här sidan är också bra att följa för uppdateringar i text form.
https://nypost.com/2025/01/09/us-news/la-fires-live-updates-01-09-25/
Citera
2025-01-11, 15:30
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det är riktigt tragiskt.

Den här händelsen är verkligen vidrig.
Tror du att det är naturliga orsaker eller på något annat? Likheter med Maui?
Senast redigerad av Masinga 2025-01-11 kl. 15:32.
Citera
2025-01-11, 15:32
Avslutad
Vet inte om någon länkat denna https://www.fire.ca.gov/

Den verkar överbelastad just nu men det går att klicka sig vidare.
Citera
2025-01-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tror du att det är naturliga orsaker eller på något annat?
Jag har ju inte varit där så det har jag ingen aning om.

Däremot vet jag att de Amerikanska elledningarna ofta är oisolerade och att blåst kan göra att det uppstår gnistbildning.

När det väl börjat brinna nånstans, vet jag också att pyromaner triggas av det.
Citera
2025-01-11, 15:39
Medlem
Här finns en väldigt bra genomgång av orsaker och tänkbara åtgärder.

Tips, vinden anses som väldigt avgörande.

Jobbigt läge när de bryter strömmen för att skydda brandmän mot överslag och som resultat kan de inte pumpa vatten i uppsamlingsställen.

https://edition.cnn.com/2025/01/10/us/california-la-fires-emergency-prep-invs/index.html
Citera
2025-01-11, 15:49
Medlem
5549s avatar
Det dom behöver desperat är regn. Januari och februari är tydligen de "blötaste" månaderna med sina fjuttiga 178mm i snitt, av totalt 380mm på hela året utspritt över området.

Den här månaden har man uppmätt ett av de lägsta värdena av markfuktighet sedan mätningarna började. Dock så har vad jag förstår stora mängder regn tidigare år orsakat att vegetationen som nu är torr och brinner, tillåtits växa utom kontroll. Tuffa tider.
Citera
2025-01-11, 15:51
Medlem
karlsoons avatar
Palisades-branden, den största av de sex infernon som river över Los Angeles-området, är 11 % innesluten lördag morgon, enligt Cal Fire efter ha legat på 8% i evigheter.

Undrar om det beror på att den självsläkt eller om bekämpandet givit något resultat.
Citera
2025-01-11, 16:01
Medlem
Här är en påminnelse om att materiella saker inte har någon betydelse när man förlorar allt på några dagar.
En dam blev intrejuvad och hade en hermès scarf. Såg så konstigt ut.
Det är tragedi att förlora hem, tryggheten och allt man äger.
Jag vet också att i Sverige har vi inga försäkringsbolag som täcker naturkatastrofer. Vi kan också drabbas i framtiden av kommande katastrofer. Det är galet skrämmande. Att det inte finns något skyddsnät om det sker här också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in